Autotests

TEST VW Corrado VR6: Mythische topversie

De Volkswagen Corrado, die in 1988 de Scirocco opvolgde, moest eleganter, flatterender en sneller worden dan zijn voorganger. Wij onthouden vooral de Corrado VR6, de mythische en vooral ook zeer muzikale topversie.

Autoclassic.be | Gepubliceerd op 15 apr. 2021 | Leestijd: 6 min

Onze lezers zijn geweldig. Wat een genoegen was het immers om een e-mail te ontvangen van Alexandre, al jaren een regelmatige lezer van onze website, waarin hij zijn oude Volkswagen Corrado aanbood voor testrit. Niet zomaar een Corrado, wel een zeldzame VR6 met amper 95.000 km op de klok die bijna in nieuwstaat verkeert. Je moet gek zijn om zo’n kans te weigeren.

VW Corrado VR6 dials

Advertentie – lees hieronder verder

We ontmoetten we elkaar op het groene platteland van Waals-Brabant. Een Corrado terugzien, is een beetje als uitgaan met het mooiste meisje van de klas, 25 jaar na het afstuderen. De herinneringen zijn levendig, maar er is de angst om teleurgesteld te worden door wat de tand des tijds misschien heeft aangericht.

Origineel

Gelukkig was er geen sprake van een teleurstelling. Integendeel zelfs, want de VW van Alexandre is een droom. Niet alleen vanwege zijn uitstekende staat, maar ook omdat we zijn kleurencombinatie (zwart metallic exterieur/zwart lederen interieur) het liefste hebben.

VW Corrado VR6 interior

Hét grote probleem van de Corrado was zijn imago. Hoewel Volkswagen er indertijd een redelijk welgesteld publiek mee viseerde, werd het model snel een lieveling van tuners, met als gevolg dat veel exemplaren als het ware werden misbruikt, tot op het bot versleten, gemarteld door accessoires die de lijn – die echt geen kunstgrepen nodig had – alleen maar verstoorden. Als je al eens een origineel exemplaar kruist, zoals deze VR6, mag je dus eigenlijk van geluk spreken.

VW Corrado VR6 rear

Dit exemplaar in kwestie verliet de fabriek in 1993 en werd een jaar later ingeschreven na dienst te hebben gedaan als demowagen van D’Ieteren Mail. De eerste eigenaar, een graaf die in Waals-Brabant woont, zou hem bijhouden en koesteren tot 2009, het jaar waarin Alexandre hem heeft overgenomen. Onze lezer was niet verwonderlijk een enthousiaste fan van het model en had er zelfs al eentje in zijn bezit, al is die bolide intussen in een ongeluk verzeild geraakt. Dat lot wilde hij uiteraard niet voor deze VR6, die vertroeteld wordt en uitsluitend in een droge en verwarmde garage slaapt.

VW Corrado VR6 interior dash

De Corrado VR6 werd pas tijdens de tweede levensfase van het model geproduceerd. Je herkent ‘m aan de bredere spatborden, de bolle motorkap en het op de Golf 3 geïnspireerde dashboard. De bouw nam Karmann in Osnabrück voor zijn rekening. Het meest kenmerkende aspect is echter niet het design, wel de speciale V6-motor die voor het eerst werd geïntroduceerd in de Golf 3 en die een zeer nauwe hoek van 15 graden heeft. De cilinderinhoud bedraagt een stevige 2,9 liter, goed voor een maximumvermogen van 190 pk en 245 Nm koppel, al gaat het om een zeer compact blok. Wie er wat van kent, weet dat hij de supercharged G60 verving die al sinds de lancering van de Corrado in gebruik was

VW Corrado VR6 engine

Hoe rijdt hij?

De VR6 is zeer soepel en koppelrijk, maar geen kanonskogel. Je hoeft dan ook niet per se de toerenladder volledig te beklimmen om alles uit de kan te halen. Acceleraties verlopen lineair, en we noemen het meer een snelwegcruiser dan een kleine landwegracer. Een compacte GT, als het ware, die aanzet om lange reizen te ondernemen en minder om kronkelende baantjes aan te vallen. Dit is dan ook een zeer comfortabele VW, van een andere klasse dan wat er toen al op de markt was. Wat ons echter nog het meest is bijgebleven, is de soundtrack die de VR6 produceert. Die is zeer muzikaal, ongeacht het toerental, al genoten we nog het meest van het geroffel boven de 4.000 toeren.

Remmen doet deze VW overtuigend, zeker voor een wagen die meer dan 25 jaar oud is. ABS was dan ook standaard, toen al. Het enige wat mankeert, is een iets grotere paardenstal. Moest de VR6 iets meer vermogen hebben, dan had hij kunnen concurreren met prestigieuzere auto’s. Jammer genoeg trok het merk een streep onder het model in 1995, zonder een waardige opvolger te voorzien.

VW Corrado VR6 rear view

VW Corrado VR6 technische fiche

Motor: V6 benzine

Cilinderinhoud:  2.861 cc

Vermogen: 140 kW / 190 pk bij 5.800 tpm

Koppel: 245 Nm bij 4.200 tpm

L/b/h (mm): 4.050/ 1.690/1.310

Wielbasis (mm): 2.470

Leeggewicht (kg): 1.161

Topsnelheid: 235 km/u

0-100 km/u: 6,9 s

Dé juiste oldtimer in België kopen? Kijk op Autoclassic.be

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon