Welke auto gaat het langst mee: benzine, diesel of elektrisch? Studie geeft het antwoord.

We vragen ons vaak af welk type motor het langst meegaat: benzine, diesel of elektrisch? Een groot Brits onderzoek onder 29 miljoen voertuigen geeft het antwoord.

Gepubliceerd op 7 februari 2025
Leestijd : 4 min
Welke auto gaat het langst mee: benzine, diesel of elektrisch? Studie geeft het antwoord.

Met aanhoudende inflatie en stagnerende inkomens kijken consumenten kritischer naar hun aankopen, in het bijzonder de grotere kosten zoals auto’s. In deze onzekere transitieperiode reageren kopers terughoudend, vooral nu regels, zoals de aftrekbaarheid van plug-inhybrides in België, voortdurend veranderen.

Statistieken tonen aan dat Belgen hun autos steeds langer houden, waardoor betrouwbaarheid op lange termijn cruciaal wordt. De keuze van de motor speelt hierin een sleutelrol. Maar welke optie is het beste: benzine, diesel of toch maar elektrisch? Veel studies benadrukken de verrassend lange levensduur van elektrische autos, inclusief hun batterij, die minder snel veroudert dan gedacht. Maar hoe betrouwbaar zijn deze cijfers echt?

Baanbrekend onderzoek?

Dankzij een grootschalige studie, gepubliceerd in het gerenommeerde Britse tijdschrift Nature, weten we nu welke motor op de lange termijn het meest betrouwbaar is. Britse onderzoekers analyseerden bijna 300 miljoen technische testresultaten van meer dan 29 miljoen voertuigen, jaarlijks geïnspecteerd. Een indrukwekkende en representatieve steekproef, maar met een kanttekening: de onderzochte autos waren op de weg tussen 2005 en 2017, waardoor recentere elektrische modellen die waarschijnlijk betrouwbaarder zijn buiten beschouwing blijven. Zo ontbreken populaire modellen als de Tesla Model 3 en Model Y, wat een beperking van de analyse vormt.

2148959697

Advertentie – lees hieronder verder

Waardevolle gegevens

De resultaten zijn op meerdere vlakken interessant. Zo heeft een auto een mediane levensduur van 17,8 jaar en een kilometerstand van 221.345 kilometer. Splitsen we dit uit naar motortype, dan zien we dat elektrische auto’s gemiddeld 18,4 jaar meegaan met 199.849 kilometer op de teller. Dit komt dicht in de buurt van benzineauto’s, die 18,7 jaar meegaan en 186.724 kilometer afleggen. Diesels daarentegen hebben een kortere levensduur van 16,8 jaar, maar rijden met 257.077 kilometer aanzienlijk meer kilometers. Dat betekent niet dat diesels minder betrouwbaar zijn - ze worden simpelweg intensiever gebruikt, wat hun slijtage en risico op schade verklaart.

etude-nature-ev-moteurs - copie
© Nature

Welke merken winnen?

De studie van Nature onthult ook de meest betrouwbare automerken per motortype. Bij elektrische auto’s steekt Tesla er met kop en schouders bovenuit, met een mediane levensduur van 20,3 jaar en 328.552 gereden kilometers. Andere merken zoals Hyundai/Kia, Nissan en Mercedes scoren lager, met levensduren tussen 15,6 en 18,8 jaar en kilometerstanden tussen 137.416 en 217.000 km. Geen verrassing, want Tesla had als pionier een voorsprong op deze fabrikanten, die minder ervaring hadden met elektrische aandrijving.

ModelS_62

Bij diesels springt Land Rover eruit met een gemiddelde levensduur van 20,3 jaar en 382.523 kilometer op de teller. Ook Skoda, Volvo, Volkswagen en Honda scoren hoog, met levensduren tussen 17,6 en 18,6 jaar en kilometerstanden van 281.800 tot 292.595 kilometer.

Bij benzineauto’s staat Audi boven Volvo, met een mediane levensduur van 20,9 jaar tegenover 20,5 jaar voor de Zweed. Dat komt neer op respectievelijk 230.247 en 228.973 km. Ook Land Rover, Lexus en het inmiddels ter ziele gegane Saab scoren hoog, met levensduren van 17,2 tot 18 jaar en kilometerstanden tussen 213.549 en 217.000 km.

De conclusie is duidelijk: elektrische autos kunnen veel kilometers maken, maar vooral Tesla-modellen zoals de Model S, Model X en de pre-2017 Roadster. Deze duurdere modellen zijn beter afgewerkt en daardoor betrouwbaarder.

ModelS_98

Elektrisch kopen?

De ranglijsten zijn gebaseerd op meldingen van technische controles en laten zien dat auto’s steeds betrouwbaarder worden. Elke jaargang nieuwer verlaagt het pechrisico met 1,9% voor diesel, 6,7% voor benzine en 12% voor elektrisch. We mogen dus optimisme tonen over elektrische motoren, die nog in ontwikkeling zijn en dankzij innovaties in accus en aandrijving alleen maar beter zullen worden in levensduur.

Volgens Nature neemt het pechrisico van een elektrische auto met slechts 2,5% toe bij 1 extra gereden mijl per dag (1,6 kilometer), terwijl dit voor dieselautos 6,4% en voor benzineautos 8,4% is. Een extra reden om een doordachte keuze te maken, ondanks de (voorlopige) beperkingen van deze studie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
52.504 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
52.504 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.