TEST BMW M550i xDrive: sneller weg dan een M5

Wie op dit ogenblik een nieuwe M5 wil kopen, zal nog even geduld moeten oefenen. De laatste generatie, nog gebaseerd op de vorige 5-reeks, werd op pensioen gestuurd en zijn opvolger wordt pas deze maand officieel voorgesteld. Maar niet getreurd: de nieuwe M550i xDrive kan je wel al kopen en die berline is alvast sneller dan de M5 die uit de catalogus is verdwenen…

Hoeveel sneller, vraag je jezelf nu wellicht af. Wel, de M550i xDrive haspelt het sprintje van 0 tot 100 km/u in 4 seconden af en doet dat dus bijna een halve tel sneller dan de laatstverkochte M5. Een fors verschil, ondanks het feit dat die M5 meer pk's uit hetzelfde motorblok puurt. De topsnelheid van de M5 zonder begrenzing ligt weliswaar hoger (308 km/u in plaats van 250 km/u) maar daar ligt zo goed als niemand wakker van.



Hoe het komt dat de M550i toch sneller uit de voeten is dan de uitgezwaaide M5 met meer spierballen? Dat heeft hij vooral aan zijn standaard meegeleverde vierwielaandrijving te danken. Alleen is het bij de M550i zo dat hij weliswaar zeer snel optrekt maar dat helemaal niet op een woeste manier doet. Vergelijken we hem met pakweg de - achterwielaangedreven - Lexus GS F, die over 15 pk extra beschikt maar ook over 130 Nm trekkracht minder, constateren we dat de BMW een stuk sneller optrekt (0,6 s) maar dat op een veel beschaafdere manier doet. Zijn 4.4 liter V8-biturbo blijft meer op de achtergrond dan de atmosferische 5-liter uit de GS F en er komt ook minder kippenvel bij kijken. Jammer of niet? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt...



De M550i is een redelijk onopvallende verschijning (ook binnenin) en het feit dat je hem enkel met variabele xDrive-vierwielaandrijving bestellen, zegt ook al iets over zijn karakter. De nadruk ligt immers vooral op comfort en niet zozeer op plezier. Daarvoor is zijn besturing te afstandelijk en de rij-ervaring te generisch. Te perfect? Misschien. In ieder geval is dit een wagen die de rol van zijn chauffeur minimaliseert. Maar laat je ook niet te veel verleiden om de optionele 'autopiloot' het meeste werk te laten doen. Dat systeem staat nog lang niet op punt en slaagt er nog te vaak in om witte lijnen op het wegdek niet op te merken. Voor achterliggers lijkt het dan of je met je smartphone bezig bent of bijna in slaap dommelt.

Timide V8

Dit is een logge en zware vierdeurs die, hoewel hij licht stuurt, die eigenschappen amper kan verhullen. Wat er nog over te vertellen valt? Dat ik de M550i net als een veel minder krachtige Vijf heb ervaren, met als enige verschil dat hij rapper optrekt, niet heviger. Voor passagiers die niet naar de snelheidsmeter turen, verandert er dus weinig. Maar snel rijden betekent natuulijk ook veel verbruiken: 14 l/100 km is geen uitzondering voor wie graag het rechter pedaal graag wat dieper induwt. Toch een lichtpuntje: er is een groot verschil tussen de comfort- en de sportstand en dit ook op auditief vlak. Al mocht de V8 in 'sport' gerust nog wat luider roffelen...

Conclusie

De nieuwe M550i is de ideale auto voor wie sneller wil zijn dan de rest, zonder daarvoor ook maar een beetje aan comfort in te boeten. Maar spannend? Niet echt. En ook heel erg prijzig... 


xDrive-vierwielaandrijving wekt vertrouwen

Onvermoeibare V8

Zeer comfortabel, makkelijk beheersbaar

-

Lust een slok 

Generisch rijgedrag

'Automatische piloot' niet op punt

(Te) dik M-stuurwiel?


De BMW M550i xDrive in cijfers

Motor : V8, bi-turbobenzine, 4.395 cc, 462 pk tussen 5.500 en 6.000 tpm, 650 Nm tussen 1.800 tpm en 4.750 tpm

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.962/1.868/1.467

Leeggewicht (kg) : 1.885

Kofferinhoud (l) : 530

Brandstoftank (l) : 68

0 - 100 km/u (s) : 4

Prijs : vanaf € 91.500 BTWi

Vermogen : 462 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. opgegeven verbruik : 8,9/100 km

CO2: 204 g/km