TEST Mercedes-AMG E63 S 4Matic+: twee gezichten

Altijd al een schizofrene auto op je oprit willen hebben? De Mercedes-AMG E63 S 4Matic+ is misschien wel het extreemste voorbeeld op de markt… Tijd om deze immens krachtige E-klasse aan de tand te voelen! Wie een 'gewone' Mercedes-AMG E63 bestelt, krijgt een 571 pk en 750 Nm opwekkend monster in de plaats. Aardig… maar blijkbaar nog niet krachtig genoeg. Daarom kan je voor ruwweg € 10.000 extra een S-versie kopen die 612 woeste paarden en 850 Nm koppel uit zijn vierliter V8 biturbo onttrekt. Nul naar honderd? 3,4 seconden! En ook de hernemingen zijn geweldig brutaal en een feest voor het oor. Al klinkt dat bij Mercedes-AMG natuurlijk meer als kletterend onweer (en dat kan je ook heel goed binnenin waarnemen).

Gepubliceerd op 20 juli 2017
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Mercedes-AMG E63 S 4Matic+: twee gezichten

Twee gezichten

De E63 (S) heeft ook een zacht kantje. Hij opereert ook als viercilinder en in de comfortmodus en beneden 3.000 tr/min is het zelfs een stille genieter die weinig of niets gemeen lijkt te hebben met de geweldenaar die zich hoger op de toerenladder en in de racemodus bevindt. In dat laatste geval spreken we zelfs niet meer van een (variabele) vierwielaandrijver maar van een achterwielaandrijver, net zoals de AMG-fans hem het liefst hebben. Ik ook trouwens, zolang de baan er niet al té hobbelig bijligt.

Afgezien van de heerlijke decibels komende van de motor en de uitlaat, en waarvan er meer bijkomen na een druk op een knop op de middentunnel, is ook het stuurgevoel in deze Über-E van absolute topklasse. Het gewicht, de feedback… Het plaatje klopt volledig. En ook de remmen zijn ontzettend bijtgraag. Al heb ik ook bedenkingen.

Onze lener kost alles inbegrepen net geen € 150.000 en zelfs voor levensgenieters is dat veel geld voor een E-klasse. De hoge taksen en de beperkte restwaarde maken hem nog minder interessant. Bovendien kan je bij Mercedes lichter V8-speelgoed vinden (en dus beter voor op circuit) voor iets meer dan de helft van dat bedrag maar met dezelfde looks. Dat heet dan C63 AMG en daarmee kan je evengoed naar de winkel vertrekken én al doende een woonwijk terroriseren.

Waarom je overstag zou gaan? Omdat de E63 S AMG een comfortabel hebbeding is dat je zo nu dan én volledig op aanvraag koude rillingen bezorgt. Maar dat wel allemaal voor een Mercedes die qua prijs in het vaarwater van de S-klasse zit en eigenlijk gewoon te snel gaat om er op een door de maatschappij aanvaarde manier van te kunnen genieten. Eén ding staat in ieder geval vast: je kan moeiliijk niét onder de indruk zijn van wat de E63 S AMG allemaal kan. 

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

De AMG E63 S is geen feest voor je portefeuille maar wel voor technologiefreaks én liefhebbers van berlines die veel krachtiger en agressiever zijn dan je kan verantwoorden. Je (groot)ouders hoeven daar zelfs helemaal niets van te merken en dat heb je als chauffeur volledig in de hand. En toch… zal je gezin wellicht de ruimere binnenkant van een even dure S-klasse prefereren.

+

Zowel stil en comfortabel als onverantwoord brutaal 

Efficiënte aandrijving

Toptechnologie

 

Prijs en opties

Te veel van het goede?

De AMG E 63 S 4MATIC+ in cijfers

Motor : V8 bi-turbobenzine ; 3.982cc ; 612pk tussen 5.750 en 6.500 tr/min ; 850Nm tussen 2.500 en 4.500 tr/min

Aandrijving : variabele vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 9-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.993/1.907/1.460

Leeggewicht (kg) : 1.880

koffervolume (l) : 540

Tankinhoud (l) : 76

0 – 100 km/u (sec.) : 3,4 

Prijs : vanaf € 127.897 BTWi

Vermogen : 612 pk

Topsnelheid : 250 km/u (300 km/u als optie)

Gem. opgegeven verbruik : 9,1 l/100km

CO2 : 207 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.