Autotests

TEST Audi A6 Avant: waarom veranderen?

De nieuwe generatie Audi A6 heeft nog niets van zijn recept veranderd. Of toch bijna niets, en dat hoeft ook helemaal geen slecht nieuws te zijn. Tijd voor een korte testrit!

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 19 okt. 2018 | Leestijd: 3 min

Strakker gelijnd, stilistischer getekend: zo kan je het design van de nieuwe Audi A6 Avant omschrijven. Een knap staaltje evolutie, vinden we dit, hoewel de vormen van het oude model bewaard bleven. Zelfs de kofferruimte, die je met een handsfree-functie kan bedienen, lust exact evenveel liter als zijn voorganger (565l).

A6 Avant coffre

Advertentie – lees hieronder verder

Wat opties betreft, daarvan zijn er een pak. Weet echter dat de A6 break in zijn basisversie al € 53.950 kost en dat het eindbedrag fors kan oplopen. Een greep uit het aanbod: de Virtual Cockpit (die tegenwoordig ook in Seats wordt geplaatst), navigatie via Google Maps en niet minder dan 39 rijhulpsystemen. De twee aanraakschermen zijn gelukkig standaard.

A6 intérieur

Dynamischer

De voorlopige instapversie heet voor de een of andere reden 40 TDI en maakt gebruik van een 2.0 TDI om 204 pk op de voorwielen los te laten. Deze turbodieselmotor is stil en levert bijzonder fijne prestaties. Later zal hetzelfde blok in twee gedowntunede versies worden verkocht: met 136 en 163 pk.

De 3.0 TDI legt de lat dan weer veel hoger: die krachtbron levert niet alleen 286 pk en 620 Nm koppel, hij kan ook de vier wielen aandrijven. Dat betekent een nóg beter weggedrag, zonder echt sportief te worden. Een fijne ervaring is het alleszins wel. Comfortabel ook. Alle motoren zijn trouwens voorzien van een micro-hybridesysteem (48V) dat voor snellere acceleraties en een lager verbruik zorgt.

Conclusie

De nieuwe Audi A6 Avant is op dezelfde leest geschoeid als zijn voorganger. Voeg daar veel technologie en een dynamisch weggedrag aan toe, en het wordt moeilijk om teleurgesteld te geraken. Alleen die optiepolitiek natuurlijk…

A6 Avant derrière

Audi A6 40 TDI Quattro in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.968cc; 204 pk tussen 3.750 en 4.200 tr/min; 400Nm tussen 1.750 en 3.500 tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.939/1.886/1.467

Leeggewicht (kg) : 1.710

Koffervolume (l) : 565

Tankinhoud (l) : 63

0 – 100 km/u (sec.) : 8,3

Prijs : € 53.950 BTWi

Vermogen : 204 pk

Topsnelheid : 241 km/h

Opg. gem. verbruik : 4,5 l/100km

CO2 : 119 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Technologie
  • Comfort
  • Rijgedrag (zeker met vierwielaandrijving)
  • Krachtige 2.0 TDI

Minpunten

  • Dure basisversie (momenteel)
  • Optiepolitiek
  • Kleine en weinig opbergruimtes

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon