De nieuwe, “klassieke” Q3 werd vorig jaar gelanceerd en is volledig anders dan de vorige generatie. Die SUV wordt nu bijgestaan door de Q3 Sportback (of Q3 Coupé, zoals je wil). De basis van beide is dezelfde, al beschikt laatstgenoemde over een schuin aflopende daklijn in navolging van de Q8, die van de Q7 is afgeleid. Waarschijnlijk komt er ook een Q6 op basis van de Q5. Waarom onze leenauto dan niet gewoon Q4 werd genoemd? Daar kon of wilde de Audi-vertegenwoordiger geen antwoord op geven. Wij weten echter dat Alfa Romeo roet in het eten heeft gegooid. Dat merk gebruikt ‘Q4’ al om zijn vierwielaangedreven modellen van de rest te onderscheiden.

Net zo leefbaar binnenin

Op enkele details na, is zijn volledige voorkant herwerkt tot aan de centrale stijl. Hij is iets langer (16 mm) maar vooral lager (30 mm) dan de normale Q3. Zijn sportievere lijn doet vermoeden dat er binnenin minder plaats is, al is dat niet het geval. Het koffervolume is zelfs identiek gebleven (530 liter, wat zeer correct blijft).

trunk

Ook interessant is het behoud van de verschuifbare achterbank, die afhankelijk van de behoefte meer ruimte biedt voor de passagiers of de koffer. Het enige minpunt dat we kunnen bedenken, is de beperkte hoofdruimte achteraan, zowel bij het instappen als onderweg. Net zoals in de Q3 zonder meer is het centrale zitje achteraan meer een noodoplossing dan een volwaardige plek. Voor lange reizen raden we deze plaats niet aan, of toch zeker niet voor een volwassene.

Veiligheidstechnologie in overvloed

Net zoals de Q3 zit zijn coupé-afgeleide propvol technologie. De lijst is zelfs enkele tientallen pagina’s lang. De interessantste zaken: het 100% digitale dashboard met 12,3″ scherm, de intelligente snelheidsregelaar, de actieve rijstrookassistent, 360°-camera’s, de instelbare ophanging (te bedienen via de Active Drive-toepassing), spraakcommando’s en de “intelligente” Matrix LED-koplampen met antireflecterende grootlichtbescherming… Lekker premium allemaal, al betaal je ook veel geld voor zulke snufjes.

Q3

Audi lanceert de Q3 Sportback met een keuze uit drie motoren: een 1.5 turbobenzine (35 TFSI/150 pk), een 2.0 turbobenzine (45 TFSI/230 pk) en een 2.0 turbodiesel (35 TDI/150 pk). Binnen enkele weken zal een krachtigere 2-liter diesel (40 TDI/190 pk) bij het gamma worden gevoegd.

2000 euro duurder dan een Q3

Quattro-vierwielaandrijving is beschikbaar op de TDI met 150 pk en wordt standaard geleverd in combinatie met de 230 pk sterke TFSI. De TFSI en TDI van 150 pk zijn ook beschikbaar met een manuele bak of met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Alle andere blokken worden automatisch gekoppeld aan een automaat. Prijzen schommelen tussen 34.580 tot 46.700 euro, wat neerkomt op een meerkost van gemiddeld 2.000 euro ten opzichte van de Q3.

SB

Het rijgedrag is gelijk, al raden we – voor zij die het kunnen betalen – de instelbare ophanging aan. De “Dynamic”-modus garandeert zelfs echt rijplezier, met name dankzij de besturing die nauwkeuriger wordt en meer feedback biedt. Afgezien van hun redelijk onprettige motorgeluid tijdens het accelereren, zijn de dieselblokken efficiënter op gebied van trekkracht en verbruik. Wie over een lichte voet beschikt, zou evenwel geen moeite mogen hebben om met de basismotor op benzine (150 pk) een gemiddelde van 6 l/100 km te halen.

Conclusie

Nog een SUV-coupé? Jazeker, al zullen critici verbaasd zijn dat hij minder nadelen heeft dan verwacht ten opzichte van de Q3 waarvan deze Sportback werd afgeleid.

Q3 SB

De Audi Q3 35 TFSI in cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.498 cc; 150 pk bij 5.000 tpm; 250 Nm bij 1.500 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: 6-versnellingen, manueel

L/b/h (mm): 4.500/1.843/1.556

Leeggewicht (kg): 1.535

Koffervolume (l): 530 – 1.525

Tankinhoud (l): 60

0-100 km/u (sec.): 9,6

Prijs: € 34.580 BTW inbegrepen.

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 211 km/u

Opg. gem. verbruik: 6 l/100 km

CO2: 139 g/km

  • Interieur- en exterieurontwerp
  • Comfortgehalte
  • Geavanceerde technologie
  • Rijgedrag
  • "Holle" motoren bij 2.000 tpm
  • Harde kunststoffen aan boord
  • Optiebeleid
Score van de redactie : (3,5/5)