TEST Audi RS Q3 Sportback: Tijd voor recreatie

Op een glijbaan in de vorm van een bevroren meer ontdekten we het nieuwste speelgoed van Audi Sport…

8 / 10
Gepubliceerd op 13 maart 2020
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Audi RS Q3 Sportback: Tijd voor recreatie

Toegegeven, spelen op het ijs is niet de meest efficiënte manier om een nieuw model te testen. Alhoewel… In het geval van een Audi RS wel! Want uiteindelijk zouden deze auto’s, zelfs als ze meestal onderbenut zijn, geen bestaansreden hebben als ze niet in staat waren om voor spanning en een grote glimlach op de gezichten van degenen die ze besturen te zorgen. Een glijdtest laat met andere woorden toe om te zien of dit speelgoed op vier wielen in staat is om zijn beloften waar te maken en niet alleen om met indrukwekkende cijfers te toveren.

Kyalami Green

Audi RS’en mogen relatief discreet in hun genre worden genoemd.  Behalve natuurlijk als je net als ik kiest voor het nieuwe Kyalami Green, specifiek voor deze nieuwe RS Q3.  Voor het eerst is dit extreme model ook beschikbaar in een Sportback “SUV-coupé” versie, en het is de laatste waar ik voor heb gekozen. Deze versie is nu eenmaal mooier en eigenlijk zo goed als even praktisch, dus waarom ook niet?

Onder de kap van de RS Q3 ligt de mythische 5-cilinder van 400 pk (60 meer dan de oude versie) en 480 Nm (+30). Al snel blijkt dat zelfs met alle rijhulpmiddelen losgekoppeld, het evenwicht, de progressiviteit en de efficiëntie van deze Audi in stand blijven. De hypernauwkeurige besturing en de Quattro-vierwielaandrijving zijn absoluut fantastisch en halen de rallypiloot in me boven. Ik hoef zelfs niet zoveel moeite te doen: bocht aansnijden, voet op het gas, de achterkant zich laten zetten en glijden maar. Dit is bijna te gemakkelijk… Ik ben dan ook haast bereid om de rest van mijn leven in deze RS Q3 door te brengen, op dit meer welterstaan.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Audi heeft een buitengewoon leuke en efficiënte krachtpatser gebouwd die een glimlach op het gezicht van elke bestuurder zal toveren.  Het valt uiteraard nog af te wachten hoe deze RS Q3 zich in het dagelijks leven gedraagt. 

De Audi RSQ3 Sportback in cijfers

Motor: 5-cilinder, turbo benzine, 2.480cc; 400pk van 5.850 tot 7.000rpm; 480Nm van 1.950 tot 5.850rpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling.

L/b/h (mm) : 4.507/1.851/1.557

Leeggewicht (kg): 1.790

Koffervolume (l): 530 – 1.525

Tank (l): 60

0 tot 100 km/u (sec.): 4,5

Prijs : 64.400 € incl. BTW

Vermogen: 400 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gemengd verbruik: 9,9 l/100 km

CO2: 223 g/km

Voor
  • Gemakkelijk beheersbaar
  • Efficiënte en speelse overdracht
  • Sportief maar niet te extreem
Cons
  • De prijs...

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.