Autotests

AUTOTEST : Infiniti Q30 … Zich stijlvol onderscheiden !

Met deze Q30 stelt Infiniti zijn eerste model voor dat volledig voor Europa werd ontwikkeld. Dit moet er dan ook knal op zijn…

Maxime Pasture | Gepubliceerd op 7 jan. 2016 | Leestijd: 6 min

Sinds 2014 is Infiniti erin geslaagd zijn wereldwijde verkoop jaar na jaar te verhogen. Ook het Europese continent volgde deze trend, maar blijft wel de moeilijkst te veroveren markt. Met de Q30 moet hierin verandering komen! Want niet alleen wordt dit een cruciaal model voor Europa, het zal bovendien ook op het Oude Continent geproduceerd worden. Meerbepaald in de gloednieuwe fabrieken van Sunderland. Dat is al een eerste goed punt, waardoor de leveringstermijnen sterk ingekort kunnen worden tegenover wat nu gebruikelijk is. Het tweede goede punt komt van het feit dat er gebruik wordt gemaakt van componenten van constructeurs met een gevestigd imago in onze contreien. De basis is namelijk een Mercedes A Klasse, en dankzij de alliantie Renault/Nissan, waarvan ook Infiniti deel uitmaakt, komen de zuinigste krachtbronnen van het Franse merk. De basisingrediënten lijken dus in orde, maar volstaat dat om een aanval in te zetten in het veeleisende premium C-segment?

Design als signatuur

Advertentie – lees hieronder verder

Op zuiver esthetisch vlak is dit zonder meer een geslaagde operatie. De lijnen zijn vernieuwend en de rondingen zelfs sensueel. Enkel hiermee moet de Q30 flink wat klanten kunnen verleiden. De afmetingen zijn vergelijkbaar met een Mercedes GLA. Misschien niet zo verwonderlijk als je weet dat binnen een zestal maanden ook een gespierdere versie volgt in de vorm van de QX30. Daarom hadden we eigenlijk wat meer ruimte verwacht, zeker achterin, waar de grotere medemens toch wat benepen zit. De oorzaak? Net die glooiende vormen met een aflopende daklijn, net als bij een coupé. Vooraan zullen Mercedes-fans zich zeker thuis voelen! Het begint al met de contactsleutel, die nagenoeg identiek is. Net als de bedieningsfuncties, het stuur en de tellers. Het verschil komt vooral tot uiting in de contouren van het dashboard, waar sommige materialen, met warme kleuren, voor de echte identiteit van deze Infiniti Q30 zorgen. De ledernaden zijn zeer goed afgewerkt en de stoelen zitten super comfortabel. Enkel is het jammer dat er nog teveel harde plastics werden gebruikt en dat uiteindelijk de interieursfeer niet helemaal de verwachtingen van de fraaie buitenzijde inlost.

Nadruk op comfort

Wordt het verschil ook op de weg gemaakt? Volledig! Het concept van de Q30 is echt op comfort gericht. In zulke mate dat zelfs met de lichte 1.5 diesel (made by Renault) de ophanging pompt op de kleinste hobbel. We hadden liever een strakker en dynamischer chassis gezien! Gelukkig wijzigt de afstelling van de ophanging wel voor de krachtigere motorisaties (2.2d – 2.0t). Dan wordt ook de stuurinrichting minder licht en uiteindelijk aangenamer. Maar voor een beetje dynamiek moet toch worden gekozen voor het sportchassis, dat 15 mm lager bij het wegdek ligt en 7% strakker staat. Wat de aandrijving betreft, valt de 109 pk sterke 1.5 toch een beetje slap uit. In zulke mate dat we op een Portugese bergweg bijna enkele malen terug in eerste versnelling moesten schakelen! Het verbruik valt daarentegen zeer goed mee.

Tenslotte nog een woord over de aangeboden uitrusting, want de lat ligt zeer hoog in dit segment: geheugenfunctie van de voorzetels, verkeersbordherkenning, 360° parkeercamera, dodehoekverklikker en anti-collision alarm! Enkel is het vreemd dat deze items niet op de Sport-versie verkrijgbaar zijn.

 

BESLUIT

Wel, is deze Q30 klaar om Europa te veroveren? Voor wie houdt van comfort, een goed uitrustingsniveau en vooral stijl: vast en zeker! Bovendien is er geen reden om bang te zijn van Infiniti als je weet waar de componenten vandaan komen!

 

De Q30 1.5d in enkele cijfers

Motor : 4 cilinder-in-lijn met  directe injectie turbodiesel ; 1.461cc ; 109pk bij 4.000tr/min ; 260Nm van 1.750 tot 2.500 tr/min.

Aandrijving : op de voorwielen

Versnellingsbak : manueel 6 versnellingen. (DCT7 optie)

L/l/h (mm) : 4.425/1.805/1.495

Leeggewicht (kg) : 1.434

Kofferinhoud (l) : 368

Tank (l) : 50

0-100 km/u (sec.) : 12

Positieve punten

Design

Vering aangepast in functie van de motorisatie

Veiligheid en uitrusting voor het segment

Comfort

Negatieve punten

Gebrek aan dynamiek

1.5 echt mak

Verbruik (behalve 1.5)

Toegang/ruimte plaatsen achter

 

Prijs : 24.850 € BTWi

Vermogen : 109 pk

Topsnelheid : 190 km/u

Gem.verbruik : 3,9 l/100km

CO2 : 103 g/km

 

 

 

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon