Misschien eerst even verduidelijken: het is dus Volvo, dat met de V70 Cross Country en later de XC70, voor de doorbraak van de avontuurlijke 4×4-breaks heeft gezorgd, twee jaar voor de eerste Audi A6 Allroad opdook. Maar eer wie eer toekomt, want de allereerste break van dit soort, en geen voertuig dat eigenlijk een SUV of een Van was, met meer bodemvrijheid en vierwielaandrijving kwam al van Subaru in het begin van de jaren ‘70. Goed, tot hier dit hoofdstukje geschiedenis.
Discreet
Net zoals dat steeds het geval was sinds de eerste V70 zijn « gentleman farmer » behandeling onderging, komt ook de V60 Cross Country eerder discreet op het toneel. Je kan uiteraard niet naast de zwarte beschermingselementen of de zilverkleurige accenten onderaan het koetswerk kijken, ook al werden die perfect in het totaaldesign geïntegreerd. Wat uiteindelijk het meest opvalt, is het feit dat deze wagen 6,5 cm hoger in de veren staat dan de andere V60’s. Deze link met dit basismodel levert de V60 Cross Country trouwens samen met de Opel Insignia Country Tourer de meest dynamische lijnen op in zijn genre, vergeleken met de Audi A4 Allroad, de VW Passat Alltrack of de Peugeot 508 RXH. Gecombineerd met het landelijke karakter van de auto, geeft dat een interessant contrast.
Aan boord onderscheidt de Cross Country zich absoluut in niets van de basisversie. Zeker omdat hij in elk afwerkingsniveau verkrijgbaar is, terwijl de andere alle-terreinbreaks vaak enkel in de duurste uitvoeringen worden aangeboden. Je vindt ook hier de typische Volvo-sfeer terug, gebaseerd op een zuiver Scandinavisch design en een voortreffelijke ergonomie. De afwerkingskwaliteit en de gekozen materialen stemmen daarbij overeen met de premium ambities van het merk. Kortom, alles is aanwezig om je hier vele jaren goed in je vel te voelen.
Stoere bast met een klein hart
Advertentie – lees hieronder verder
Toch is ook dit model een kind van deze tijd waarin een SUV niet meer noodzakelijk over vierwielaandrijving moet beschikken: net zoals de XC60 bestaat ook de V60 Cross Country als gewone voortrekker. Dat is zelfs de enige optie als je kiest voor de instapdiesels D3 (150 pk) of D4 (190 pk), de twee versies van hetzelfde 2 liter-blok. Blijkbaar is de vierwielaandrijving (nog?) niet geschikt voor deze vrij nieuwe motor. De versie D4 AWD heeft namelijk de goede oude 2.4 vijfcilinder onder de motorkap, die de fiscus zwaarder aanpakt.
Met de 2.0 heb je keuze tussen de handgeschakelde zesbak of de uitstekende 8-trapsautomaat, waarmee onze testwagen was uitgerust. Vandaar dat we de combinatie D3 + automaat eerst belichten. Die twee passen perfect bij elkaar! De krachtbron is pittig, soepel en goed geïsoleerd en heeft ook de push in hogere toeren die eigen is aan een 2 liter. Hij overtuigt dan ook veel meer dan een 1.6! Daarbij is hij gretig bij elk tempo dankzij deze versnellingsbak, die vrijwel onmerkbaar schakelt, wat uiteraard bijdraagt tot het comfort.
Het comfort is trouwens de belangrijkste troef van de V60 Cross Country, toch op de versie die wij konden testen. Want door de afwezigheid van de integrale aandrijving dient de verhoogde ophanging niet echt om allerlei obstakels te overwinnen, maar komt de grotere veerweg en zachtere demperafstelling wel goed van pas om kuilen en putten in de weg op te vangen. Bravo!
Sportieve bestuurders zullen zich toch ook kunnen uitleven achter het stuur. De motor en de versnellingsbak (met manuele stand, maar zonder peddels aan het stuur) zijn namelijk zeer assertief. Ook het chassis overtuigt en houdt de rolbewegingen mooi in toom. Snel rijden in een hoogpoter als de V60 Cross Country is dus best mogelijk, al is dat niet echt onze stijl.
Besluit
In de categorie van “avontuurlijke trendy breaks” zijn er modellen die geen angst hebben om zich te bevuilen en de anderen. Wel deze versie van de V60 Cross Country behoort tot die anderen. Maar als je valt voor zijn look, moet je hem zeker niet links laten liggen.
De V60 Cross Country D3 in enkele cijfers
Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.969cc; 150pk bij 4.250tr/min; 350Nm van 1.500 tot 2.500tr/min.
Aandrijving : op de voorwielen.
Versnellingsbak : automaat 8 verhoudingen.
L/l/h (mm) : 4.638/2.097/1.545
Leeggewicht (kg): 1.741
Koffervolume (l) : 430 – 1.241
Tank (l) : 67,5
0-100 km/u (sec.) : 9,1
Positieve punten
Elegant voorkomen
Combinatie motor-versnellingsbak
Gebruiksgemak
Kwaliteit
Negatieve punten
Niet echt alle-terrein
Geen peddels aan het stuur
De andere motorisaties
D3 Man : 150pk, 4,2l/100km, 205km/u, 38.847 euro BTWi.
D4 Man : 190pk, 4,2l/100km, 210km/u, 38.140 euro BTWi.
D4 Auto : 190pk, 4,2l/100km, 210km/u, 40.380 euro BTWi.
D4 Auto AWD : 190pk, 5,7l/100km, 205km/u, 42.780 euro BTWi.
Prijs : 37.230 € BTWi
Vermogen : 150 pk
Topsnelheid : 205 km/u
Gem. verbruik : 4,6 l/100km
CO2 : 120 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be