Deze 7de generatie 3 Reeks springt misschien wel het minst in het oog van allemaal. Hij heeft wat ons betreft iets te veel trekjes overgenomen van zijn grote broer de 5 Reeks, die er ook niet erg opvallend uitziet. Bovendien doen zijn achterlichten denken aan die van een… Lexus. Gelukkig verschillen smaken en kleuren en kan deze BMW tenminste uitpakken met het feit dat hij ruimer is dan zijn voorgangers. De wielbasis groeide zelfs met 4 cm en op de achterbank pluk je daar de vruchten van. Moet ook gezegd: de binnenkant van de nieuwe Drie is bijzonder goed afgewerkt en gespekt met stijlvolle materialen. Hier werd verbetering geboekt.

3 series interior

Hij luistert! Toch?

Om vooruitstrevend te zijn, kan je tegen de nieuwe 3 Reeks praten. Om een bestemming in te geven bijvoorbeeld, zodat de GPS je daar zonder omwegen naartoe leidt. Het systeem herkent veel woorden, dat wel, al laat het ook vaak genoeg steken vallen om er niet altijd beroep op te willen doen. Wij moesten in Nossegem zijn. Dat verwarde deze Duitser met Kobbegem en nog een pak andere gemeenten met nog minder overeenkomsten in de naam. Op de oude manier gaat het dan sneller.

Zacht en toch sportief

Aangezien tegenwoordig zowat alles elektronisch geregeld wordt, de besturing bijvoorbeeld, zijn moderne wagens comfortabeler dan ooit. Dat geldt ook voor deze BMW, waarin je echt wel in de watten wordt gelegd zonder dat hij zijn sportieve karakter verschuilt. Akkoord, veel input wordt op zich niet gevraagd maar de koets is zeer stijf (50% stijver!), de auto voldoende vinnig en voor de ophanging werd een zeer goed compromis gevonden. BMW claimt trouwens dat de nieuwe 3 Reeks 55 kg minder weegt dan het vorige model, wat bijdraagt aan een sportiever rijgedrag. Een erg homogene auto is dit, met een zeer goede geluidsisolatie bovendien. Bovendien stuurt hij leuker dan de vorige, met een tikkeltje meer feedback.

3 series side

Dieselen maar…

Dit model teert op een 2-liter turbodiesel die 190 pk belooft, aan een automatische 8-bak is gekoppeld en niet veel kritiek verdient. Hernemen gaat erg vlot, van storend geluid is geen sprake en het verbruik ligt laag en dicht in de buurt van de constructeursopgave, zoals we van een 320d gewoon zijn. Denk ook niet dat deze versie weinig zal verkopen want ondanks de hele hetze tegen dieselwagens blijven ze het meest vertegenwoordigd in dit segment. Logisch ook, als je nagaat dat benzinemotoren er nog steeds (fors) meer brandstog doorjagen. Trouwens: we hebben het hier over een Euro6d-motor is waarmee je nog wel een tijdje de LEZ’s binnenmag…

Conclusie

Hoewel minder opvallend vanbuiten, is de 3 Reeks mooier dan ooit binnenin. Bovendien is zijn koetswerk een pak stijver dan dat van zijn voorganger en weegt hij ook lichter, met alle positieve gevolgen van dien. Nog steeds de referentie? Wat ons betreft wel…

320d rear

De BMW 320d in cijfers

Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.995cc, 190pk bij 4.000tr/min ; 400Nm vanaf 1.750tr/min

Aandrijving: achterwielen (xDrive als optie)

Versnellingsbak: manuele 6-bak (8-trapsautomaat Steptronic als optie)

L/b/h (mm): 4.709/1.827/1.442

Leeggewicht (kg): 1.525

Koffervolume (l): 480

Tankinhoud (l): 40

0-100 km/u (sec.): 7,1

Prijs: € 38.850 BTWi

topsnelheid: 240 km/u

Opg. gem. verbruik: 4,7 l/100km

CO2 (g/km): 122

  • Zuinige, krachtige diesel
  • Sportief en comfortabel
  • Interieurafwerking
  • Dure opties
  • AI-systeem kan beter
Score van de redactie : (4/5)