TEST BMW X4 M Competition: Pure imago-booster

Om weerwerk te kunnen bieden aan onder andere de Mercedes-AMG GLC 63 S en de Porsche Macan Turbo, heeft BMW de X4 M Competition uitgedokterd. Die coupéachtige SUV is niet alleen een stukje krachtiger dan de X4 M zonder meer, straffer was een BMW-zescilinder nog nooit in een productiemodel. De moeite?

TEST BMW X4 M Competition: Pure imago-booster

Onder de motorkap van de X4 M ligt een voor 90% nieuwe zescilinder-in-lijn die onder meer de toekomstige M3 zal aandrijven. Het blok wordt bijgestaan door twee turbo’s en is goed voor 480 pk en 600 Nm. Kies je voor de X4 M Competition, dan stijgt dat vermogen dankzij een nieuwe uitlaat en aanpassingen aan de ECU tot 510 pk, niet toevallig exact evenveel als de Mercedes-AMG GLC 63 S laat optekenen.

Uiteraard is deze BMW vierwielaangedreven, al houdt zijn xDrive-systeem dat ik al kende uit de M5 er in de eerste plaats van om de achterwielen te bedienen en al zeker in de sportmodus. Pas wanneer de computer het nodig acht om ook de voorwielen in beweging te brengen, gebeurt dat. Verwacht ondanks dit gegeven niet het rijgevoel van een sportwagen. Daarvoor zit je te hoog boven de grond, met een lager snelheidsgevoel als gevolg, en bovendien heeft de logge X4 M (ruim 2 ton!) het soms moeilijk met de wetten van de fysica.

Dat zit zo: de fabrikant heeft heel goed zijn best gedaan om deze SUV (sorry, SAV) zo baanvast mogelijk te maken door allerlei “hulpmiddelen” te voorzien, zoals adaptieve dempers. Alleen is dit type voertuig in de regel niet sportief vanwege zijn hoge massa een zwaartepunt. Het resultaat is dat hij “wringt” in de bochten om het juiste spoor aan te houden, in plaats van ze sierlijk aan te snijden. Komt daarbij dat de besturing eerder passief verloopt, wat de afstand tussen de bestuurder en het voertuig alleen maar groter maakt.

De 6-pitter is gelukkig wel zeer de moeite: soepel, reactief, progressief… Dat belooft veel goeds voor de toekomstige producten van BMW’s M-afdeling. Hetzelfde kunnen we zeggen over de 8-trapsautomaat die zeer puik werk levert en lekker agressief reageert als de comfortmodus uitgeschakeld wordt.

Conclusie

De BMW X4 M is bliksemsnel (0-100 km/u in 4,1 seconden), opvallend (want zo hebben klanten het graag) en mag een geslaagde ombouw van een “doordeweekse” SUV-coupé naar een pk-monster worden genoemd. Alleen staat het 4.000 euro kostende Competition-pakket (bovenop de 92 .900 euro voor een X4 M) een beetje gelijk aan je geld door ramen en deuren smijten… Een meerwaarde vormt het namelijk écht niet, behalve op café misschien.