Zoals zo vaak zal ik met een gerust hart aan deze testrit beginnen: voor ik naar Marrakech was vertrokken om de C5 Aircross te ontdekken, had ik niet al te veel informatie over het model verzameld. Geen tijd gehad om hem te bezoeken op het laatste Autosalon van Parijs, de laatste tijd te druk bezig geweest met andere zaken… Om een lang verhaal kort te maken: ik verwachtte een “echt” premiummodel te ontdekken, ter vervanging van een C5 die zijn welverdiend pensioen had verdiend. Zat ik daar even fout.

Het mag natuurlijk wel gezegd worden dat Citroën danig wat verwarring heeft veroorzaakt door dit model C5 Aircross te noemen in plaats van C4 Aircross, want die naam was veel logischer geweest. In werkelijkheid is deze noviteit niet meer dan nog maar eens een nieuwe SUV in het C-segment, zoals zijn neef de Peugeot 3008 bijvoorbeeld. Beide Franse bedrijven werken samen en delen hetzelfde platform, al is de situatie voor de inzittenden anders: de Citroën pakt uit met drie individuele en intrekbare zitplaatsen achterin terwijl de 3008 het met een doordeweekse zitbank stelt… Net als de Chinese versie van de C5 Aircross die in 2017 werd gelanceerd, overigens. De ingenieurs die zich hebben ontfermd over de Europese versie van het model dat we vandaag bespreken, zijn er bijzonder trots op dat ze hun baas Carlos Tavares ervan hebben kunnen overtuigen om in dit verschil te investeren. Hun doel: eigenaren van minibusjes voor deze SUV laten vallen. Om daarin te slagen, was het noodzakelijk om een voorbeeldige modulariteit aan te bieden. We zullen zien of dat gelukt is.

Verschillend

Hoewel het een beetje onvermijdelijk is om de 3008 te noemen als we het over de C5 Aircross hebben, stopt de vergelijking bij het segment en het onderstel. Als het de bedoeling was om Peugeot- en Citroën-modellen aan een andere kant van het spectrum te positioneren, is dat immers bijzonder goed gelukt. Alles, maar werkelijk alles is anders als we de Peugeot met deze Citroën vergelijken: de stijl, het rijgedrag, het geboden comfort, de prijzen… Er zijn veel meer verschillen tussen een C5 Aircross en een 3008 dan tussen laatstgenoemde en een VW Tiguan…

C5

Laten het ons alvast even hebben over de looks. Terwijl de 3008 een hoekig lijnenspel heeft, bezit de Citroën vooral rondingen. Om die reden alleen al is de kans groot dat kopers niet zullen aarzelen tussen beide modellen. Al is het natuurlijk niet aan mij om te voorspellen welke van de twee Fransmannen het meest succesvol zal worden.

Hetzelfde geldt voor het interieur: de Citroën wil vooral origineel zijn, terwijl de Peugeot bijna wegzakt in het germanisme. De stoelen zijn ook gastvrijer in de C5 Aircross en zitten bijzonder comfortabel. Dit was misschien de eerste maal dat ik dat woord in dit artikel heb gebruikt en het zal niet de laatste zijn.

interior

De achterste zitplaatsen zijn ook best aangenaam dankzij hun verstelbare rugleuning (een echte plus voor lange reizen), al is de knieruimte achteraan beperkt. Citroën is er vooral fier op dat de C5 Aircross over een kofferruimte van 580 liter beschikt, een volume dat tot 1.630 dm3 kan oplopen, wat weliswaar ten koste gaat van de achterste inzittenden. Deze Citroën is wat mij betreft de ideale auto voor gezinnen met drie kinderen die nog niet in hun puberteit zitten, of voor gezinnen waarvan de gezinsleden eerder kort van gestalte zijn. Zelfs als je de achterbank zo ver mogelijk naar achteren schuift, krijg je geen indrukwekkend resultaat. Anderzijds, en dat is meteen de reden waarom ik het zonet over drie kinderen had, biedt deze Citroën bijzonder veel comfort voor de centrale passagier. Aangezien die over een individuele zitplaats beschikt natuurlijk, maar ook omdat de vloer bijna vlak is. Zeker het vermelden waard!

rear

Opnieuw een matige ergonomie…

Ik schrijf het al jaren: als ik de baas van PSA zou zijn, is de eerste persoon die ik zou ontslaan degene die voor de infotainmentsystemen verantwoordelijk is (helaas zijn ze vrijwel identiek voor alle merken binnen de groep). Het was al erg genoeg toen touchscreens alle aandacht naar zich toe trokken, nu is nu nog erger. Of beter, wás erger: we merken immers de terugkeer van een paar knoppen in vergelijking met de modellen die ongeveer vier jaar geleden werden gelanceerd. Je kan me moeilijk ongelijk geven als ik de totale ongeschiktheid door dit gebrek aan knoppen aan de kaak stel, hoewel Peugeot er opschepperig over was in de tv-spot voor de 308. Nu klaag ik dus iets minder, al ben ik nog steeds verbaasd om te zien dat je bijvoorbeeld het centrale scherm moet aantikken om de temperatuur van de cabine te kunnen veranderen. Je zal zien: tegen dat de volgende generatie er is, zal PSA het begrepen hebben en zullen we in staat zijn om deze basisfunctie opnieuw te bedienen zonder ons tot drie (!) maal toe tot het scherm te moeten richten. Dat hoop ik tenminste, want het is een veiligheidskwestie.

Aircross

Jammer van wat hierboven staat want voor de rest is het interieur van deze C5 Aircross echt aangenaam om in te vertoeven. En met het risico dat ik de inhoud van het volgende hoofdstuk een beetje verraad, kan ik nu al zeggen toegeven dat het aanraakscherm zich in deze Citroën gemakkelijker laat bedienen dan in een Peugeot… Simpelweg omdat hij hobbels in het wegdek veel beter absorbeert en het dus eenvoudiger wordt om nauwkeurig te werken met de wijsvinger.

Véél comfort

Het is vooral op dit gebied, als we het uiterlijke aspect even vergeten, dat de C5 Aircross het grootste gat met de 3008 slaat. Terwijl laatstgenoemde een echte bochtenvreter is waarmee je op het randje van agressief kan rijden, geldt het tegenovergestelde voor de Citroën. Uitgerust met de beroemde “progressieve hydraulische ophanging” die ook op de C4 Cactus gemonteerd wordt, lijkt de C5 Aircross als het ware boven de weg te vliegen. De keuze van Marokko voor deze eerste proeverij was dan ook oordeelkundig omdat de wegen van dit koninkrijk nog slechter zijn dan de onze. Ik was er dus persoonlijk getuige van dat dit typische Citroën-systeem perfect werkt en het zelfs gaten in de weg lijkt op te vullen, zozeer zelfs dat ik ze op geen enkel moment in de billen heb gevoeld.

Citroën

Liefhebbers van dynamisch rijdende wagens passen maar liever voor deze SUV, al was het natuurlijk een zeer bewuste keuze van PSA om dit model extreem comfortabel te maken in een overzadige markt (vooral in het C-segment) waar een dergelijk radicaal kenmerk een groot verschil kan maken. Dus: ben je op zoek naar de meest comfortabele SUV van gemiddelde grootte? Zoek dan niet verder en stap naar je Citroën-verdeler. Verkies je anderzijds een van de meest dynamische uit zijn categorie? Dan kan je met een gerust hart richting Peugeot vertrekken. Helemaal niet dom was het dus om deze gelijkaardige modellen radicaal van elkaar te doen verschillen. En wie een compromis zoekt, kan nog steeds bij Opel terecht…

Ook nog dit: uiteraard vormt de ophanging alleen geen verklaring voor het buitengewone comfort van deze auto. Zoals ik al zei, zijn de stoelen bijzonder goed ontworpen, terwijl de geluidsisolatie en het zeer grote aantal opbergruimtes de voor deze aankoopcriteria meest gevoelige kopers zullen overtuigen.

Alles goed!

Voor deze test werden de twee krachtigste motoren ter beschikking gesteld: de 1.6 benzine met 180 pk en de 2.0 HDi met 180 pk. Wil je dat ik openhartig ben? Dat zal ik zijn, maar veel valt er eigenlijk niet over te vertellen. Beide centrales, telkens in combinatie met de 8-trapsautomaat met dubbele koppeling, hebben de kunst om vergeten te worden onder de knie. Van ‘opwinding’ is hier geen sprake en als je een bus of vrachtwagen voorbijsteekt, verloopt dit steeds op een natuurlijke manier en zonder dat je er veel betrokkenheid bij voelt. Enthousiast wordt ik er niet van, maar da’s ook niet echt de bedoeling. De versnellingsbak reageert weliswaar iets sneller als een meer dynamische stijl wordt ingezet en daar is zelfs een sportknop voor voorzien, net als een eco-modus uiteraard. Ja, Citroën heeft aan alles gedacht, met inbegrip van de nu onvermijdelijke technologieën zoals een rijstrookassistent en andere automatische noodstopsystemen: snufjes waar we op deze redactie niet bepaald veel om geven.

Of er ook minder krachtige benzine- en dieselmotoren beschikbaar zijn? Vanzelfsprekend! Die hebben 130 pk en zullen Citroën in staat stellen om een C5 Aircross aan te bieden voor maar € 24.100 incl. BTW. Eerlijk gezegd, is dat geen geld voor een auto met deze kwaliteiten, die ondanks zijn late komst al snel een interessante plek op de markt heeft veroverd. Alweer een verschil met Peugeot trouwens, waarvan de prijzen richting die van een VW klimmen, terwijl Citroën de strijd aangaat met Ford, de Zuid-Koreaanse merken en andere Skoda’s en Seats. Met deze C5 Aircross wordt de positionering van Citroën, dat in 2019 zijn 100ste verjaardag viert, klaarhelder: het aanbieden van goed berekende originaliteit tegen hyperconcurrerende prijzen. Citroën zal nooit een merk zijn zoals een ander en dat is maar goed ook.

Conclusie

Om zich in het segment van het bijna overbevolkte C-SUV’s te kunnen onderscheiden van de concurrentie, heeft Citroën zich van zijn beste kant laten zien. De C5 Aircross is niet alleen erg origineel maar ook bijzonder comfortabel. Wie naar het comfortabelste model uit deze categorie op zoek is, mag daar nu mee stoppen: dit is de wagen die je wilt.

De Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDI in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel ; 1.997cc ; 177pk bij 3.750tr/min ; 400Nm bij 2.000tr/min
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.500/2.099/1.650
Leeggewicht (kg) : 1.615
koffervolume (l) : 580 – 720 (tot hoedenplank)
Tankinhoud (l) : NB
0 – 100 km/u (sec.) : 8,6

Prijs : € 36.250 BTWi
Topsnelheid : 211 km/u
Opg. gem. verbruik : 4,8 l/100km
CO2 : 126 g/km

Andere motorisaties

1.2 PureTech : 130pk; 5,3l/100km; 188km/u; € 24.150 BTWi
1.6 PureTech : 181pk; 5,7l/100km; 216km/u; € 30.950 BTWi
1.5 BlueHDI : 130pk; 4,1l/100km; 188km/u; € 29.350 BTWi

  • Modularieit
  • 5 volwaardige zitplaatsen
  • Grote koffer
  • Aantrekkelijke prijzen
  • Weinig dynamisch weggedrag
  • Knieruimte achteraan
  • Ergonomie ter verbetering vatbaar
Note de la rédaction : (4/5)