Met zijn rode koetswerk dat lager bij de grond ligt, zijn in de achterbumper geïntegreerde diffuser en zijn knappe, tweekleurige 18-duimsvvelgen, zal deze Tipo Sport niet onopgemerkt blijven in parkeergarages. Hij is alleen verkrijgbaar als 5-deurs en onderscheidt zich verder door zijn felzwart gekleurde radiatorrooster, zijn spiegelafdekkingen en zelfs met zijn dak. Qua looks heeft deze Tipo Sport het alvast goed voor mekaar. Helaas verandert er binnenin niet echt iets, op de zwarte hemelbekleding na. Net zoals in andere Tipo’s krijgen we met dezelfde kunststoffen met een leerstructuur te maken. Gelukkig zit het met de bouwkwaliteit best snor en is de uitrusting compleet. Een noodstopsysteem, automatische airconditioning, UConnect-multimedia, Xenon-koplampen, regen- en lichtsensoren… Het is er allemaal.

Tipo

Sport, echt?

De Tipo Sport is leverbaar met alle motoren: met de 1.3l (95 pk) of de 1.6l (120 pk) wat de  diesels betreft en met de 1.4l (95pk) of de 1.4 T-Jet (120pk) voor wie benzine verkiest. Voor deze test hebben we voor het allerlaatste blok gekozen, een motor waarvan de paardenstal niet uitpuilt maar die zijn doel wel met veel met enthousiasme vervult. De versnellingspook vaak gebruiken, is een must om het tempo erin te houden. Het maximumkoppel bedraagt 215 Nm bij 2.500 omwentelingen per minuut en we hadden graag met een handgeschakelde versnellingsbak te maken gehad die meer begeleiding biedt, alsook met een nauwkeurigere en communicatievere besturing bij sportief rijden, zoals we hadden verwacht van een Italiaan met ‘Sport’ in zijn naam. Als je anderzijds de prijs erbij haalt, vergeef je het deze fiat dat hij zich niet als een Alfa gedraagt. 24.290 euro alles inbegrepen, da’s een stevig verkoopsargument op zich…

Conclusie

Afgezien van zijn mooie presentatie is deze Tipo niet bepaald sportief. Wel omschrijven we hem als een uitstekende gezinsauto die ruim is, comfortabel en erg goed geïsoleerd. En belangrijker: de Tipo Sport biedt een uitstekende prijs/uitrustingsverhouding.

Tipo Sport 5D

De Tipo Sport in cijfers

Motor: viercilinder turbobenzine, 1.368 cc; 120 pk bij 5.000 tpm; 215 Nm bij 2.500 tpm.

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.368/1.792/1.495

Leeggewicht (kg): 1.350

Koffervolume (l): 440

Tankinhoud (l): 50

0-100 km/u (sec.) : 9,9

Prijs: € 24.290 BTWi

Vermogen: 120 pk

Topsnelheid: 203 km/u

Opg. gem. verbruik: 6,8 l/100 km

CO2: 156 g/km

  • Algemeen comfort
  • Ruimte aan boord
  • Geluidsisolatie
  • Volledige uitrusting
  • Onsportief gedrag
  • Verbruik