De Ford Edge is zowel langzaam als snel geëvolueerd. Snel omdat deze SUV pas sinds 2016 op de markt is, en traag omdat deze update al op het Autosalon van Genève in maart vorig jaar werd gepresenteerd maar nu pas gecommercialiseerd wordt.

Op uiterlijk vlak is het vooral de voorkant die duidelijke verschillen toont met het pre-faceliftmodel. Denk maar aan het radiatorrooster dat nu losgekoppeld is van de (ook nieuwe) koplampen. Ford wilde de vernieuwde Edge in ieder geval atletischer doen ogen en zijn ontwerp meer in lijn brengen met de meest recente modellen uit het gamma. Deze nieuwe Edge is er trouwens ook als ST-Line met een meer dynamische stijl, zoals het witte exemplaar dat je hier op de foto’s ziet.

Edge

In Europa verkoopt Ford een 150 pk-versie van de Edge, maar voor de één of andere reden niet in België. Bij ons kan je niet anders dan kiezen voor een Edge met minstens 190 pk en 400 Nm koppel. Krachtiger kan ook, aangezien de 2.0 EcoBlue met een nieuwe bi-turbo wordt uitgerust om tot een maximumvermogen van 238 pk te komen en er nog eens 100 Nm extra bij te krijgen. In dat geval ben je sowieso aangewezen op de nieuwe – en aangename – 8-trapsautomaat die deze Ford effectief zuiniger maakt. Niet dat we hier met een extreem zuinige wagen te maken hebben uiteraard; Tijdens onze testrit in het besneeuwde Zweden jaagden we er tussen 8 en 9 l/100 km door.

Edge interior

Deze nieuwe versnellingsbak laat zich bedienen via een draaiknop. Een plaatsbesparende oplossing is dit en al zeker in combinatie met de elektrische handrem. Het gevolg is meer opslagruimte en plaats voor een draadloos oplaadsysteem voor je smartphone. Tot slot gaat deze update van de Ford Edge gepaard met de komst van de nieuwste innovaties op het gebied van rijassistentie.

Conclusie

De Ford Edge heeft een geslaagde facelift achter de rug en wij konden hem zeker smaken. Het overwegen waard voor wie naar een grote SUV op zoek is…

Edge rear

De Edge 2.0 EcoBlue in enkele cijfers

Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.996cc; 238 pk bij 4.000 tpm; 500Nm bij 2.000 tpm

Transmissie: vierwielaandrijving

versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.834/2.184/1.742

Leeggewicht (kg): 2.116

Koffervolume (l): 602 – 1.847

Tank (l): 64

0 tot 100 km/u (s): 9,6

Prijs: 51.900 € BTWi

Vermogen: 238 pk

Topsnelheid: 216 km/u

Opg. gem. verbruik: 6,7 l/100 km

CO2: 175 g/km

  • Geslaagd interieur
  • Verzorgde stijl
  • Prestaties (nog te bevestigen in België)
  • Afwerkingsdetails
  • Verbruik
Note de la rédaction : (3,5/5)