De laatste lichting Mustangs herken je in de eerste plaats aan hun hertekende neuzen met zachter vormgegeven full-LED-koplampen en andere bumpers. Je kan kiezen uit twee soorten: de Ecoboost (voorzien van een 2,3-liter viercilinder turbo, goed voor 290 pk) en de GT (met een atmosferische, 450 pk sterke V8). Kenners weten al wat langer dan vandaag dat de Ecoboost-versie van dit post-faceliftmodel minder vermogen produceert, 24 pk om precies te zijn, maar tegelijk een tikkeltje meer koppel (+9 Nm). In de praktijk verandert er zo goed als niets.

Mustang

Opvallender is de optionele automaat die voortaan 10 in plaats van 6 verhoudingen telt. De verzetswissels daarvan verlopen soepel en da’s maar goed ook want de bak schakelt de hele tijd heen en weer. Zo veel versnellingen hoeft dus niet… Interessanter is de Magnetic Ride (ook een optie), Fords marketingterm voor een adaptieve ophanging met dempers met een regelbare viscositeit die inspeelt op de analyses van de wegomstandigheden en rijstijl en dit zo’n 1.000 keer per seconde. De verbetering is zeker merkbaar, al mag je zeker niet verwachten dat de Mustang even scherp rijdt als pakweg een Focus RS, die met een vanafprijs van € 40.620 exact € 1.120 meer kost dan onze testwagen in basistrim. Dat wil al wat zeggen.

interior

Wat de deze pony car wel moeten meegeven, is dat hij exact rijdt én aanvoelt zoals je het zou verwachten van een Mustang. Niet erg subtiel, met een grote draaicirkel, zicht op een immense motorkap (het ‘king of the road’-gevoel, jawel!) en met een borrelend motorgeluid op de achtergrond. Dat laatste missen we een beetje bij deze 2,3-liter viercilinder turbo. Akkoord, de ingenieurs hebben aardig hun best gedaan om de motor dieper te doen klinken dan een vierpitter eigenlijk doet, al mochten ze daarin natuurlijk ook niet overdrijven omdat het nog niet eens een zescilinder betreft, laat staan een V8. ‘Ken je plaats’ was hier van toepassing…

Stang

Laat ons vooral niet vergeten dat de belastingen in België erg hoog liggen en dat de Mustang een auto voor liefhebbers is. Het is méér dan een auto. Zelf zouden we liever een ‘vollere’ V8 met twee extra uitlaatpijpen en een lagere stem op de oprit hebben, al is het allerminst dom om voor de fiscaal interessantere en € 7.000 goedkopere 2.3 te kiezen. Ook dan klinkt de Mustang best aardig (niet luid, wel aardig) en levert hij voldoende koppel om de juiste feel op te wekken (0-100 km/u in… 5,8 seconden). Zoals het hoort!