Autotests

TEST Honda CR-V: zeg vaarwel tegen diesel

De CR-V is aan zijn vijfde generatie toe en we verwachten die nieuwe Honda tijdens de komende herfstperiode. Opvallend is dat het een van de eerste SUV’s op de markt wordt die geen dieselmotor in de aanbieding heeft. Al is dat niet het enige nieuws…

Stéphane Lémeret Stéphane Lémeret | Gepubliceerd op 7 sep. 2018 | Leestijd: 7 min

Sommigen zullen er wellicht vreemd van opkijken maar de CR-V staat bekend als de bestverkochte SUV ter wereld. Geloof het of niet: van alle Honda’s is maar liefst 1 op 4 een CR-V. Het mag dus duidelijk wezen dat het model van kapitaal belang is voor het Japanse automerk. Ze hebben er trouwens alles aan gedaan om hem voor de vierde keer zo goed mogelijk te vernieuwen, sinds de introductie in 1995.

Niet iedereen merkt het meteen op maar dit is wel degelijk een gloednieuw model. Hij komt dan ook duidelijk gespierder over dan zijn voorganger. Bovendien zwemt deze nieuweling een beetje tegen de stroom in want de CR-V ligt 35 mm hoger op poten dan vroeger, wat hem betere terreincapaciteiten biedt. Alhoewel, terreincapaciteiten is veel gezegd: in de praktijk gaat het voornamelijk over hogere stoepranden overwinnen zonder dat je voor krassen moet gaan vrezen…

Advertentie – lees hieronder verder

Eindelijk een zevenzitter

Binnenin zijn de wijzigingen interessanter dan aan de buitenkant: de wielbasis werd verlengd met als gevolg dat er meer binnenruimte is ontstaan. Veel meer zelfs, in die mate dat achterste passagiers over een zee van beenruimte beschikken. Daarnaast ligt de maximale lengte van de laadruimte 25 cm hoger. Dat betekent ook een grotere koffer (max. 561 liter), die je snel kan openen door je voet onder de achterbumper te laten zweven.

Honda CR-V VTEC

Het grotere ruimteaanbod stond de Honda-ingenieurs zelfs toe om een derde zetelrij te installeren. Voor de allereerste keer in zijn geschiedenis gaat de CR-V dus als een zevenzitter door het leven, zij het met vijf plaatsen voor volwassenen en twee voor kinderen. Dat laatste zeggen we niet zomaar: zelfs als je de centrale zitbank in de versie met 7 plaatsen 15 cm opschuift, blijven de achterste zitjes erg krap.

5-sterrencomfort

Vooraan worden inzittenden verwend: de presentatie is mooi, er zijn voldoende opbergmogelijkheden en de algemene bouwkwaliteit is opmerkelijk. Honda blijft dus trouw aan haar steengoede reputatie, ook al blinken hun interieurs over het algemeen niet uit in ‘familiale sfeer’.

Over de uitrusting kunnen we evenmin klagen. Aan zijn lange lijst  voegt de nieuwe CR-V een head-updisplay en de tegenwoordig haast onmisbare Apple CarPlay en Android Auto toe.

Honda CR-V 2018

Kijken we naar de veiligheidssystemen, stellen we geen verrassingen vast. Zoals het een Honda betaamt zijn ze talrijk en effciënt… Maar ook enorm bemoeiziek. Zo weerklinken er regelmatig kleine ‘alarmpjes’, meestal zonder enige deftige reden, wat stress voor de bestuurder met zich meebrengt. Wat als de CR-V plots ‘uit eigen wil’ zou stoppen, bijvoorbeeld?

Een goed compromis

Waar de CR-V hoge ogen mee gooit, is met zijn comfortgehalte. We willen bijna “op z’n Amerikaans” zeggen. Dat Honda ons liet testrijden rond Tirol, waar de verkeersdrukte enorm was, leek alvast geen toeval. En toch waren we in de positieve zin verrast. Deze kleine SUV is verre van een lompe auto en blijkt zelfs zeer aangenaam in de omgang, zelfs als er stevige bochten aan te pas komen. Maar toch: een SUV blijft een SUV en hoewel sommige exemplaren ons al serieus hebben doen verschieten – alweer in de positieve zin – blijft dit toch het type wagen dat je in de eerste plaats koopt voor het geboden comfort.

Het einde van zijn Belgische carrière?

Ondanks de anti-dieselgekte blijft het in België een risico om geen dieselmotor aan te bieden, zeker voor een SUV. Nochtans houdt Honda het been stijf en komt er dus geen versie met een zelfontbrander. Een hybride zit er gelukkig wél aan te komen.

Voorlopig doen we het met een 1.5-liter turbobenzinemotor die 173 pk (versie met voorwielaandrijving) of 193 pk (4×4) ontwikkelt. Volgens Honda verbruikt de eerste variant gemiddeld 6,3l/100km. Da’s niet bijzonder veel voor een SUV van deze grootte, maar om die streefwaarden te halen moet je wel over een zeer lichte rechtervoet beschikken en al zeker als je voor de CVT-automaat kiest. Weliswaar spreken we het hier over een van de minst irritante CVT’s op de markt.

Conclusie

Voor je een bestelbon tekent, hou dan in het achterhoofd dat je Honda’s en Honda’s hebt. Dit is er eentje van de comfortabele soort die zich in de eerste plaats op gezinnen richt. Definitieve prijzen zijn er nog niet maar reken op minstens 30.000 euro, BTW inbegrepen.

De Honda CR-V in cijfers

Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.498cc; 173pk bij 5.600tr/min; 220Nm tussen 1.900 en 5.000tr/min

Aandrijving : voorwielen (4×4 als optie)

Versnellingsbak : manuele 6-bak (CVT als optie op 4×4)

L/b/h (mm) : 4.600/2.117/1.679

Leeggewicht (kg) : 1.501

Koffervolume (l) : 561

Tankinhoud (l) : 57

0 – 100 km/u (sec.) : 9,2

Prijs : +/- € 30.000 BTWi

Vermogen : 173 pk

Topsnelheid : 210 km/u

Opg. gem. verbruik : 6,3 l/100km

CO2 : 205 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Zeer hoog comfortgehalte
  • Record qua binnenruimte
  • Mogelijkheid tot 7 zitplaatsen
  • Aangename mechaniek

Minpunten

  • Geen diesel meer
  • Irritante waarschuwingssystemen

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon