TEST Jaguar F-Type R: Hooligan met manieren

De Jaguar F-Type kreeg dit jaar een ingrijpende facelift met een volledig nieuwe snoet als grootste blikvanger. Maar er veranderde ook heel wat onder de kap…

TEST Jaguar F-Type R: Hooligan met manieren

Van de V6 is geen sprake meer. Wie vandaag een nieuwe F-Type bestelt, kan enkel voor een 2-liter viercilinder (P300, enkel achterwielaangedreven) kiezen of moet meteen voor een 5-liter V8 opteren. De laatste motorkeuze wordt opgedeeld in twee vermogensversies, met 450 pk (P450, keuze tussen achter- en vierwielaandrijving) of 575 pk (R P575, enkel vierwielaandrijving). Deze keer gingen we met de topversie op stap, die over exacht evenveel paarden en koppel beschikt als de ter ziele gegane SVR. What’s in a name? Verwacht wordt dat er opnieuw een SVR zal verschijnen, ditmaal met 600 pk (of meer?). Alle F-Types worden trouwens gepaard aan een achttrapsautomaat.

Binnenin lijkt alles op het oude, maar noteer toch maar het high-definition “virtuele” dashboard op een 12,3-inch scherm dat naar wens kan worden geconfigureerd. Opvallend – of net niet – is de Quiet Start-functie die de uitlaat dempt. Kwam deze er omdat F-Types telkens overdreven in toeren gaan bij het opstarten? Het lijkt erop dat er werd geluisterd bij de Jaguar-top. Wie wel nog buren uit hun bed wil krijgen, hoeft simpelweg de “Dynamic”-modus in te stellen of op de speciale uitlaatknop te duwen.

TEST Jaguar F-Type Convertible 2.0: Vergéét de zescilinder

Hoe hij rijdt?

Helemaal zoals het hoort, wat natuurlijk geen verrassing is aangezien de F-Type sowieso al een bijzonder goed rijdende machine was. Er werden aanpassingen doorgevoerd aan de ophanging en de stuurinrichting en het resultaat is alweer een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. De respons op het gaspedaal is indrukwekkend (de supercharged V8 produceert 700 Nm!), maar de wijze waarop hij van brutaal naar gemanierd switcht, is dat evenzeer. Van een zwoel briesje naar donder en bliksem in een vingerknip, en omgekeerd.

Het grote probleem…

Een Jaguar F-Type R kost 134.140 euro, bijna het dubbele van een P300, waarvoor je dan ook nog eens veel minder verkeersbelasting betaalt. Bovendien rijdt zo’n F-Type 2.0 haast even leuk (lichter…) en zien ze er even knap uit. Het verschil niet waard, zeggen wij, ook niet met de P450 die je vanaf 100.990 euro kan bestellen, die op zijn beurt ook “maar” 6.000 euro minder kost dan een nieuwe Porsche 911…