De keuze om een plug-in hybrideversie aan te bieden wordt natuurlijk gedicteerd door de nieuwe regelgeving van de Europese Unie, die een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km op de totaalverkoop van het merk vereist. Met 50 tot 52 g/km belooft deze Renegade, het eerste model van het merk met het 4xe-label, de redder van het gamma te worden, dat twee soortgelijke ‘nieuwelingen’ verwelkomt: de Compass 4xe, die nu al in de verkoop gaat (zie kader) en waarmee deze Renegade zijn technische specificaties deelt, en de krachtigere Wrangler 4xe, die volgend jaar wordt verwacht.
Efficiëntie voorop
De Renegade is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 190 of 240 pk. Om tot deze waarden te komen, wordt deze Jeep aangedreven door een nieuwe 1,3-liter benzinemotor van 130 of 180 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 60 pk. Die laatste richt zijn inspanningen op de achteras en belooft een puur elektrisch rijbereik van 44 km ver dankzij de 11,4 kW accu, een autonomie die in de praktijk realistisch lijkt. De voorste motor kan echter een deel van zijn vermogen naar achteren sturen als de accu leeg is, zodat vierwielaandrijving onder alle omstandigheden beschikbaar is. De 4×4-functie doet de merknaam trouwens eer aan, met voorbeeldige off-roadcapaciteiten die identiek zijn aan die van de andere versies. Je geraakt er met andere woorden overal mee. De Trailhawk afwerking, ontworpen voor “cross-country” rijden, bestaat ook als plug-in hybride.
Advertentie – lees hieronder verder
Klassieker
Het hybridesysteem is een klassieker wat zijn werking betreft. Daarmee bedoelen we dat het, in tegenstelling tot bepaalde andere moderne systemen, niet afhankelijk is van meerdere sensoren, camera’s en elektronische apparaten om zijn parameters voortdurend te wijzigen. In plaats daarvan stimuleert hij steevast het gebruik van de elektrische aandrijving zolang de belasting en de eisen van de bestuurder dit toelaten, en start hij automatisch de benzinemotor wanneer de omstandigheden daarom vragen. Tot zover de Hybrid-modus. Daarnaast is er e-Save, dat de benzinemotor gebruikt om de accu te sparen voor later gebruik, en Electric, dat het exclusieve gebruik van de elektromotor afdwingt. De recuperatie van de remenergie, die in de normale modus eerder mager uitvalt, kan worden versterkt door de B-modus te activeren, die zeer praktisch is in de stad, waar het mogelijk wordt om bijna zonder rempedaal te rijden.
Dit systeem werkt in zijn geheel zeer goed, ook al is de verschuiving van de ene naar de andere modus merkbaarder dan bij sommige concurrerende modellen. Maar in een Jeep wordt dit nooit echt vervelend. Wat wel een beetje gênant overkomt, is de werking van de automatische versnellingsbak, die een beetje verloren lijkt als er veel gas wordt gegeven.
Ouderwetse charme
Dat gezegd, is sportief rijden niet het doel van deze Renegade, die zich vooral op comfort richt en op maat is gemaakt voor ‘familiegebruik’. Zo biedt hij voldoende ruimte voor vier volwassenen en is de koffer even groot als die van de versies met alleen een verbrandingsmotor. Gelukkig maar, want 330 liter is niet bepaald genereus. Er werden trouwens enkele menu’s toegevoegd aan het multimediasysteem om de gebruiker in staat te stellen bepaalde instellingen die inherent zijn aan de elektrificatie in het oog te houden en te configureren, alsook een smartphone-applicatie die het onder andere mogelijk maakt om het laden vanop afstand te programmeren.
Conclusie
Met zijn onverminderde charme en efficiëntie heeft de Jeep Renegade 4xe meer dan één troef in handen.
De Renegade 4xe in cijfers
Motor: 4-cilinder benzine, plug-in hybride, 1.332cc; 240pk bij 5.750rpm; 270Nm bij 1.800rpm.
Aandrijving: vierwielaandrijving.
Versellingsbak: 6-trapsautomaat.
L/B/H (mm): 4.236/1.805/1.692
Gewicht (kg): 1.770
Koffervolume (l): 330
Tankinhoud (l): 36,5
Elek. autonomie (km) : 50
0-100 km/u (sec.): 7,1
Prijs: € 37.800 BTWi.
Vermogen: 240 pk
Maximumsnelheid: 199 km/u
Gemengd brandstofverbruik: 2,2 l/100 km
CO2: 50 g/km
De Compass eveneens
Gelijktijdig met deze Renegade 4xe introduceert de Jeep de Compass 4xe. Ze beschikken allebei over exact dezelfde specificaties, en alles wat hier over de Renegade geschreven staat, geldt dus ook voor de Compass. Laatstgenoemde zal, aangezien hij een beetje groter is, beter in staat zijn om de rol van ‘eerste auto’ van een huishouden te vervullen. Vanaf 43.300 euro.
- Onveranderd uiterlijk
- Overtuigende elektrische autonomie
- Algemeen comfort
- Koffervolume blijft intact
- Vierwielaandrijving blijft behouden
- Versnellingsbak
- Waarneembare overgang benzine/elektrisch
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be