TEST Kia e-Niro: aangenaam EN redelijk

Na de hybride en de plug-in hybride krijgen we hier met de 100% elektrische versie van de Kia Niro te maken. Staat dit Zuid-Koreaanse merk op het punt om een referentie te worden op gebied van EV’s?

8 / 10
Gepubliceerd op 17 februari 2019
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Kia e-Niro: aangenaam EN redelijk

Je hebt merken die praten over elektrische auto’s en merken die er effectief bouwen… Tot die laatste – nog steeds kleine – groep behoort Kia. En of deze constructeur enthousiast is! Emilio Herrera, ex-topman van Kia België en tegenwoordig de Europese baas van het merk, ziet een fantastische opportuniteit in de twee jaren die volgen. “Het gaat niet langer over merkimago maar over massaverkoop”, stelt hij. “Vanaf 2020 zullen we in Europa jaarlijks 40.000 wagens verkopen die enkel elektriciteit lusten.”

Deel uitmakend van de gigantische Koreaanse groep Hyundai-Kia loopt dit voormalige Klein Duimpje tegenwoordig voor op de meeste van zijn concurrenten. Deze 100% elektrische e-Niro, met een autonomie vergelijkbaar met die van een Tesla voor ongeveer de helft van de prijs, komt net op tijd om dit te onderstrepen. Zonder twijfel indrukwekkend!

kia_e-niro_34

De krachtigste versie, 204 pk sterk, is ook de variant die je het verste brengt: 455 km volgens de officiële WLTP-cyclus, die realistischer is dan de vorige meetmethode. Deze actieradius volstaat voor bijna iedereen, behalve misschien om op vakantie te gaan. In dat geval kan je nog steeds een akkoord sluiten met je merkverdeler om een benzine- of dieselauto te huren of lenen.

Net als de Niro is de e-Niro een cross-over, zeg gerust een mix van een break en een SUV. Hij is praktisch (450 liter koffervolume), rijdt zeer comfortabel (en stil) en gedraagt zich voorbeeldig in bochten dankzij de plaatsing van de accu’s in de vloer (waardoor het zwaartepunt erg laag ligt). Bovendien zijn zijn prestaties meer dan gewoon puik, een eigenschap die meer dan één elektrische wagen bezit. Zijn maximumtrekkracht is dan ook onmiddellijk aanspreekbaar.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Eerlijk: de minpuntjes eigen aan alle EV’s even buiten beschouwing gelaten (prijs en laadtijd), is deze 100% elektrische Kia 100% overtuigend!

kia_e-niro_89

De Kia e-Niro in cijfers

Motor: elektrisch; 204 pk; 395Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat, 1 versnelling

L/b/h (mm): 4.375/1.805/1.560/1.560

Leeggewicht (kg): 1.791

Koffervolume (l): 451 – 1.405

Batterijen (kWh): 64

0-100 km/h (sec.) : 7,8

Prijs: € 41.590 BTW incl.

Vermogen: 204 pk

Topsnelheid: 167 km/u

Gemengd verbruik: 0 l/100 km

CO2: 0 g/km

Voor
  • Weggedrag
  • Praktisch
  • Interessante autonomie
  • Prijs wordt acceptabel
Cons
  • Een garage nodig...

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Kia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.