Autotests

TEST Kia Proceed: trendsetter!

Met de nieuwe Proceed wil Kia de koetswerkvorm die we “shooting brake” noemen, democratiseren. We zegden dan ook absoluut geen neen toen we de vraag kregen om een exemplaar in avant-première uit te proberen.

Stéphane Lémeret Stéphane Lémeret | Gepubliceerd op 21 sep. 2018 | Leestijd: 7 min

Je moet het Kia nageven dat het al een tijdje geen onbeduidend merk meer is. Met de Stinger heeft de Zuid-Koreaanse autobouwer BMW op een knappe sneer getrakteerd en het is geen toeval dat deze Proceed daar relatief kort op volgt. Ook dat model blijkt immers over bijzondere eigenschappen te beschikken.

Kia Proceed city

Advertentie – lees hieronder verder

Democratisering

Kia wil dus opvallen en heeft extra geïnvesteerd in modellen zoals de Stinger en deze Proceed. Noem het een kwestie van imagoversterking. Opdracht geslaagd? Zeker wel: de Stinger is een hebbeding (wie had dat ooit gedacht van een Kia?) en iets zegt ons dat ook de Proceed zijn stempel zal kunnen drukken. We spreken hier dan ook over de allereerste vijfdeurs shooting brake van een merk dat niet tot het premium-clubje behoort.

Kia borduurt in wezen verder op het concept dat Mercedes voor de CLS en CLA SB heeft gebruikt. “Er is geen plaats meer voor een coupé of cabrio in het C-segment”, luidt het bij de strategen van Kia. “Anderzijds zijn we er zeker van dat er potentieel te over is voor modellen die een zekere emotie losweken en tegelijk praktisch zijn.” Ratio en emotie in één auto? Laat ons eens kijken of dat goed is uitgedraaid.

Kia Proceed 2018

Mooi én praktisch?

Het prototype dat Kia ons enkele maanden geleden liet zien, deed veel denken aan een Stinger als shooting break. Het uiteindelijke productiemodel is iets minder ‘Stinger’ en iets meer ‘Ceed’ geworden. Toch blijft het een sexy wagen: de Proceed heeft een erg lage daklijn (43 mm lager dan de Wagon, de laagste auto uit het C-segment) en in zijn achterkant herkennen we zelfs trekjes van de Porsche Panamera Sport Turismo. Een vergelijking die kan tellen…

Emotie? Check!

De Kia Proceed valt dus prettig op het netvlies en daarmee wordt al aardig ingespeeld op de ’emotionele’ koper. Maar hoe zit het nu met die praktische kant? Laat ons meteen benadrukken dat de lage daklijn niet gelijk staat aan minder comfort. Toegegeven, meer ruimte boven de hoofden had gekund maar was zeker niet noodzakelijk, zelfs achteraan niet. De koffer van de Proceed is op papier zelfs de helft groter dan die van de Ceed. We tellen 595 liter laadvolume, amper 30 liter minder dan de Wagon belooft. Zeker niet slecht dus, wat we jammer genoeg niet van de laaddrempel kunnen zeggen. Die is namelijk veel te hoog, terwijl ook de kofferopening groter had gemogen. We vragen ons zelfs af hoe men die 595 liter heeft berekend. Met alle plankjes, compartimenten en andere afscheidingen, lijkt het wel alsof Kia de koffer van de Proceed zo klein mogelijk wilde houden.

Met andere woorden: hoewel niet veel ruimer op papier, is de Wagon beduidend praktischer dan de Proceed. Toen we Kia daarmee confronteerden, kregen we als antwoord dat je niet alles kan hebben. In zekere zin hebben ze natuurlijk gelijk. Iets zegt ons zelfs dat meer mensen de Proceed zullen kopen voor zijn looks dan om er om de zoveel weken mee richting Ikea te trekken.

Kia Proceed rear

De motoren

Aangezien de Proceed mee voor een imagoboost moet zorgen, laat Kia de kleinste motoren niet aan bod komen. Het gamma start met de GT Line en dus staan de 115 pk sterke benzine- en dieselmotoren niet op het lijstje. Wel voorhanden, is een 1.6 turbo met 120, 140 of 204 pk (benzine) of 136 pk (diesel). Onze testwagen was een GT, dus de topper met 204 paarden.

Hoe rijdt dat, zo’n Proceed?

Goed! Hoewel deze testrit te kort was om sluitende conclusies te kunnen trekken, kunnen we toch al bevestigen dat het harde werk van Albert Biermann (ex-BMW M) haar vruchten heeft afgeworpen. En ja, het gaat hier om een voorwielaandrijver die qua weggedrag niet vergelijkbaar is met de achterwielaangedreven Stinger, maar lessen hoeft deze Proceed GT niet te trekken van andere spelers uit het C-segment met een vergelijkbaar vermogen. De besturing verloopt uitermate communicatief en precies en de koets blijft erg stabiel in de bochten. Dit is evenwel geen pure pretmachine, daarvoor mist hij speelsheid. Maar nogmaals: om de Proceed écht te ontdekken, hebben we niet lang genoeg met hem kunnen rijden. Dat zijn achteras bijna aan de grond gelijmd leek, kunnen we wel al bevestigen.

Kia Proceed interieur

En wat met het interieur?

Da’s ook een grote meevaller. De presentatie is vlekkeloos, de materiaalkeuze top en ook over de zitpositie en de algemene ergonomie kunnen we hoegenaamd niet klagen. We voelden ons meteen… thuis! De enige kritiek die we kunnnen bedenken, is dat deze Proceed GT zich langs de binnenkant niet echt onderscheidt. Een (klein) beetje jammer.

Conclusie

Kia heeft zichzelf in een rol van trendsetter geduwd en dat gaat het Zuid-Koreaanse merk bijzonder goed af. Bovendien is de Proceed geen dure auto; hij blijft gebaseerd op de zeer betaalbare Ceed. Een aanrader!

Kia Proceed lights

De Proceed GT in cijfers

Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.591cc ; 204pk bij 6.000tr/min ; 242Nm tussen 1.500 en 3.200tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/b/h (mm) : 4.605/1.800/1.422

Koffervolume (l) : 594

Tankinhoud (l) : 50

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • De shooting brake gedemocratiseerd
  • Zeer geslaagd lijnenspel
  • Algemeen rijgedrag
  • Grote koffer

Minpunten

  • Toegang tot koffer, indeling koffer, hoge laaddrempel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon