Autotests

TEST Kia XCeed PHEV: Emotionele uitstraling, rationeel concept

Geschreven door Stéphane Lémeret | 21/08/2020

Achter het originele en dynamische ontwerp van de XCeed gaat een voertuig schuil dat redelijker en gezinsvriendelijker is dan het lijkt. We hebben het dan zowel over de praktische aspecten als over de technische specificaties van deze Zuid-Koreaan…

Op het eerste gezicht kan je je gemakkelijk voorstellen dat de XCeed gemaakt is om jonge alleenstaanden zonder kinderen te verleiden. Toch is hij niet minder geschikt voor het gezinsleven dan een Ceed zonder de ‘X’, integendeel zelfs. Zijn binnenruimte is identiek en hij biedt zelfs meer kofferruimte dan laatstgenoemde, althans als we de vergelijking maken met de klassieke versies. Dit is echter de plug-in hybride, waarvan verschillende componenten het laadvolume reduceren tot 255 liter.

Xceed koffer

Die kleinere koffer en het interieurontwerp dat minder expressief oogt dan het exterieur zijn misschien wel de enige punten van kritiek die spontaan in ons opkomen.

Xceed interieur

De gulden middenweg

Rationeel wat zijn algemene ontwerp betreft, is de XCeed PHEV ook rationeel op mechanisch gebied. Plug-in hybridisatie is voor een autofabrikant vaak een kans om alles uit de kast te halen, maar toch ontwikkelen de 1.6-liter benzine- en elektromotor samen “maar” 141 pk. Hetzelfde geldt voor de accu’s: nauwelijks 8,4 kWh, voor een officieel elektrisch bereik van 48 km. Absoluut niet overdreven dus, en dat is eigenlijk best prima. Ten eerste omdat deze “bescheiden” accu’s maar iets meer dan twee uur nodig hebben om via het stopcontact te worden opgeladen, en ten tweede omdat ze niet te veel gewicht aan de auto toevoegen, wat hem zuiniger maakt. We namen de proef op de som op een parcours van ongeveer 300 km, waarvan 200 km op de snelweg, puur op benzine, en de overige 100 km verdeeld over de elektrische en hybride modus. Toegegeven, we waren een beetje teleurgesteld om amper 30-35 km uit de batterijen te kunnen halen, al blijft dit een eervolle afstand gezien hun grootte, die bovendien volstaat voor het dagelijkse leven van veel Belgen. Veel positiever zijn we over het uiteindelijke verbruiksgemiddelde van deze test, vastgesteld op 4,6l/100km, terwijl we toch 200 km lang 120 km/u hebben gereden.

Conclusie

Aangenaam om naar te kijken, makkelijk om mee te leven en écht zuinig. De Kia XCeed PHEV is duidelijk geslaagd.

Xceed achterkant

De XCeed PHEV in cijfers

Motor: 4-cilinder plug-in hybride, benzine, 1.580cc; 141pk bij 1700rpm; 265Nm van 1000 tot 1750rpm.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling.

L/b/h (mm): 4.395/1.826/1.483

Gewicht (kg): 1,519

Koffervolume (l): 255 – 1.243

Batterijen (kWh): 8,4

Tankinhoud (l): 37

0 tot 100 km/u (sec.): 11,0

Prijs: € 36.490 BTW inbegrepen.

Vermogen: 141 pk

Topsnelheid: 160 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,7 l/100 km

CO2: 38 g/km

Trefwoorden

Lees ook