TEST Lexus RX 450h: Zenmobiel

Voor 2020 werd de Lexus RX, waarvan in België enkel de hybrideversie met de typeaanduiding 450h te koop is, bij de tijd gebracht. Een visueel niet bepaald ingrijpende ingreep, maar hoewel je over haviksogen moet beschikken om de verschillen met het pre-faceliftmodel te kunnen spotten, zijn de wijzigingen zijn niet alleen van esthetische aard. Tijd voor een testrit, denken we dan.

Gepubliceerd op 9 december 2020
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Lexus RX 450h: Zenmobiel

De Lexus RX zien we al meer dan twee decennia lang in het Belgische straatbeeld rondrijden. Intussen zijn we aan de vierde generatie toe, gelanceerd in 2015 en voorzien van een zeer scherp lijnenspel om zich duidelijk te kunnen onderscheiden van zijn Duitse concurrenten. Een dik jaar geleden ging de SUV onder het mes, met een vernieuwde neus en achtersteven als resultaat.

lexus_rx_450h_2020-above

Naast een nieuwe voorbumper en aangepast radiatorrooster – meer in lijn van dat van de compacte UX – werden de koplampen getrakteerd op wat ze bij Lexus BladeScan-technologie noemen, een dure term voor een adaptieve grootlichten die beter verlichten en tegenliggers niet verblinden. Achteraan zien we ook een andere bumperpartij en achterlichtunits met een modernere invulling.

lexus_rx_450h_2020-3

Updates kwamen er ook voor de veiligheidstoepassingen (onder de verzamelnaam Lexus Safety System +), voor het koetswerk (stijver dan ooit), voor het onderstel (met nieuwe dempers) en om het bochtenwerk te verbeteren (dankzij de Active Cornering Assist-functie). Het komt erop neer dat de RX nog steeds zijn comfortabele zelf is, maar scherper reageert als er aan het stuur wordt gedraaid en minder onderstuurd is dan vroeger. In ieder geval blijft dit een SUV die je tot rust brengt. Vanwege het algemeen geboden comfort, maar ook door de stille en uiterst soepele werking van de krachtige hybride aandrijflijn die een gecombineerd vermogen van 313 pk uit de combinatie van een 3,5-liter V6 en twee elektromotoren puurt. Als klap op de vuurpijl gaat de continu variable transmissie (e-CVT) zeer fijntjes met de geleverde krachten om en wordt het nooit vermoeiend – voorheen vaak een pijnpunt van CVT’s, ook bij Lexus en Toyota. Dat de RX 450h over voldoende grote spieren en dus veel reserve beschikt, speelt natuurlijk een rol.

Advertentie – lees hieronder verder

lexus_rx_450h_2020-engine

Dit is voor alle duidelijkheid trouwens geen plug-in hybride met een stekker, maar een hybride van de traditionele soort die zijn extra batterij zelf oplaadt tijdens het rijden en het remmen. Verwacht gezien zijn stevige gewicht en zijn dikke V6 geen wonderen inzake het verbruik. Wat dat betreft mag je toch een litertje of 9 per 100 km verwachten, terwijl de door de constructeur opgegeven waarde 7,6 liter bedraagt.

lexus_rx_450h_2020-2

Geen klachten?

Dat Lexus een eigenwijs merk is, merk je vooral aan boord. De afwerking is op niveau, daar niet van, maar de bediening van multimedia en dergelijk is niet zo handig of intuïtief als in pakweg een BMW of een Audi. Vooral aan het gevoelige touchpad van de fabrikant raken we maar moeilijk gewend en bovendien is zijn koffer niet bepaald groot in verhouding tot zijn buitenmaten. Gelukkig is de RX meer up-to-date wat zijn connectiviteit betreft. Zo is deze SUV tegenwoordig compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.

lexus_rx_450h_2020-koffer-2

Conclusie

De Lexus RX 450h blijft een familievriend. Akkoord, zijn schuin aflopende daklijn haalt het koffervolume fors naar beneden en de bediening verloopt niet altijd – of voor iedereen – even vlotjes maar daar tegenover staat een uiterst aangename rij-ervaring en bakken comfort voor iedereen die erin plaatsneemt. Een zenmobiel is dit.

lexus_rx_450h_2020-interior

De RX 450h in cijfers

Motor: V6 benzine, 3.456 cc + 2 elektromotoren; 313 pk bij 6.000 tpm; 335Nm bij 4.600 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: auto e-CVT

L/b/h (mm): 4.890/1.895/1.685

Leeggewicht (kg): 2,100

Koffervolume (l): 453 – 924

Tankinhoud (l): 65

0-100 km/u (sec.) : 7,7

Prijs: € 64.900 BTWi

Vermogen: 313 pk

Topsnelheid: 200 km/u

Opg. gem. verbruik: 7,6 l/100 km

CO2: 173 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lexus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.