De Lexus RX zien we al meer dan twee decennia lang in het Belgische straatbeeld rondrijden. Intussen zijn we aan de vierde generatie toe, gelanceerd in 2015 en voorzien van een zeer scherp lijnenspel om zich duidelijk te kunnen onderscheiden van zijn Duitse concurrenten. Een dik jaar geleden ging de SUV onder het mes, met een vernieuwde neus en achtersteven als resultaat.
Naast een nieuwe voorbumper en aangepast radiatorrooster – meer in lijn van dat van de compacte UX – werden de koplampen getrakteerd op wat ze bij Lexus BladeScan-technologie noemen, een dure term voor een adaptieve grootlichten die beter verlichten en tegenliggers niet verblinden. Achteraan zien we ook een andere bumperpartij en achterlichtunits met een modernere invulling.
Updates kwamen er ook voor de veiligheidstoepassingen (onder de verzamelnaam Lexus Safety System +), voor het koetswerk (stijver dan ooit), voor het onderstel (met nieuwe dempers) en om het bochtenwerk te verbeteren (dankzij de Active Cornering Assist-functie). Het komt erop neer dat de RX nog steeds zijn comfortabele zelf is, maar scherper reageert als er aan het stuur wordt gedraaid en minder onderstuurd is dan vroeger. In ieder geval blijft dit een SUV die je tot rust brengt. Vanwege het algemeen geboden comfort, maar ook door de stille en uiterst soepele werking van de krachtige hybride aandrijflijn die een gecombineerd vermogen van 313 pk uit de combinatie van een 3,5-liter V6 en twee elektromotoren puurt. Als klap op de vuurpijl gaat de continu variable transmissie (e-CVT) zeer fijntjes met de geleverde krachten om en wordt het nooit vermoeiend – voorheen vaak een pijnpunt van CVT’s, ook bij Lexus en Toyota. Dat de RX 450h over voldoende grote spieren en dus veel reserve beschikt, speelt natuurlijk een rol.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is voor alle duidelijkheid trouwens geen plug-in hybride met een stekker, maar een hybride van de traditionele soort die zijn extra batterij zelf oplaadt tijdens het rijden en het remmen. Verwacht gezien zijn stevige gewicht en zijn dikke V6 geen wonderen inzake het verbruik. Wat dat betreft mag je toch een litertje of 9 per 100 km verwachten, terwijl de door de constructeur opgegeven waarde 7,6 liter bedraagt.
Geen klachten?
Dat Lexus een eigenwijs merk is, merk je vooral aan boord. De afwerking is op niveau, daar niet van, maar de bediening van multimedia en dergelijk is niet zo handig of intuïtief als in pakweg een BMW of een Audi. Vooral aan het gevoelige touchpad van de fabrikant raken we maar moeilijk gewend en bovendien is zijn koffer niet bepaald groot in verhouding tot zijn buitenmaten. Gelukkig is de RX meer up-to-date wat zijn connectiviteit betreft. Zo is deze SUV tegenwoordig compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.
Conclusie
De Lexus RX 450h blijft een familievriend. Akkoord, zijn schuin aflopende daklijn haalt het koffervolume fors naar beneden en de bediening verloopt niet altijd – of voor iedereen – even vlotjes maar daar tegenover staat een uiterst aangename rij-ervaring en bakken comfort voor iedereen die erin plaatsneemt. Een zenmobiel is dit.
De RX 450h in cijfers
Motor: V6 benzine, 3.456 cc + 2 elektromotoren; 313 pk bij 6.000 tpm; 335Nm bij 4.600 tpm.
Aandrijving: 4-wielaandrijving.
Versnellingsbak: auto e-CVT
L/b/h (mm): 4.890/1.895/1.685
Leeggewicht (kg): 2,100
Koffervolume (l): 453 – 924
Tankinhoud (l): 65
0-100 km/u (sec.) : 7,7
Prijs: € 64.900 BTWi
Vermogen: 313 pk
Topsnelheid: 200 km/u
Opg. gem. verbruik: 7,6 l/100 km
CO2: 173 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be