TEST Lexus RX: Meesterschap!

De facelift van deze 4de generatie Lexus RX is niet alleen esthetisch, hij brengt ook verschillende technische evoluties met zich mee.

TEST Lexus RX: Meesterschap!

Het is meer dan 20 jaar geleden dat de Lexus RX, een van de eerste premium-SUV’s op de markt, in ons straatbeeld verscheen. De vierde generatie, die in 2015 uitkwam, kreeg te maken met een steeds heviger wordende concurrentie. Lexus heeft zijn grootste SUV daarom met een nieuwe voorkant uitgerust: nieuwe lampen, een grille waarvan het design dichter bij dat van de kleine UX ligt, en aangepaste bumpers. En ook de achterkant ging de vernieuwing in, met ook weer enkele bumperaanpassingen en met achterlichtunits met een L-vormig patroon. De uiterlijke veranderingen zijn al bij al gering gebleven.

Binnenin is het zeer grote centrale display naast de touchpadbediening voortaan een touchscreen, terwijl Apple CarPlay en Android Auto eindelijk beschikbaar zijn, net als de stemassistenten van deze twee concurrenten. De bestuurder profiteert daarnaast van adaptieve verlichting, die het zicht verhoogt zonder ooit andere voertuigen te verblinden, en zoals gewoonlijk staan veiligheidssystemen paraat om ongevallen te voorkomen of om de gevolgen ervan te verzachten in geval van een impact.

Stijf!

Het koetswerk van de RX is er stijver op geworden en da’s een zeldzaamheid voor een faceliftmodel. De ophanging evolueerde mee, onder andere door een stijvere anti-rollbar achteraan te monteren. Lexus voorzag ook actieve hulp in bochten, met als doel om onderstuur te beperken. Een adaptieve, variabele ophanging is beschikbaar voor de F Sport-uitvoering en de elektrische besturing werd herzien. In een sportwagen is deze Lexus SUV niet veranderd, ook al mag je er als chauffeur gerust een dynamische rijstijl op nahouden. Wij genoten vooral van het immense veercomfort, van de zorgvuldige geluidsisolatie en van de verfijnde aandrijflijn. Deze hybride van de derde generatie (de recente UX en ES zijn van de vierde) combineert nog steeds een elektromotor met een melodieuze V6-benzinemotor. Ondanks zijn grote massa (2,1 ton) komt de hij toe met ongeveer 9l/100km.

Conclusie

De RX is er weer wat beter op geworden én blijft trouw aan zijn troeven: denk aan het luxueuze interieur en aan de zuinige hybride-aandrijving, zelfs al geef je plankgas.

De RX 450h in cijfers

Motor: V6 benzine, 3.456 cc + 2 elektromotoren; 313 pk bij 6.000 tpm; 335Nm bij 4.600 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: auto e-CVT

L/b/h (mm): 4.890/1.895/1.685

Leeggewicht (kg): 2,100

Koffervolume (l): 453 – 924

Tankinhoud (l): 65

0-100 km/u (sec.) : 7,7

Prijs: € 63.490 BTWi

Vermogen: 313 pk

Topsnelheid: 200 km/u

Opg. gem. verbruik: 7,6 l/100 km

CO2: 173 g/km