TEST Mazda 2: Solist van het B-segment

De Mazda 2 werd zopas voor de vierde keer vernieuwd en speelt nu alleen nog maar een rol met zijn 90 pk sterke benzinemotor. Hij wint gelukkig aan diepgang en consistentie…

8 / 10
Gepubliceerd op 13 februari 2020
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Mazda 2: Solist van het B-segment

Mazda’s nieuwe lijnen zijn nu unaniem erkend en deze 4de generatie wist de kenmerken van zijn voorganger, waardoor de relatie met de meer recente en dynamische modellen wordt versterkt. Het interieur erft ook de afwerking van de duurdere Mazda’s, waardoor niet alleen zijn Japanse rivalen maar zelfs de Polo wordt gedegradeerd in termen van kwaliteit.

Maar één 2: de juiste!

Deze kleine Mazda heeft een goede smaak en verbiedt schreeuwerige tonen. De praktische voordelen zijn verrijkt met geluiddemping en veringsfilters die in een klasse boven de rest staan, betere stoelen en nog meer verfijnde rijhulpmiddelen. De nieuwe 2 is niet alleen een plezier om mee te rijden en leven, hij onderscheidt zich ook door de kwaliteit van de besturing.

Het verdwijnen van de diesel is zinvol in de huidige context, en dat van de 75 pk benzine eveneens omdat het zijn enige argument tegen de 90 pk verliest: CO2. In de versie met handbak stoot deze laatste amper 94g CO2/km uit, dankzij de toepassing van een lichte 24V hybride, die hem helpt bij zijn impulsen en het herstarten, zijn brandstofverbruik vermindert en zijn werking vergemakkelijkt. Je mag niet vergeten dat Mazda de trend van downsizing en veralgemeende turbolading niet heeft gevolgd en de voorkeur gaf aan een atmosferische centrale (1,5 liter) in combinatie met de voordelen van een lichte hybridisatie, wat geen invloed heeft op de elasticiteit of op het plezier van het spelen met de versnellingsbak.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Voor 17.490 euro (basisprijs) heb je niet meer het gevoel dat je het toegangsmodel van een merk koopt, maar deze kleine Mazda is tenminste zowel veelzijdig als chique zonder snobistisch over te komen.

De Mazda2 in cijfers

Motor: 4-cilinder benzine, 1.496cc; 90pk bij 6.000rpm; 148Nm bij 6.000rpm.

Aandrijving: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: handgeschakeld, 6 versnellingen.

L/b/h (mm): 4.065/1.695/1.495

Leeggewicht (kg): 1.025 tot 1.030

Koffervolume (l): 255

Tankinhoud (l): 44

0-100 km/u (sec.): 9,8

Prijs: 17.490 € BTW incl.

Vermogen: 90 pk

Topsnelheid: 183 km/u

Opg. gem. verbruik: 5,3 l/100 km

CO2: 120 g/km

Voor
  • Aangenaam om naar te kijken, mee te leven en te rijden
  • Afwerking en bouwkwaliteit
  • Geluidsisolatie, filtering van ophanging
  • Comfort (voorstoelen, vering)
  • Sprankelende en zuinige motor
Cons
  • Milde hybridisatie alleen op manuele versie
  • Opslagruimte gecombineerd
  • Multimediasysteem niet erg intuïtief
  • Krap achteraan
  • Kofferdrempel

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mazda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.