Autotests

DUOTEST Mazda MX-5 ND vs MX-5 NA: Gelukkige 1(00)ste verjaardag

De Mazda MX-5 is een volbloed sportwagen, ook al wordt hij weleens smalend maar dus zeer onterecht een “kappersauto” genoemd. Het is in zekere zin zelfs dankzij de MX-5 – Miata voor de vrienden – dat er vandaag BMW Z4’s en andere SLK’s in het straatbeeld te zien zijn. Voor deze duotest kregen we zowel een nieuwe MX-5 100th Anniversary als een dertig jaar oudere 1st Anniversary van een rasechte liefhebber in handen. Een gedroomde vergelijking.

Geschreven door Joris Bosseloo | 16/02/2021

Toen Mazda in 1989 de MX-5 in productie nam, sloeg de kleine roadster in als een bom. In die tijd waren kleine, achterwielaangedreven tweezits cabrio’s nochtans passé en waagden autoconstructeurs zich liever aan coupés en andere GTI’s. In zekere zin blies de MX-5 het segment van de Britse roadsters nieuw leven in, met dat verschil dat hij 100% Japans was.

MX-5 NA

Advertentie

Mazda bleek alle juiste kaarten in handen te hebben. De MX-5 was licht, met een perfecte 50/50-gewichtsverdeling, stuurde als een droom en was bovendien mooi om naar te kijken, met een duidelijke knipoog naar de Lotus Elan. Tot daar de gelijkenissen met zijn Engelse en Italiaanse “voorvaders”, want de MX-5 was in tegenstelling tot Triumps, MG’s en andere Alfa Romeo Spiders extreem betrouwbaar. Niet voor niets zou het modelletje uitdraaien tot de best verkopende sportwagen ter wereld, een eer die tegenwoordig aan de Ford Mustang toebehoort.

1th Anniversary vs 100th Anniversary

Na een jaar productie van de eerste generatie MX-5 (NA), lanceerde Mazda een “1st Anniversary”. Daarvan waren 150 exemplaren bestemd voor verkoop in de Benelux, en ondergetekende kreeg onlangs nummer 99 onder de bips, met dank aan Claude Rougès, fan van het eerste uur. Zijn MX-5 werd lichtjes bij de tijd gebracht, een tikkeltje verlaagd en voorzien van een kleiner stuurwiel zodat het niet tegen zijn benen zou schuren, maar voorts werden er geen ingrijpende wijzigingen doorgevoerd, althans niet wat het mechanische aspect betreft. Dus geen 17-duimsvelgen die het rijgedrag zouden verstoren, geen motortuning voor de 116 pk sterke 1,6-liter, niets van dat alles. Kortom, een MX-5 die in ere werd en nog steeds wordt gehouden, want Claude heeft gezegd dat hij “zijn baby” nooit van zijn leven zal verkopen.

MX-5 NA interior

We kwamen samen aan het prachtige meer van Genval in Waals-Brabant, met in de buurt enkele heerlijke baantjes om de Mazda’s te laten zien wat ze in hun mars hebben. “Onze”  100th Anniversary zet het 100-jarige bestaan van het merk in de kijker en vormt een eerbetoon aan de Mazda R360 Coupé, die in 1960 werd voorgesteld en uitgroeide tot een icoon. Het kleurenschema van deze verjaardagseditie is daarom speciaal: Snowflake White voor het koetswerk, Burgundy voor de lederen stoelen en de vloermatten, en zelfs de naafdoppen van de wielen geven aan dat er iets wordt gevierd. Onder de gewelfde motorkap van deze prachtige testwagen: een 1,5-liter SkyActiv-G viercilinder benzinemotor, met 100cc minder dan de MX-5 van Claude, maar wel met 16 pk en een versnelling erbij – die laatste ‘extra’ om het verbruik op de autosnelweg te minimaliseren.

MX-5 ND

Samen op weg

Om meteen met de deur in huis te vallen: Mazda is er met de nieuwste generatie in geslaagd om de MX-5 weer terug naar zijn wortels te brengen. De vorige lichting (NC) heeft misschien wel meer stijlkenmerken van de allereerste geërfd, maar hij is ook groter en zwaarder dan de nieuwste, waardoor het typische karakter toch een beetje verloren ging. Die “fout” werd rechtgezet met de ND, die over ruwweg dezelfde dimensies beschikt en waarin je je in een rechtstreekse opvolger van de NA waant. Een gelijkaardige en even hoge zitpositie, een vergelijkbaar interieur en noem maar op. Hetzelfde, maar dan een pak moderner. Die lijn wordt verder doorgetrokken als je op de startknop duwt. Het motortimbre is zeer gelijkaardig, zij het iets stiller, en ook het stuur- en schakelgedrag is in zekere zin vergelijkbaar, rekening houdend met het feit dat er drie decennia tussen beide modellen zit.

MX-5 NA ND

De enige échte verschillen zitten ‘m in de ophanging, die comfortabeler is, maar toch ook in de besturing, de koppeling en de versnellingsbak, die lichter zijn en bijgevolg minder werk van de bestuurder vereisen. Door deze “afstandelijkheid” voel je je weliswaar minder van de wielen en de weg, maar gelukkig nog steeds voldoende om “één met de machine” te zijn, zoals Mazda het ook helemaal in gedachten had. De Japanners hebben het over ‘Jinba Ittai’. De fabrikant ging zelfs zo ver door de koetswerkkleur in de deurpanelen te integreren, waardoor je effectief het gevoel hebt buiten te zitten, ook al is de kap dicht, die trouwens nog steeds handmatig moet worden bediend om gewicht uit te sparen. Overbodige franjes zijn duidelijk niet aan dit karretje besteed en da’s maar goed ook om de oorspronkelijke filosofie te behouden. Een groot voordeel daarvan is dat je geen grote paardenstal nodig hebt om plezier te beleven aan het stuur van een nieuwe MX-5: dé eigenschap die de eerste generatie zo succesvol heeft gemaakt.

MX-5 NA ND route

Kortom…

De eerste en de laatste MX-5 zijn verschillend, maar ook heel gelijkaardig. De oudste moet je “serieuzer” behandelen omdat moderne rijhulp- en assistentiemiddelen ontbreken, al is de jongste nog steeds geen katje om zonder handschoenen aan te pakken als je hem op de staart trapt. Hij is met andere woorden nog steeds zeer speels en levendig, en dus ideaal om op een zondagnamiddag uit te laten voor een ritje onder de zon. Héérlijk tijdverdrijf!

MX-5 NA ND lac

Een tweedehandse Mazda MX-5 kopen? Bekijk het aanbod hier. Of toch liever een nieuwe MX-5? Klik dan hier!

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook