We waren bijzonder verbijsterd toen bleek dat Mercedes ons een saaie presentatie vol cijfers voorschotelde, eentje die naar onze mening niet in verhouding stond tot het belang van de auto. We kregen interessante informatie te verwerken, dat wel, al waren we natuurlijk in de eerste plaats naar München afgezakt om te ontdekken hoe de nieuwe CLA rijdt.

Esthetisch geslaagd

Cijfers zijn cijfers en daar kan je moeilijk omheen. Woorden, da’s een ander verhaal. Ze zeggen minder dan beelden en als we puur op het uiterlijke aspect van de nieuwe CLA moeten afgaan, zijn we volledig overtuigd. Op gebied van stijl wordt volgens ons dan ook een enorme stap voorwaarts geboekt. Niet dat zijn voorganger wat dat betreft onsuccesvol was, integendeel zelfs, maar er waren ook stijlelementen die de wagen zwaar deden ogen, met name voor- en achteraan. Dat probleem heeft de CLA II niet. Zijn neus komt alweer van de nieuwe A-Klasse, wat logisch is aangezien hij er – ook alweer – van is afgeleid, en achteraan beschikt hij nu eindelijk over een zekere vorm van sierlijkheid waar hij voordien aan ontbrak. De CLA past qua looks nu ook beter binnen de rest van het Mercedes-gamma. Bovendien is hij langer en breder, met een grotere wielbasis en spoorbreedte, terwijl zijn hoogte zo goed als ongewijzigd bleef. Hij ziet er anders gezegd een pak atletischer dan vroeger. Een esthetisch succes, naar onze bescheiden mening.

CLA 200

Meer plaats

De CLA is dus langer geworden en biedt meer plaatsaanbod, met name achteraan. Daar kunnen voortaan twee volwassenen van ongeveer 1m80 zetelen zonder dat ze hun hoofd stoten of met hun knieën geen weg meer kunnen. Let wel: een ruimtewonder – en al zeker in de hoogte – is dit nog steeds niet. De daklijn van de CLA ligt zelfs 2 mm lager dan vroeger. Of we dat erg vinden? Helemaal niet! Net zoals we in recente termen over de Mazda3 berichtten, is schoonheid gerust enkele opofferingen waard, zeker als er geen échte afbreuk wordt gedaan aan het praktische aspect. Het koffervolume ging bijvoorbeeld met 10 liter naar beneden maar zijn toegang is beter. Geen echt verlies, met andere woorden.

CLA interior

Nuttig en nutteloos

Op technologisch vlak heeft dit model van niemand lessen te trekken. Alles werd van de A-Klasse overgeheveld en wie een beetje op de hoogte is, weet meteen dat de CLA hierdoor beschikt over technologische snufjes en andere rijhulpmiddelen die een S-Klasse waardig zijn. Je kan zelfs voor “gemoedstoestanden” kiezen, via een systeem dat kan worden aangesloten op een sporthorloge en de sfeer aan de fysieke parameters van de bestuurder aanpast. Deze optie zal waarschijnlijk door zo’n… 0,001% van de chauffeurs worden gebruikt.

CLA side

Aantrekkelijk aanbod

De CLA heet het topmodel van de compacte Mercedes-familie te zijn en laat hierdoor de 109 pk sterke instapmotor van de A-Klasse links liggen. Voor de rest zijn wel alle krachtbronnen beschikbaar: de 1.3 turbobenzine met 136 of 163 pk, de 2.0 turbo met 190 of 224 pk en… een enkele turbodiesel: de 116 pk opwekkende 1.5 om precies te zijn. De 1.3 benzine wordt trouwens uitsluitend gecombineerd met een handgeschakelde 6-bak terwijl alle andere motoren standaard worden gekoppeld aan de 7G-DCT-automaat met dubbele koppeling. De 2.0 benzine kan daarnaast nog worden voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving.

CLA 2019

Nu rest de vraag natuurlijk hoe de nieuwe CLA zich gedraagt. Mercedes wist alvast te zeggen dat de spoorverbreding, de specifieke sturing met specifieke instellingen, de chassisinstellingen en zelfs de bandenkeuze voor meer precisie en gevoel dan in de A-Klasse zorgen… Dat deed onze oren spitsen, zeker omdat de A-Klasse alllesbehalve een slecht rijdende hatchback is. Nu waren we zeer benieuwd.

De praktijk

Helaas komt de praktijk niet overeen met de door Mercedes verkondigde theorie, in het bijzonder door techneuten die 45 minuten lang palaverden over zaken als “het aerodynamische effect van de onderlip van de bumper” en “de werking van het befaamde sfeersysteem”. De persoon die het over dit laatste had, komt volgens ons niet vaak buiten. In ieder geval bevestigde niets dat de CLA over een sportieve ziel beschikt, ook al is hij breder, heeft hij meer grip en zou hij beter met zijn bestuurder “praten”. We hebben er zes uur mee gereden, waarvan slechts 10 minuten op een bochtig parcours, en konden na afloop enkel de volgende zaken bevestigen: de CLA 220 (benzine, 190 pk) vormt een eerlijk compromis wat prijs en prestaties betreft, de CLA 250 kan er duidelijk meer vaart inbrengen en blijft zeer stabiel blijft aan een snelheid van 230 km/u op de Autobahn, en de dieselende CLA 180d komt met 4,3 l/100 km toe.

Of onze jarenlange ervaring ook kan bevestigen dat de nieuwe CLA de “beloofde mogelijkheden voor plezier” in zich heeft? Jammer maar helaas.

Conclusie

Nu je dit hebt gelezen, weet je evenveel als wij. Krijg je de kans om een hele namiddag in de Ardennen te scheuren met een nieuwe CLA, laat je mening dan zeker weten want dan zal je er meer van kunnen “proeven” dan wij zonet hebben gedaan. Misschien hebben wij namelijk iets gemist waardoor we onze mening in de positieve richting kunnen bijschaven…

CLA

De Mercedes CLA 200 in cijfers

Motor: 4-cilinder turbo benzine, 1.332 cc; 163 pk bij 5.500 tpm; 250 Nm bij 1.620 tpm.

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: manueel, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.688/1.999/1.439

Leeggewicht (kg): N.B.

Koffervolume (l): 460

Tankinhoud (l): N.B.

0 – 100 km/u (sec.) : 8,5

Prijs: € 32.459 BTWi

Topsnelheid: 229 km/u

Gemengd verbruik: 6,2 l/100 km

CO2: 142 g/km

Andere motoren

CLA 180 : 136 pk; 5.7l/100 km; 216km/u; € 30.613 BTW incl. BTW

CLA 220 : 190 pk; 6.3l/100 km; 241km/u; € 38.962 BTW incl. BTW

CLA 250 : 224 pk; 6.3l/100 km; 250km/u; € 38.478 BTW incl. BTW

CAO 180d : 116 pk; 4,0l/100 km; 205km/u; € 34.364 BTW incl. BTW

  • Stijlvol en verfijnd ontwerp
  • Technologisch niveau
  • Krachtige benzinemotoren met hoge prestaties
  • Zuinige dieselmotor
  • Meer ruimte binnenin
  • Sportief?
  • Geluidsisolatie, trillingsfiltratie (diesel)
  • Enkele overschatte technologieën
Score van de redactie : (3,5/5)