Na een eerste testrit met de S500 was het de beurt om de andere kant van het spectrum te ontdekken, namelijk de instapversie op diesel. Nu ja, instapversie is een beetje een vreemd woord als we het over een S-klasse hebben, en eerlijk gezegd was het ook niet echt de instapper, want die “eer” is weggelegd aan de S350d zonder meer – met achterwiel- in plaats van 4Matic-integraalaandrijving. Ga je hoger op de ladder kijken, zowel in het benzine- als het dieselaanbod, dan is elke S-klasse vierwielaangedreven en staat er dus 4Matic achter zijn typeaanduiding.
De motorisatie waar we onlangs van hebben geproefd, is de minst vermogende van de twee dieselcentrales, maar nog steeds goed voor 286 pk, een 0 tot 100 km/u-sprinttijd van 6,2 seconden en een elektronisch begrensde top van 250 km/u. Deze auto is met andere woorden snel, maar ook relatief zuinig. Mercedes claimt een gemiddelde van 6,8 l/100 km en 179 g/km CO2, wat gek genoeg exact evenveel is als de verbruiks- en emissiecijfers van de 330 pk sterke S400d, en niet veel minder dan wat er voor de S450 en S500 wordt opgegeven (op papier 8,1l/100km en respectievelijk 184 en 185 g/km). Niet slecht, zeker met tot 457 paarden onder de kap (waarvan er 22 worden voorzien door 48V-microhybridisatie), maar deze cijfers zijn minder realistisch dan de opgave voor ‘onze’ S350d 4Matic, die in het echte leven een kleine 8 liter verbruikt. Zoals altijd speelt de rijstijl van de chauffeur de grootste rol, al blijft diesel natuurlijk energie-efficiënter. Zeker in een land als Duitsland, waar je bijzonder lang op de autosnelweg onderweg kan zijn, is zo’n S-klasse-op-diesel een aan te raden keuze. Zijn blok is bovendien dermate geraffineerd dat er geen sprake is van irritante trillingen of geluiden, en is koppelrijk op de koop toe (600 Nm), wat het meer dan gewoon vlotte sprintcijfer van hierboven verklaart.
De drieliter van onze leenwagen is er anderzijds geen van de revolutionaire soort, maar dat mag wel gezegd worden van de auto in zijn geheel, want zoals elke nieuwe generatie van de S-klasse die tot hiertoe werd uitgebracht, is deze nieuweling een toonbeeld van finesse en automobiele hoogstand. Denk maar aan de (jammer genoeg optionele maar aan te raden) achterasbesturing met een maximumhoek van 10° die de draaicirkel met 1,9 meter verkleint (ter herinnering: de ‘normale’ S is 5,18 meter lang, de L-versie met zijn 11 cm langere wielbasis overspant 5,29 meter), aan de frontale airbag achterin (een primeur in autoland), aan de eveneens optionele digitale projectiekoplampen die voorkomen dat tegenliggers worden verblind (en zelfs waarschuwingstekens op de weg kunnen projecteren) en aan het vermogen om, mits uitgerust met de fantastisch filterende luchtvering, een zijde van het koetswerk met 8 cm op te tillen zodat bij een zijdelingse botsing de vrijgekomen energie via de onderzijde van het voertuig af wordt gevoerd, met een betere bescherming voor zwakke weggebruikers als gevolg.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur
Als je de S-klasse met de zender opent, floepen de handgrepen uit de portieren. Een teken van luxe, en die sfeer wordt doorgetrokken in het interieur. De multicontourzetels zitten heerlijk, zijn zeer ruim elektrisch verstelbaar (19 motoren per stoel!) en zorgen voor zowel ventilatie als massage. Geen nieuws onder de zon, maar dan hebben we het nog niet over de infotainment aan boord gehad, want in de nieuwe ‘S’ waan je je bijna op een beurs voor technologische nieuwigheden.
Verschillende camera’s zorgen ervoor dat je een uitgekiend zicht hebt op de omgeving rondom, wat bij het uitrijden van een parking of tijdens het parkeren zelf bijzonder goed van pas komt. Als bestuurder kijk uit over een 3D-dashboard dat zijn naam effectief verdient, aangezien zowel de tellerpartij als de navigatie in drie dimensies worden weergegeven, en werkt het head-up display (ook een optie) met ‘augmented reality’, wat voor een vlottere routebegeleiding zorgt. Last but not least: de spraakassistent van het MBUX-systeem is er wat slimmer op geworden en in de middenconsole prijkt een gigantisch, 12,8″ OLED-display. Allesbehalve subtiel, zoals onze collega eerder aangaf, maar wel indrukwekkend. Een nadeel van al dit moois is dat de bediening er in het algemeen alleen maar ingewikkelder op is geworden, zeker wat de functies betreft die je enkel via de schermen kan raadplegen. Alles went weliswaar, net zoals het zijdezachte gevoel dat je tijdens elke rit met deze 2,07 ton zware wagen ervaart. Bovendien is de S-klasse zoals voorheen niet alleen zeer goed geïsoleerd, maar ook extreem comfortabel op werkelijk alle vlakken, met een erg fijne rij-ervaring als resultaat. De beste auto ter wereld is weer beter geworden, zeg maar.
Conclusie en prijzen
De nieuwe Mercedes S-klasse is geen revolutie geworden (daar dient de nieuwe EQS voor), wel de volgende logische stap in de geschiedenis van het model. Hij is technologischer en veiliger dan ooit, met relatief zuinige motoren onder de kap. Dat daar een stevige prijs aan vasthangt, stond natuurlijk in de sterren geschreven (vanaf 105.270 euro voor de S350d zonder en vanaf 109.505 euro met vierwielaandrijving) en hetzelfde geldt voor de vele opties die je kan bestellen. Kies je voor een benzine, dan moet je minstens 119.790 euro op tafel leggen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be