TEST Nissan Micra: op vraag van de klant

Onder het motto “u vraagt, wij draaien” heeft Nissan de Micra twee jaar na zijn lancering opgefrist. Benieuwd wat er anders is? Dat waren wij ook…

7 / 10
Gepubliceerd op 14 april 2019
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Nissan Micra: op vraag van de klant

Eerst en vooral is er een nieuw multimediasysteem maar daar gaan we niet bij blijven stilstaan. We hebben namelijk belangrijker zaken om aan te halen. Net zoals een pak Micra-klanten hadden we gehoopt dat de Japanse stadswagen meer allure zou krijgen. Wat dat betreft, hebben we goed nieuws want met de nieuwe N-Sport-afwerking (zwarte wielen, carbonlook, verduisterde achterruiten, leder/Alcantara…) ziet het model er duurder uit dan hij in werkelijkheid is.

new-micra-4

Nog interessanter is de lancering van twee nieuwe geblazen driecilindermotoren, beide met 1 liter cilinderinhoud. De ene levert 100 pk en de andere 117 pk. Het verschil zit ‘m trouwens niet in de software: het strafste blok beschikt over directe injectie, gecompenseerd door een roetfilter. Jammer genoeg is de zesversnellingsbak enkel op de 117 pk-versie beschikbaar. Wie voor de 1.0 met 100 pk kiest, heeft de keuze tussen een vijfbak en een CVT-automaat.

100 is een mooi cijfer

Meer is niet altijd beter. Akkoord, de 117 pk sterke driepitter heeft meer vermogen maar ook een tragere gasrespons, wat lastig is voor wie er een dynamische rijstijl op nahoudt. De versie met 100 pk heeft dit probleem niet. En tot onze grote verbazing zorgt de CVT XTronic-automaat niet voor frustraties. Nissan had dan ook het grandioze idee om kunstmatige verzetten te programmeren.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Nieuwe motoren, een knappere afwerking… Nissan heeft goed geluisterd naar de huidige Micra-klanten en al even goed werk geleverd.

new-micra-2

De Micra 1.0 IG-T 100 N-Sport in cijfers

Motor: 3-cilinder turbo, benzine, 999cc; 100 pk bij 5.000 tpm; 160Nm bij 2.750 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 3.999/1.935/1.455

Leeggewicht (kg): 1.135

Koffervolume (l): 300-1.004

Tankinhoud (l) : 41

0-100 km/u (sec.) : 10,9

Prijs: € 19.990 BTWi

Vermogen: 100 pk

Topsnelheid: 185 km/u.

Gemengd verbruik: 4,5 l/100km

CO2: 103 g/km

Andere motoren

1.0 : 73 pk; 5.3l/100km; 158km/u; € 14.240 BTWi

1,0 IG-T 100 XTronic: 100 pk; 4,9l/100km; 177km/u; € 18.340 BTWi

1,0 DIG-T : 117 pk; 5l/100km; 195km/u; € 20.190 BTWi

1,5 dCI : 90 pk; 3,2l/100km; 179km/u; € 18,440 BTWi

Voor
  • Knappe look, geslaagde afwerking N-Sport
  • Afwerkingsniveau
  • Dynamisch weggedrag
  • Speelse en vlotte motor (100 pk)
  • Aangename CVT-automaat
Cons
  • Geen zesversnellingsbak op versie 100 pk
  • Motor met 117 pk kan beter
  • Gemiddeld plaatsaanbod achteraan

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Nissan voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.