TEST Peugeot 508 SW Hybrid: Topstudent

Met een kleine vertraging komt Peugeot eindelijk met plug-in hybrides op de proppen. De eerste wapenfeiten wat dat betreft, zijn de 508 en diens breakvariant, de SW.

TEST Peugeot 508 SW Hybrid: Topstudent

Vergis je niet: ook al heeft Peugeot het over “Hybrid” zonder meer, de nieuwe aandrijflijn die de 508 introduceert, kan je wel degelijk op het stroomnet aansluiten. Maar hoe zit het precies met de gebruikte technologie?

Krachtig

Onder de motorkap bevindt zich de 1.6 turbo die we al kenden van bij Peugeot. Hier wordt het blok in een 180 pk-versie gecombineerd met een 8-trapsautomaat – waarvan de koppelomvormer is vervangen door een droge meerplatenkoppeling – en, nog belangrijker, met een 110 pk sterke elektromotor. De komst van deze elektronisch aangedreven centrale brengt het gecombineerde vermogen op 225 pk.

Dankzij zijn vrij royale batterijcapaciteit van 11,6 kWh kan deze grote Franse break tot 52 km op elektrisch vermogen rijden (WLTP). Bovendien zijn de ingenieurs erin geslaagd om alle cellen naast de brandstoftank (die voor de gelegenheid met 20 liter is gekompen) onder de achterbank te monteren. Op deze manier wordt geen (laad)ruimte opgeofferd. Mooi zo!

Rustige vastheid

Onderweg valt de 508 op door zijn stille werking. Logisch, want de eerste 50 kilometer is alleen de elektromotor aan het werk. Zelfs wanneer de 1.6-liter motor uit zijn sluimerstand komt tijdens stevige acceleraties of bij het herstarten, blijft het zeer stil aan boord. Dit comfort wordt ondersteund door een lichte doch precieze besturing en een kwaliteit van de demping die alleen maar kan worden toegejuicht. Toch zal de 508 Hybrid niet aarzelen om zijn spieren op te spannen wanneer nodig. Het resultaat is een hoogwaardige break die niet alleen erg homogeen is, maar ook voorziet in scherpe gedragingen en een slagvaardige aandrijving.

Conclusie

De Peugeot 508 SW Hybrid biedt een ruime en aangename binnenkant, een boeiende rij-ervaring en getuigt van een beperkt brandstofverbruik en een geringe CO2-uitstoot. Op voorwaarde natuurlijk dat je het oplaadspelletje blijft spelen…

De 508 SW Hybride in cijfers

Motor: 4-cilinder benzine, turbo + electr. motor, 1.598cc; 225pk bij 6.000rpm; 360Nm bij 3.000rpm.

Transmissie: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 8 versnellingen automatisch.

L/B/H (mm): 4.778/2.079/1.420

Leeggewicht (kg): 1.720

Koffervolume (l): 530 – 1.780

Tankinhoud (l): 43

0 tot 100 km/u (sec.): 8,0

Prijs: € 48.250 incl. BTW

Vermogen: 225 pk

Topsnelheid: 240 km/u

Gemeng. verbruik (opg.): 1,4 l/100 km

CO2: 33 g/km