TEST Porsche 718 Spyder: Liefde voor de flat-six

Sinds de Boxster officieel 718 werd, is hij niet meer beschikbaar met een zescilindermotor. Of zeg maar wás…

8 / 10
Gepubliceerd op 6 september 2019
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Porsche 718 Spyder: Liefde voor de flat-six

Dit is de zogenaamde speedster-versie van de 718 Boxster, een vereenvoudigde en lichtere versie ervan, die als doel heeft het rijgevoel “puurder” te maken. Net als bij zijn voorgangers wordt alle ‘overbodige’ ballast geweerd: geen multimediasysteem of airconditioning als standaard, geen handgrepen voor de binnendeuren (vervangen door eenvoudige riemen) en er is ook geen sprake van een elektrische softtop, alleen van een vereenvoudigde kap die handmatig onder de achterklep moet worden opgevouwen. Al deze inspanningen dragen bij aan de vermindering van de totale massa tot 1.420 kilo.

porsche_718_spyder_98

Die twee cilinders extra…

Dé echte exclusiviteit van deze Boxster-afgeleide is zijn zescilinder. De afgelopen drie jaar alleen werkte de naam immers alleen nog maar in combinatie met een viercilinder turbomotor. Volgens de projectmanagers is de 4-liter zespitter van de Spyder zodanig herwerkt om te kunnen passen bij het karakter van de 718. Hij levert 420 pk en evenveel koppel bij snelheden die wijzen op het ontbreken van drukvoeding: 7.600 tpm voor het vermogen, vanaf 5.000 tpm voor het koppel. Waarden die op de achteras – voorzien van een sperdifferentieel – worden overgebracht via een handgeschakelde zesversnellingsbak: de enige beschikbare transmissie!

porsche-718-spyder-3

Advertentie – lees hieronder verder

Race-roadster

Deze Spyder is gebouwd op basis van de Cayman GT4, waarvan hij terecht als de roadster-variant kan worden beschouwd. Onder de technische specificaties spotten we een opnieuw gekalibreerde stuur- en gasrespons voor meer precisie, een sportonderstel met adaptieve vering (die 30 mm lager is), het Porsche Vectoring System dat het binnenwiel licht afremt in de bochten om de auto te helpen draaien en natuurlijk de koolstofkeramische remmen waarvan de doeltreffendheid goed is bewezen. De Spyder is ook uitgerust met een indrukwekkende diffuser, die alleen al 50% van de neerwaartse druk op de achteras genereert. Een racewagen, of bijna!

Sensationele machine

porsche_718_spyder_38

Vanaf de eerste kilometers hebben we zijn karakter door. De bijzonder kronkelige lay-out van ons testparcours maakt ons onmiddellijk bewust van het temperament van deze Spyder en bevestigt dat we ons niet zullen vervelen! De snelheid en precisie van de reacties vervoeren je in elke bocht en in elke sequentie. Deze Spyder remt even hard als hij versnelt (4,4 seconden voor 0 tot 100 km/u), en slikt bochten bij nagenoeg alle snelheden zonder te krimpen in. De efficiëntie is werkelijk verbluffend en de perfect geleide versnellingsbak een genot om mee om te gaan! Weet weliswaar dat er geen turbo aanwezig is en dat je hoog in toeren moet blijven, anders zal de motor onvermijdelijk zijn enthousiasme verliezen. Maar voorbij deze drempel (5.000 tpm) is het altijd feest, tot een piek van 8.000 toeren per minuut! Het is ook dan dat de motor het mooist klinkt, mede dankzij de variabele uitlaat, en dit zonder ooit te luidruchtig te worden. Het geluid past alvast bij deze Spyder: de sensaties zijn zeer reëel, al merken een licht gebrek aan explosiviteit, iets waar de 911 Speedster wél over beschikt.

Welgemanierd

Hoewel deze Spyder de liefhebbers van sportief rijden in vervoering zal brengen, heeft hij nog steeds goede manieren. Onder normale omstandigheden is de stevigheid van het chassis niet oncomfortabel (wel van zodra de vering in de sportmodus staat) en kan de motor op drie cilinders draaien bij een lage belasting (minder dan 100 Nm) tussen 1.600 en 3.000 tpm. Ecologisch!

Conclusie

Deze Spyder is meer dan ooit de Boxster voor puristen, voor wie de aanwezigheid van de fantastische flat-six volstaat om het prijskaartje van bijna 100.000 euro te rechtvaardigen…

porsche-718-spyder-1

De 718 Spyder in cijfers

Motor: 6 cilinder boxermotor, 3.995 cc; 420 pk bij 7.600 tpm; 420 Nm van 5.000 tot 6.800 tpm.

Aandrijving: op de achterwielen.

Transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak.

L/B/H (mm): 4.430/1.801/1.258

Leeggewicht (kg): 1.420

Koffervolume (l): 150

Tankinhoud (l): 64

0 tot 100 km/h (sec.) : 4,4

Prijs: € 96.170 BTW inbegrepen.

Vermogen: 420 pk

Topsnelheid: 301 km/u

Opg. gem. verbruik: 10,9 l/100 km

CO2: 249 g/km

Voor
  • Formidabel chassis
  • Fantastische 6-cilindermotor
  • Rijsensaties
  • Exclusiviteit
Cons
  • Prijs, gepeperde opties
  • Niet bepaald praktisch
  • Een beetje té braaf?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.