Voor we hem de sporen geven, houden we eerst nog even de binnenkant onder het vergrootglas. Daar zien we een forse verbetering op het gebied van materiaalkeuze en wat het ruimteaanbod betreft. Achteraan is dat met dank aan de dunnere rugleuningen van de voorstoelen. En uiteraard is de nieuwe Clio ook moderner: let bijvoorbeeld op de “Smart Cockpit” met het immense LCD-scherm in het midden (7 of 9,3 inch). De analoge tellers worden weliswaar pas geweerd vanaf een bepaald uitrustingsniveau.

Daarnast werd, in navolging van Peugeot, de diameter van het stuurwiel verkleind en de versnellingspook hoger geplaatst zodat deze beter in de hand liggen. Missie geslaagd.

Clio inter

Ook het vermelden waard: er zijn nieuwe afwerkingsniveaus beschikbaar zodat het totaal op vijf komt.

Nieuw platdorm

De Clio staat op een nieuw platform dat binnen de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie werd ontwikkeld. Het heet CMF-B en is bedoeld voor alle markten en voor (deels) geëlektrificeerde wagens. 50 kg werd ermee bespaard ten opzichte van het vorige chassis. De aerodynamica is bovendien beter, ook onderaan, waardoor het brandstofverbruik lager komt te liggen.

Clio

De benzinemotorreeks begint met een atmosferische 1.0 driecilinder die 65 of 75 pk sterk is. Met een turbo erbij ontwikkelt het blokje 100 pk, terwijl de top van het gamma door een 1.3 turbo van 130 pk wordt belichaamd. Dieselen kan trouwens nog steeds, meer bepaald met de zeer veelzijdige 1.5 dCI, verkrijgbaar met 85 of 115 pk.

Groter nieuws is de komst van de Clio hybride die in 2020 op de markt zal verschijnen. Dat model zal beschikken over een 1.6 van Nissan (Atkinson-cyclus) en over een elektrocentrale gekoppeld aan een 1,2 kWh batterij, in totaal goed voor 130 pk. Zijn 100% elektrische bereik zou wel maar 3 tot 4 km bedragen.

In tegenstelling tot het hybridesysteem van Toyota gebruikt Renault een automatische versnellingsbak die zonder synchro of koppeling werkt, zoals in een racewagen dus. Volgens de fabrikant zal deze transmissie, die relatief goedkoop is om te produceren, schokken en het irritante “CVT-effect” tijdens de acceleraties beperken.

Goed gewerkt!

Voor deze test waren slechts twee versies beschikbaar: de 1.0 TCE (benzine, 100 pk) en de dCi diesel van 115 pk. Volgens Renault worden dit de populairste motoren. Opvallend is alvast dat de nieuwe Clio al vanaf de eerste meters de kwaliteiten van het nieuwe platform tentoonstelt. De besturing is veel directer dan voorheen en ook zijn strakkere vering maakt er een leukere hatchback van. De 3-cilinder benzine heeft bovendien aardig wat punch. Niet onbelangrijk: ook de geluidsisolatie is er aanzienlijk op vooruitgegaan, zowel in de benzine als in diesel. Die laatste biedt trouwens evenveel comfort als de TCE, terwijl hij minder verbruikt.

Conclusie

We kunnen alleen maar enthousiast zijn over de vele inspanningen die werden geleverd voor deze veelbelovende Clio V…

Renault Clio

De Clio 1,0 TCE in enkele cijfers

Motor: 3-cilinder turbobenzine, 898cc, 100pk, 160Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 5-bak

L/b/h: 4.050/1.800/1.440

Leeggewicht (kg): 1.178

Koffervolume (l): 391

Tankinhoud (l): 42

  • Ruim
  • Verbeterde materiaalkeuze
  • Aangename motoren
  • Koffervolume
  • Personaliseringsmogelijkheden
  • Achterklep te laag in geopende toestand
  • Koppeldrempel te hoog
  • Alleen een 5-bak (op 1,0 TCE)
  • Lijkt (te?) fel op de vorige Clio