Men zegt dat alleen dwazen nooit van gedachten veranderen… Anderzijds, waarom zou je het uitzicht van iets veranderen terwijl al bewezen werd dat het in de smaak valt? Dit moet de gedachtengang van de ontwikkelaars van de nieuwe Renault Clio geweest zijn. We hebben het voor alle duidelijkheid over de vijfde generatie, een nieuwe erfgenaam van de bijna 30 jaar oude stadswagen. De uittredende generatie was tot helemaal op het einde een groot succes, vooral dankzij zijn knappe lijnenspel, dat hoe langer hoe meer als een ‘ultiem’ aankoopcriterium geldt. De ontwerpers hebben daarom nauwelijks moeite gedaan om dit nieuwe model anders te doen ogen. Het gevolg is dat hij dus erg veel lijkt op zijn voorganger. Ook beschikt de nieuwe Clio nog steeds over een 5-deursarchitectuur (de break wordt niet vernieuwd), al zijn de achterste handgrepen nu in de carrosserie verwerkt. Voor de stijl, of wat dacht je.
Halen we het meetlint erbij, zien we wel duidelijker verschillen. Zo is de Clio er 1,4 cm korter op geworden en ligt zijn daklijn iets lager. Bovendien rust hij op een gloednieuw platform (CMF-B) dat niet alleen stijver is dan het oude maar ook 50 kg lichter. Weet ook dat er onder de vloer plaats is voor batterijen. Da’s voor de op stapel staande hybrideversie.
Digitaal tijdperk
Het exterieur is dus meer van het oude, al heeft het interieur wel een nieuwe look gekregen. Het dashboard werd volledig opnieuw ontworpen en gedigitaliseerd: de klassieke wijzerplaten achter het stuur zijn vervangen door een kleurendisplay (7 of 10 inch), waarop de navigatiekaart in groot formaat kan worden weergegeven (alleen 10 inch versie), en er is ook een “virtuele cockpit” die doet denken aan die van zijn eeuwige concurrent, de VW Polo. Toch gaat Renault verder dan die Duitser door in het midden van het dashboard een verticaal tablet-achtig touchscreen te plaatsen. Dit scherm (9,3 inch) is standaard en in hetzelfde segment zal je geen groter exemplaar tegenkomen. Je bedient er de GPS mee, het met Apple CarPlay en Android Auto compatibele multimediasysteem en verschillende aangesloten diensten zoals live verkeersinformatie, Google-adres zoeken enzovoort.
Advertentie – lees hieronder verder
Meer chique kunststoffen
Het meubilair is mooi vormgegeven en Renault heeft merkbaar een grote inspanning geleverd op het gebied van materiaalkeuze. Tegenwoordig zijn de meeste zichtbare kunststoffen ‘geschuimd’ en zien ze er daarom goed uit. Niet dat er geen harde kunststoffen aanwezig zijn in de nieuwe Clio maar ze blijven voor het merendeel uit het zicht. Kortom, de afwerking is luxueuzer dan die van het vorige model, dat op dit punt zwaar bekritiseerd werd.
De nieuwe stoelen vooraan zijn lager ingeplant dan voorheen en hun achterzijde is uitgehold om meer beenruimte te creëren. Renault wil zo de ingekorte spoorbreedte compenseren. Wie in de hoeken zit, heeft voldoende plaats maar in het midden blijft het krap, zoals we gewend zijn van auto’s uit deze categorie. Anderzijds groeide het koffervolume en zorgt de dubbele bodem voor een vlak laadvlak met de achterbank neergeklapt. Let wel, bij de dieselversie gaat er 25 liter vanaf om plaats te maken voor de AD Blue-tank dewelke aan de katalysator is gekoppeld om de uitstoot van stikstofoxiden te reduceren.
Nieuwe “Duizend Turbo”
Het verfijnde stuurwiel is deze keer best goed ontworpen en ook de hoog ingeplante versnellingspook ligt perfect in de hand. Voor deze test hebben we gekozen voor de Clio TCe 100, uitgerust met de nieuwe 1-liter 3-cilindermotor op benzine. Dit turboblok is op dit moment alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde 5-bak, al komt er binnenkort een automaat bij op de lijst (een continu variabele transmissie om precies te zijn, zoals op een scooter).
Een draai aan de sleutel en de kleine driepitter wordt geruisloos en zonder schudden tot leven gewekt. Hoewel niet erg nerveus, stelt deze motor zich erg flexibel op en accepteert hij zeer lage toerentallen zonder te stotteren. Toch toont hij pas vanaf 2000 omwentelingen per minuut waartoe hij in staat is. Dit blok opereert vrijwel onhoorbaar onderaan de ladder en distilleert het typische gekraak van een 3-cilinder motor pas bij hoge toerentallen. Hoewel de versnellingsbak slechts 5 versnellingen telt, is de afstelling ervan correct. Nog goed nieuws? Dan moeten we het door ons gemeten brandstofverbruik aanhalen, dat op 6l/100km is gestrand. Iets minder leuk is dan weer dat de bediening van de versnellingsbak niet altijd even perfect verloopt: de geleiding is niet erg nauwkeurig en de vergrendelingen zijn… rubberachtig.
Een volledig gamma hulpsystemen
De oude Clio bood al een goed compromis tussen comfort en wegligging, dus moest de nieuwe op dit punt nog iets verder gaan. Missie geslaagd, zeggen wij, want deze hatchback blijft comfortabel, ongeacht het profiel van het oppervlak, terwijl hij ook nauwkeuriger bochten pakt en dit dankzij zijn stijvere vooras, zijn directere en minder kunstmatige besturing dan in het verleden en zijn uitgebalanceerde onderstel, dat zowel als dynamisch als als zeer stabiel omschreven mag worden.
De Clio beschikt ook over een volledig gamma aan rijhulpmiddelen, met een standaard meegeleverde automatische noodrem die voetgangers en fietsers detecteert, een dodehoekwaarschuwingssysteem, een rijstrookassistent en verkeersbordherkenning. En voor wie dat nog niet volstaat, heeft Renault een semi-autonoom stuursysteem met actieve cruisecontrol in de aanbieding (€ 600). Dit systeem houdt de Clio op een bepaalde afstand van het voorliggende voertuig en volgt automatisch de rijstroken als deze duidelijk zichtbaar zijn. En natuurlijk kan hij nog steeds parallel parkeren zonder dat het stuurwiel aangeraakt moet worden en kan je er achteruitrijcamera’s voor krijgen, of zelfs een panoramacamera die een 360°-zicht geeft, het zogenaamde “bird’s eye view”. Kortom, meer dan ooit heeft deze kleine Renault alles in huis om een grote te zijn…
Conclusie
Ongewijzigd qua vorm, heeft deze Clio zich inhoudelijk wel degelijk op een intelligente manier heruitgevonden. De afwerking ging erop vooruit, net als zijn rijgedrag, wat hem nog aantrekkelijker heeft gemaakt. Nu enkel afwachten of die weddenschap over zijn amper aangepaste looks wat opbrengt voor Renault.
De Clio TCe 100 in cijfers
Motor: 3 cilinder-in-lijn, benzine, turbo, 999cc; 100 pk bij 5.000 tpm; 160Nm bij 2.750 tpm.
Aandrijving: op de voorwielen.
Versnellingsbak: 5-versnellingen, handmatig (CVT auto binnenkort beschikbaar).
L/b/h (mm): 4.050/1.798/1.440
Leeggewicht (kg): 1,165
Koffervolume (l): 391 – 1.069
Tankinhoud (l): 42
0-100 km/u (sec): 11,8
Prijs: € 17.500 incl. BTW
Vermogen: 100 pk
Topsnelheid: 187 km/u
Gemengd verbruik: 4,3 l/100 km
CO2: 99 g/km
- Uitstekend compromis tussen comfort en wegligging
- TCe 100: aangenaam en nuchter
- Verbeterde afwerkingskwaliteit
- Onnauwkeurige bediening van de versnellingsbak
- Geen automatische dieselversie
- Geen onderbrekingsvariant meer in het programma
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be