TEST Renault Espace 2.0 Blue HDI: hoger mikken

Toen Renault in 2015 de nieuwe Espace en Talisman presenteerde, had het merk de ambitie om een heel aantal bestuurders af te snoepen van premiummerken. Met één ding hadden de Fransen echter geen rekening gehouden.

8 / 10
Gepubliceerd op 6 februari 2019
Leestijd : 2 min

Partagez

TEST Renault Espace 2.0 Blue HDI: hoger mikken

Hoe kan je concurreren met Duitse premiums, aan de top van de automobiele hiërarchie, terwijl er enkel kleine viercilinders in het aanbod zitten? Respectievelijk een 200 pk sterke 1.6 benzine en een 160 pk opwekkende diesel met evenveel cilinderinhoud? Renault heeft in 2017 naar de kritieken geluisterd toen de 1.8 TCe (de motor van de Alpine) in een 225 pk versie in de Espace werd gelepeld. Vandaag ontvangt deze monovolume met SUV-allures een gloednieuwe 2.0 Blue dCi, beschikbaar met 160 pk (ter vervanging van de 1.6 dCi) en 200 pk. Al deze nieuwe motoren worden gepaard aan een 7-trapsversnellingsbak met dubbele koppeling.

Geloofwaardig alternatief

Met deze nieuwe diesel kan de Espace nu wedijveren met Duitse instap- en middenklassemotoren. Qua prestaties en plezier voldoet het blok aan de verwachtingen binnen de categorie en het laat je eindelijk profiteren van de wendbaarheid van het 4Control-chassis. Langs de andere kant eindigde onze amper 50 km lange testrit op een weinig veeleisend parcours in mineur: onze Espace had er immers net iets minder dan 9l/100km diesel doorgejaagd.

Ondersteunend

Renault heeft ook de ophanging van de Espace aangepast, die viel kritiek kreeg op hobbelige wegen. Laten we toegeven dat wijzelf nooit echt last hebben gehad van dit “pompeffect”, dat wat ons betreft het comfort van de Espace net ten goede kwam. In ieder geval werd nu voor een mooi compris gezorgd: de Espace voelt – toegegeven – nu meer “ondersteund” aan zonder dat het dempingscomfort werd aangetast.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Met deze nieuwe motoren beschikt Renault eindelijk over geschikte wapens om de strijd aan te gaan in het topsegment. Nu alleen duimen dat de modellen die ermee uitgerust worden verleidelijk genoeg zijn in die klasse.

De Talisman  wordt trouwens eveneens opgewaardeerd: ook hij maakt aanspraak op de nieuwe diesels en de 1,8 TCe van de Alpine. Bovendien is er een gloednieuwe afwerking voorzien, S-Edition genaamd, waarvan de sportieve accenten goed aansluiten bij de toegenomen prestaties van deze wagens.

De Espace 2.0 Blue dCi 200 in cijfers

Motor: 4 cil. turbo, diesel, 1.997cc, 200 pk bij 3.500 tpm, 400Nm bij 1.750 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/b/h (mm): 4.857/1.888/1.675

Leeggewicht (kg): 1.755

Koffervolume (l): 785 – 2.101

Tankinhoud (l) : 58

0 tot 100 km/u (sec.) : 9.1

Prijs: € 45.250 BTWi

Vermogen: 200 pk

Topsnelheid : 215 km/u

Gemengd verbruik: 5,3 l/100 km

CO2: 139 g/km

Andere dieselversie

Blue dCi 160 : 160 pk; 5,1l/100km; 200km/h; 42.850€ BTW incl.

Voor
  • Dieselmotor kan ambities waarmaken
  • Premiumgevoel
  • 'Sportiever' onderstel maar nog steeds comfortabel
Cons
  • Teleurstellend verbruik

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.