Autotests

RETROTEST Peugeot 106 Rallye: klaar om te racen, of toch bijna

Om je debuut in de rallysport te maken, ging er begin jaren ’90 niets boven een Peugeot 106 Rallye. We kregen de kans om achter het stuur van deze kanjer te kruipen!

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 23 jun. 2023 | Leestijd: 6 min

30 jaar geleden lanceerde Peugeot de vervanger van de 205 Rallye, de 106 Rallye. Dit bommetje was bedoeld voor rallyliefhebbers die mee wilden doen aan Groep N zonder er veel geld aan uit te geven.

Hij was klaar om geprepareerd te worden voor het rallyrijden en werd verkocht voor een aantrekkelijke prijs, wat hem tot een succes maakte. De eerste reeks werd verkocht van 1993 tot 1996 en werd zeldzaam omdat hij nogal werd misbruikt tijdens sportevenementen… of op de weg!

Advertentie – lees hieronder verder

Toen Julien deze Rallye uit 1993 te koop zag staan bij een handelaar in de regio Luik, kon hij het niet laten, want hij had dit type kleine auto altijd zien racen in regionale evenementen. Met minder dan 100.000 km op de teller was Juliens 106 lange tijd buiten gebruik geweest. Daarom onderging hij meteen na aankoop een grote onderhoudsbeurt, zodat hij weer probleemloos de weg op kon. En hoewel de kleine Fransman de littekens draagt van vele jaren gebruik en opslag in minder optimale omstandigheden, is hij toch ontsnapt aan de verwoestingen van tuning en aanpassingen.

Met zijn diepzwarte lak, opvallende stickers, rode vloerbedekking en verbrede vleugels ziet de 106 er zeer aantrekkelijk uit en zijn witgelakte wielen (afkomstig van een 106 Rallye uit de tweede reeks) vormen de perfecte aanvulling.

106 rallye avant

Specifieke aandrijflijn

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft Peugeot niet de 205 Rallye krachtbron onder de motorkap van de 106 Rallye gemonteerd. Het is een nieuw aluminium blok van 1.294 cc, met drijfstangen en zuigers die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld. En hoewel de cilinderkop is afgeleid van de 106 XSI, is de nokkenas scherper gemaakt om de prestaties te maximaliseren.

Uitgerust met brandstofinjectie en een katalysator ontwikkelt de kleine Peugeot 100 pk bij 7.200 tpm en 108 Nm koppel bij 5.400 tpm. Zoals je zou verwachten, gebeurt het echte werk ‘bovenin de toeren’, met de rode zone vanaf 7.400 t/min. Voor de rest heeft de Rallye geen comfort- of geluiddempende uitrusting, wat zijn vedergewicht van 810 kg verklaart, waardoor het net een kleine kart is.

106 rallye dynamique arriere

Het absolute minimum

Om in de auto te stappen, moet je de plastic hendel achter het portier optillen. Vergeleken met hedendaagse auto’s is het dashboard minimaal, maar het tulpvormige driespaaks stuurwiel voegt een beetje karakter toe aan dit geheel van goedkope kunststoffen.

Het interieur is vrij smal, maar moedigt de inzittenden aan om dichter bij elkaar te gaan zitten dankzij de over de hele breedte geplaatste voorstoelen, een teken van het energieke karakter van de auto. Aan de andere kant is de rijpositie niet ideaal en moet je helaas genoegen nemen met het feit dat de zithoogte niet verstelbaar is.

Wat op het eerste gezicht verrassend is, is het onstabiele stationaire toerental van de motor, een vertederend kenmerk van deze vrij geavanceerde motor. De 106 Rallye is een sportwagen uit een ander tijdperk, met een niet-ondersteunde besturing die verrassend goed is afgesteld voor een kleine auto, remmen die naar hedendaagse maatstaven nogal licht zijn en een ouderwetse handgeschakelde 5-versnellingsbak met een licht rubberachtig schakelgedrag, zoals alle Franse auto’s uit die tijd.

106 rallye interieur

Glimlach op het gezicht

Vanaf de eerste meters achter het stuur is de 106 Rallye verrassend wendbaar en voelt hij zo licht als een fiets. Hij is zeer communicatief en laat zich graag met een zekere viriliteit bedienen. De motor mist een beetje koppel bij lage toerentallen, maar ontwaakt vanaf 4.500 t/min.

Vanaf dat moment verandert de Peugeot in een rauw klinkend motortje. Dit geluid is op zijn zachtst gezegd opwindend, maar de snelheden die worden bereikt zijn niet echt indrukwekkend. Met de 106 kun je plezier hebben zonder te hard te gaan, en dat is juist zo leuk!

106 rallye arriere

Het kleinste bochtige weggetje is een uitnodiging om te spelen, en dat maakt deze kleine Franse auto tot een geweldig speeltje. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom de auto zo’n succesvolle carrière in de rallysport heeft gehad en waarom zijn waarde de afgelopen jaren zo is gestegen.

De 106 Rallye is ideaal om een glimlach op je gezicht te toveren en je gedachten te verzetten. Het is een gemakkelijke auto met een redelijk brandstofverbruik (een gemiddelde van tussen de 7 en 10 l/100 km is mogelijk, zelfs als je het tempo opdrijft). Het enige wat je nog moet vinden is een originele auto in goede staat, en dat is geen gemakkelijke opgave!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon