De job van autojournalist brengt soms mooie verrassingen, vooral wanneer je de kans krijgt om achter het stuur te zitten van een van de mooiste parels van de auto-industrie. Hoe kan je onbewogen blijven als je de sleutels krijgt overhandigd van de Rolls-Royce Silver Cloud II Cabriolet die Charles Aznavour (!) in 1970 aan zijn vriendin Brigitte Bardot cadeau gaf? Dat er destijds maar een twintigtal exemplaren van werden gebouwd (in de Europese versie met linkse besturing, om precies te zijn) is echt bijzonder!
Meteen zijn je gedachten ergens anders: op een strand in Saint-Tropez, met de verleidelijke Brigitte in het gezelschap van de legendarische Curd Jürgens en Jean-Louis Trintignant in « Et Dieu créa… la femme ».
Origineel leer, maar niet de lak
Sierlijk en onverstoorbaar prijkt Emily (een van de bijnamen van het beroemde beeldje dat officieel Spirit of Ecstasy heet) bovenop de indrukwekkende chroom grille. Ze moet de voorbije zestig jaar heel wat dingen hebben gezien, sinds haar vertrek uit de fabrieken van Crewe, het historische bolwerk van Rolls-Royce (en Bentley)!
Advertentie – lees hieronder verder
De huidige eigenaar heeft sinds de aankoop in 2014 belangrijk werk aan de auto verricht, maar heeft er toch mooi voor gezorgd dat de restauratie op geen enkele manier de uitzonderlijke aura van deze Rolls heeft aangetast en dat de authenticiteit behouden bleef. Zo is het blauwe Connolly-leer dat de stoelen bekleed nog origineel. Het onderging een specifieke behandeling om goed bewaard te blijven voordat het weer meesterlijk werd aangebracht. De natuurlijke patina is dus bewaard gebleven als een ware getuige van het verleden van de auto.
In het heerlijke cosy interieur had het alomtegenwoordige houtwerk van walnoot en iep slechts een licht laagje vernis nodig om zijn glans van weleer terug te krijgen. In feite werd alleen het dikke Wilton-tapijt in hemelsblauwe wol (wat makkelijk vuil wordt) veranderd, net als de imposante kap, die blijkbaar erg had geleden onder de tand des tijds.
Een kleine anekdote over de koetswerklak: Aznavour, de tweede eigenaar van het voertuig, liet zijn auto wit overschilderen, terwijl hij blauw was toen hij vijf jaar eerder de fabriek verliet. Charles Jourdan, de beroemde Franse schoenmaker met internationale faam, kocht de Rolls in 1972 van Brigitte Bardot met wie hij ook een hechte relatie heeft. Als een man met goede smaak, vond hij dat de oorspronkelijke tint veel eleganter was. Dus ging de Rolls terug naar de carrossier om dit prachtige nachtblauwe jasje weer aan te trekken, dat hij sindsdien nog steeds draagt.
Geen trillingen, geen mechanisch geluid…
Laten we het familiealbum afsluiten om ons te concentreren op de intrinsieke kwaliteiten van deze Silver Cloud II, waarvan de specialisten het eens zijn dat dit veruit de “beste Rolls-Royce is die ooit gebouwd werd”. Florent Moulin, directeur van Art&Revs in Luxemburg, is één van hen: “Toen hij in 1955 werd uitgebracht, was de Silver Cloud I een buitengewone auto, die echter met zijn vooroorlogse zescilindermotor te weinig vermogen had. In 1959 ontwikkelde Rolls-Royce een nieuwe krachtbron om de Silver Cloud II uit te rusten: die was geïnspireerd op de beste Amerikaanse V8 van die tijd, de Buick.
Engelse ingenieurs bouwden een volledig aluminium motorblok, wat opmerkelijk was voor die tijd. Met een cilinderinhoud van 6.230cc ontwikkelde hij ongeveer 200 pk en verzekerde hij een echt ongelooflijk comfort en stille werking. Een advertentie toonde destijds een glas water op het dashboard of de motorkap van de auto. Zelfs bij het opstarten bewoog het water niet: deze motor stootte geen trillingen of mechanisch geluiden uit, buiten een lichte zucht… »
Ook vandaag is het effect opvallend. Het volstaat de contactsleutel een kwartslag te draaien om de majestueuze V8 tot leven te brengen in een … hemelse stilte. My god, wat een krachtbron!
De pook van de automatische versnellingsbak bevindt zich rechts van de stuurkolom en maakt het mogelijk te bepalen van hoeveel versnellingen je gebruik wenst te maken: van één tot vier, naast de achteruit of de neutraal. Als je voor positie ‘3’ kiest, gebruikt de versnellingsbak slechts drie verhoudingen, enzoverder.
Bedankt Emily!
Ondanks zijn indrukwekkende afmetingen – bijna 5,4 meter lang, 1,9 meter breed en iets meer dan 2 ton op weegschaal – is deze Silver Cloud II Cabriolet makkelijker te besturen dan het lijkt. Vooraan de ellenlange motorkap helpt de statige ‘Emily’ je om de voorsteven van de auto goed in te schatten. Wel mag je niet vergeten om een marge van zo’n tien centimeter toe te voegen die overeenkomt met de breedte van de imposante chromen bumpers.
Aan de zijkant komt deze ‘ijkingsrol’ toe aan de prachtige vleugels met haast perfecte rondingen. Felicitaties hiervoor aan de vakmensen van de beroemde Londense koetswerkbouwer HJ Mulliner, aan wie Rolls-Royce de metamorfose van ‘onze’ Rolls tot cabriolet had toevertrouwd. Wat een meesterschap, zeker als je weet dat alles met de hand is vormgegeven!
Op een zilveren wolk
Al na een paar kilometer geeft de Silver Cloud II, als een doorgewinterde butler, je de indruk dat hij je zorgeloos de wereld zal rondvoeren. Hoe massief hij ook is en ondanks zijn meer dan respectabele leeftijd, aarzelt ons Engelse fort niet om de degens te kruisen met andere veel jongere verleiders die het durfden om hem uit te dagen … Noteer echter dat de naald van de prachtige Smiths snelheidsmeter heel gemakkelijk het getal 180 weet aan te houden!
Veel meer dan deze mogelijkheid om hoge snelheden aan te houden, is het de manier om die te bereiken die deze Rolls tot een echt uitzonderlijk voertuig maakt. Zoals beloofd door de constructeur, is het vermogen, als synoniem voor acceleratievermogen, in alle omstandigheden ‘voldoende’. Maar de passagiers zullen vooral het comfort van deze auto blijven herinneren. Een luxewagen met een vernuftige adaptieve ophanging zorgt daar optimaal voor. De oneffenheden van de weg worden als bij toverslag uitgewist door de technische oplossingen (driehoeken gecombineerd met schroefveren en starre as achteraan) die meer dan een halve eeuw geleden werden bedacht… en toch voelt het echt aan alsof je op een wolk zit!
Sommige dingen zijn veel minder verouderd, ook al waren het destijds referenties. Dit is onder andere het geval voor het remsysteem dat gebruik maakt van vier trommels. Dit zeer complexe ontwerp heeft inderdaad een bekrachtiging die afhangt van de snelheid van het voertuig. Hoe langzamer je rijdt, hoe minder effectief deze remhulp is en je dus meer druk op het pedaal moet uitoefenen.
« Ik hield er zoveel van! »
In 2015 nam de Rolls Silver Cloud II deel aan het Chantilly Concours d’Elegance en won een prijs in de categorie ‘auto’s van sterren’. Na het vernemen van dit goede nieuws, stuurde BB een briefje naar de nieuwe eigenaar om hem te bedanken voor het feit dat hij zo goed had gezorgd voor de wagen waarvan ze “zoveel had gehouden”.
Met dank aan Art & Revs voor het ter beschikking stellen van deze Rolls Royce Silver Cloud II en aan het Domaine Thermal de Mondorf dat ons verwelkomde voor onze fotoshoot.
Foto’s : Claude Piscitelli
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be