Ondanks zijn 74 jaar is de Volkswagen Kever “Split Windows” in de D’Ieteren Gallery, de collectie van de VW-importeur in België, nog steeds springlevend.
Dit zeer zeldzame model uit 1949 is lang geleden gerestaureerd en heeft een subliem patine. Het is vooral het zuiverste en meest originele model, want het dateert van de lancering van Volkswagen in 1945 toen het onder controle stond van het Britse leger.
In allerijl ontwikkeld op basis van de KDF Wagen, de door Hitler gewenste ‘volkswagen’, doet de Duitser geen moeite met verfraaiingen: alleen de bumpers, handgrepen en wieldoppen zijn in chroom uitgevoerd.
De rest van de auto is van gelakt staal en heeft een eenvoudig, vloeiend, afgerond ontwerp. Volgens de esthetische normen van die tijd heeft de VW geen achterruit, maar twee halve maantjes, iets wat de lichtinval in de ‘Kever’ niet ten goede komt.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur is zeer smal, maar biedt plaats aan 2 volwassenen voorin en 2 kinderen achterin, hoewel de beenruimte daar zeer beperkt is.
De sfeer is erg art deco, met de stoelen en deurpanelen bekleed met gevoerde stof, enkele gestroomlijnde bakelieten bedieningselementen en een enkele snelheidsmeter (bijna) in het midden van het plaatstalen dashboard.
Voor het opbergen van materiaal ben je aangewezen op het bagageruim achter de achterbank maar zonder toegang naar buiten, op de twee handschoenenkastjes zonder deuren of op de kleine ‘frunk’ waarin zich ook de brandstoftank bevindt.
Om de tank te vullen moet de motorkap aan de voorzijde worden geopend en moet ervoor worden gezorgd dat geen enkele druppel benzine wordt gemorst.
Doe je dit toch, dan zal de geur zich verspreiden over de voorwerpen in de ‘frunk’ en verder ook tot in het interieur.
Eenvoud siert
Wat de Volkswagen vrijwel onmiddellijk tot een succes maakte, was zijn extreme eenvoud, waardoor hij betrouwbaar was en zeer gemakkelijk zelf te herstellen.
De motor is een luchtgekoelde flat-four met een cilinderinhoud van 1.113 cc en amper 25 pk. Hij is gekoppeld aan een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak met 4 versnellingen.
De Kever, ontworpen door Ferdinand Porsche, is een mengeling van innovatieve ideeën voor die tijd, zoals de vier onafhankelijke wielen, en oudere recepten zoals kabelbediende trommelremmen, ongetwijfeld om de productiekosten te drukken.
Om de 6V-centrale te starten, moet je aan een kleine sleutel draaien die onderaan de snelheidsmeter is geplaatst en dan door op een grote knop op het dashboard te drukken.
De kleine viercilinder start snel en vrolijk, met een voor iedereen herkenbaar geluid! De pedalen, die door de prominente wielkast naar rechts zijn geschoven, zijn nogal krap en je kunt maar beter geen schoenmaat 46 hebben, anders duw je op twee pedalen tegelijk.
Het gaspedaal is ook nogal vreemd, want het bestaat uit een simpel metalen wieltje dat op een metalen staaf is gemonteerd.
Niet gemakkelijk te besturen
Het meest uitdagende aspect van het rijden met deze Kever is de bediening van de versnellingspook.
Om de versnellingsbak niet te kraken, moet je hem voorzichtig hanteren, wat niet altijd gemakkelijk is omdat de “H” van de bediening nogal vaag is, terwijl je erop moet letten niet te veel tijd te verliezen tijdens dit manoeuvre.
Het zeer lage vermogen van zijn motor in combinatie met een zeer gemiddelde overbrengingsverhouding betekent dat de motor het snel moeilijk krijgt, ondanks het gewicht van slechts 725 kg.
Opschakelen, is echter het gemakkelijkste aan deze Volkswagen in tegenstelling tot het terugschakelen waarbij dit laatste, de niet-gesynchroniseerde versnellingsbak een dubbele ontkoppeling vereist.
Als je daar geen tijd voor hebt, helpen enkel de relatief krachtige remmen je om af te remmen. Dit ouderwetse mechanisme went echter naarmate de kilometers verstrijken waardoor de rijervaring snel vloeiender wordt.
Een ander grappig detail van deze auto zijn de elektrische knipperlichten, voorlopers van de richtingaanwijzers.
In de praktijk moet je aan een knop op het dashboard draaien die een verlichte pijl aanstuurt die uit de carrosserie komt aan de kant waarnaar je wilt sturen.
Verborgen aan weerszijden van de carrosserie, trekken deze bijzondere apparaten de aandacht van de hedendaagse automobilist, die er geen idee van heeft dat deze frêle, antieke Kever een van de weinige populaire naoorlogse modellen was die de auto toegankelijk maakte voor iedereen.
De Volkswagen werd een icoon en kende een enorme carrière, die in 2003 eindigde met meer dan 21.500.000 geproduceerde exemplaren. Een unieke prestatie die bewijst dat deze auto perfect beantwoordde aan een reële behoefte aan mobiliteit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be