Na de Korando I (1982, de lookalike van de CJ-7) en II (1996, gebruikmakend van het ingekorte chassis van de Musso en van Mercedes-motoren) leek het er bijna op dat de III (2010, een SUV met voorwielaandrijving) van SsangYong een fabrikant zoals alle anderen zou maken. Dit model werd niet alleen in Zuid-Korea maar ook in vijf opkomende markten in elkaar gezet, al kende hij maar weinig succes in West-Europa. Toch heeft die derde lichting veel betekenis gehad voor het merk, of toch zeker op het gebied van design en moderniteit.

KORea cAN DO

Zuid-Koreanen gebruiken graag humor als ze een automodel een naam geven. Lees Tivoli omgekeerd en je krijgt “I lov it”, en men ging minstens even “origineel” te werk met de Korando: KORea cAN DO. En de Korando IV doet ook effectief wat hij belooft, namelijk een 100% geloofwaardige alternatief zijn voor SUV’s van bekendere merken (Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar enzovoort), zonder op gebied van afwerking en bouwkwaliteit (veel) te moeten inboeten voor veel duurdere modellen zoals de Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA en Volvo XC 40. Op vlak van prijs/kwaliteit valt deze SsangYong gewoonweg niet te kloppen. Om nog maar te zwijgen van de 5 jaar/100.000 km fabrieksgarantie die andere merken, vooral de Europese, links laten liggen.

Korando

Groter, ruimer

De stijl van de nieuwe Korando kunnen we zeker smaken. Zijn design ligt in lijn met dat van de Tivoli en met dat van de laatste Rexton, die prettiger dan ooit op het netvlies brandt. Vergéét de vorige, afgeronde Korando: de nieuweling is hoekiger, 4 cm langer (met een 2,5 cm toegenomen wielbasis) en evenveel cm breder en bijgevolg ruimer dan de vorige, met meer plaats in de koffer.

Korando IV

Weelderig…

Het interieur van een SsangYong is nog nooit zo chique geweest. De Korando doet op dit vlak zelfs beter dan de Rexton, die ons al heeft kunnen overtuigen. Het dashboard is volledig nieuw en de materialen zijn beter op elkaar afgestemd. Laat ons wel duidelijk stellen dat we een Sapphire 4WD met automaat hebben uitgeprobeerd. Da’s de duurste Korando die je kan bestellen, met onder andere 19″ wielen, een elektronische achterklep, een schuifdak en leren zetels. Echt leer, voor alle duidelijkheid, in tegenstelling van wat je onder de billen krijgt in de Onyx, het afwerkingsniveau er net onder. Zijn ook van de partij: full led-koplampen, geventileerde voorstoelen (naast de standaard zetelverwarming vanaf het tweede niveau dat Amber heet) en een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, inclusief lendensteun. Wat een weelde!

Korando interior

Helemaal mee met zijn tijd

Naast de 15 standaard meegeleverde rijhulpmiddelen van de basisversie (Crystal), is de Sapphire gespekt met nog drie andere systemen, met name dodehoekdetectie, een rijstrookassistent en een waarschuwingssysteem voor dwarsverkeer achteraan. Een heleboel ‘biepjes’, al werken deze systemen gelukkig niet te hard op de zenuwen. Bovendien heeft de Korando de EuroNCAP crashtests zeer goed doorstaan. Hij werd achteraf op de maximale score van 5 sterren getrakteerd en valt wat ons betreft extra in de prijzen aangezien hij al vanaf het Amber-niveau compatibel is met Apple Carplay en Android Auto.

Korando driving

Moderne motoren

De Korando doet beroep op dezelfde motoren en versnellingsbakken als de Tivoli. Wij hebben voorlopig enkel van de 1.6 e-XDi diesel (136pk/320Nm) in combinatie met de automatische versnellingsbak kunnen proeven. Da’s een gewillig blok, niet te luid ook, dat amper minder koppel produceert (maar wel veel minder CO2!) dan de oude, krachtigere 2-liter 200 e-XDi. De 1,5 T-GDi benzine (163 pk) komt in november op de markt, de 100% elektrische EV-versie pas eind 2020.

Conclusie

Wat prijs/kwaliteit betreft is de nieuwe Korando een absolute topper. Hij overtuigt dan ook op zowat alle mogelijke vlakken: zijn interieur, zijn vormgeving, het rijgedrag… Geef toe dat je nieuwsgierig bent.

Korando rear

De Korando 1.6 e-XDi 2WD e-XDi in cijfers

Motor: 4-cilinder-in-lijn, turbodiesel, 1.597cc; 136 pk bij 4.000 tpm; 324Nm bij 1.500 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-versnellingsbak.

L/b/h (mm): 4.450/1.870/1.620

Leeggewicht (kg): 1.485

Koffervolume (l): 551 – 1.248

Tankinhoud (l): 47

0-100 km/u: NB

Prijs: € 23.990 BTWi

Vermogen: 136 pk

Topsnelheid: 180 km/u

Opg. gem. verbruik: 5,7 l/100 km

CO2: 149 g/km

Andere motoren

1,5 T-GDi: 163 pk; 7,3l/100km; 191km/h; 20,990€ BTWi.

1,5 T-GDi AWD: 163 pk; 8,1l/100km; 191km/u; 28,990€ BTWi.

1,6 e-XDI AWD: 136 pk; 6,3l/100km; 180km/u; 31,990€ BTWi.

  • Een niveau hoger
  • Afwerking
  • Geluidsisolatie
  • Comfortabele ophanging en zetels
  • Ruim
  • Zeer concurrerende prijzen en uitrusting
  • XLV = goedkoper en ruimer qua koffer
  • Te veel biepjes (rijhulpmiddelen)
  • Elektrische achterklep alleen op de duurste versie
  • Opendak niet beschikbaar in de eerste drie afwerkingsniveaus
Score van de redactie : (4/5)