TEST SsangYong Tivoli 1.2: Klaar om op te stijgen?

Na de esthetische en kwalitatieve update van vorig jaar, krijgt de SsangYong Tivoli eindelijk wat hij mist: een motor die is aangepast aan onze contreien.

Gepubliceerd op 8 september 2020
Leestijd : 2 min

Deel

TEST SsangYong Tivoli 1.2: Klaar om op te stijgen?

Tot nu toe kon de SsangYong Tivoli alleen rekenen op zijn uitstekende reputatie, want zijn succes werd vertraagd door de “grote” viercilinder van 1.5l, een benzinemotor van 163pk. En dat in een segment waarin de driecilinder ondertussen de norm was. Maar zie, nu is SsangYong helemaal mee. Dankzij een driecilinder van 1.197 cc, goed voor 128 pk en 230 Nm. Hij vervangt de oude viercilinder met evenveel vermogen maar een lager koppel (160 Nm), die bij deze facelift verdwijnt. Met dank aan de supercharger!

Merk dat deze motor alleen wordt aangeboden in de voorwielaangedreven versie (geen 4×4 dus), en voor de lagere afwerkingsniveaus (Crystal, Amber en Quartz), die de kopers dus enige uitrusting ontneemt.

Goede, kleine motor

Omdat er in de jacht op CO2 geen 4×4-versie is, kan de Tivoli gemiddeld 6,2l/100km in WLTP-cyclus halen, goed voor 145g CO2/km. Deze waarden worden verkregen zonder compromis te sluiten op het gebied van rijgedrag. De 1.2 biedt een uitstekende en stevige herneming, zolang je maar niet onder de comfortzone van het koppel komt (vanaf 1.750 toeren). De kleine motor profiteert ook van het beperkte gewicht van de Tivoli -niet meer dan 1.245 kilo- om in alle situaties voldoende alert te zijn.

Bovendien blijft hij discreet als je in de toeren gaat klimmen. Maar laten we deze SUV niet nemen voor wat hij niet is: een dynamische machine. De uitstekende demping brengt dit model veeleer onder in de categorie van de comfortabele auto’s. Ook het stuur is zacht, maar niet meteen communicatief. Zeg maar: uitstekende gezinswagen, hoewel de handgeschakelde zesbak wel enige nauwkeurigheid mangelt.

Advertentie – lees hieronder verder

Om te onthouden

Met deze uitstekende 1.2 turbo kan de Tivoli eindelijk mikken op het B-SUV segment. Alleen jammer dat het aanbod qua uitrusting en afwerking zo karig is.

De Tivoli 1.2 in cijfers

Motor: 3-cilinder ; turbobenzine ; 1.197cc ; 128pk bij 5.000 t/m ; 230Nm van 1.750 tot 3.500 t/m.

Transmissie: voorwiel.

Versnellingsbak: 6, manueel

L/B/H (mm): 4.225/1.810/1.613

Gewicht (kg): 1.245

Kofferinhoud (l): 385

Tankinhoud (l): 50

Prijs: 14.990 euro

Vermogen: 128 pk

Top: 180 km/u

Norm: 6,2 l/100 km

CO2: 145 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands SsangYong voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.