Ter herinnering, Subaru voldoet aan de elektrificatie-eisen, maar de Japanse automaker verliest zijn eigenheid niet, aangezien het een 4-cilinder boxermotor betreft die gehybridiseerd wordt. Bovendien behouden de modellen die ermee worden uitgerust (de Impreza, Forester en XV) hun typische vierwielaandrijving. Een kleine, 17 pk sterke elektromotor werd toegevoegd aan de boxer en is ondergebracht in de CVT-versnellingsbak. De centrale wordt aangedreven door een zeer kleine 0,6 kWh-accu die zorgt voor een elektrische actieradius van amper 1,6 km. Zeer weinig dus, maar het toont toch aan dat we hier over een echte hybride spreken en niet over een zogenaamde “milde hybride” (48V).
Rustig rijden
In alle eerlijkheid: ons eerste korte contact met de Subaru e-Boxer gaf ons niet veel hoop, maar na een waardige testrit van een week hebben we onze mening herzien, gedeeltelijk althans. Het systeem is namelijk efficiënter dan het lijkt. Hoewel de capaciteit van de accu’s bescheiden is, doet de energierecuperatie tijdens het vertragen een stevige duit in het zakje en zijn de batterijen dus snel weer operationeel. Het is ook verbazingwekkend hoe de elektromotor alleen al de auto tot 70 km/u in beweging kan houden. De truc is dat je, om het beste uit het systeem te halen, serieus betrokken moet raken door soepel en anticiperend te rijden. Je moet ook snappen hoe je het systeem moet dwingen om over te schakelen naar de elektrische modus. Net als bij een oude Prius is het de bedoeling om na het bereiken van de gewenste snelheid even het gaspedaal los te laten en dan heel subtiel gas bij te geven om de elektromotor niet te veel te belasten, anders maak je de benzinemotor wakker. Je moet rustig rijden, met andere woorden. Het resultaat is een gemiddelde van 7,8 l/100 km, terwijl Subaru 7,7 zegt. Geen indrukwekkend getal voor een compacte benzinewagen, maar vergeet niet dat de boxermotor en de vierwielaandrijving sowieso veel verbruiken. Ter vergelijking: deze 150 pk sterke Impreza 2.0 e-Boxer jaagt er niet meer brandstof door dan een niet-hybride Impreza 1.6 van 114 pk.
Conclusie
Bescheiden op papier is het Subaru Hybrid Drive-systeem efficiënt.
Advertentie – lees hieronder verder
De Impreza e-Boxer in cijfers
Motor: 4-cilinder boxerbenzine, hybride, 1.995cc; 150pk van 5.600 tot 6.000rpm; 194Nm bij 4.000rpm.
Aandrijving: 4-wielaandrijving.
Versnellingsbak: CVT-automaat
L/b/h (mm): 4.460/1.775/1.480
Leeggewicht (kg): 1.500
Koffervolume (l): 385 – 1.310
Tankinhoud (l): NB
0 tot 100 km/u (sec.): 10,7
Prijs: € 29.995 BTW incl.
Vermogen: 150 pk
Topsnelheid: 193 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 7,7 l/100 km
CO2: 174 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be