TEST Abarth 124 Spider: luidruchtig hebbeding

Na van de nieuwe Mazda MX-5 te hebben genoten, kón ik haast niet anders dan ook deze Abarth 124 Spider uit te proberen. Want hoewel beide modellen over dezelfde bais beschikken, is er minstens één vitaal onderdeel compleet anders: de motor!

TEST Abarth 124 Spider: luidruchtig hebbeding

Net zoals de 124 Spider met 140 pk beschikt deze Abarth over een 1.4 liter turbobenzinemotor van Fiat zelf. Dat blokje levert 170 paarden, wat op zich niet gigantisch veel is, maar het loopt wel over van karakter. Al blijft het fantastische geluid dat uit de uitlaatpijpen ontsnapt nog het meest bij. Daar maak je makkelijk de buurt mee wakker, terwijl niemand zal vermoeden dat er een motor met zo weinig slagvolume mee gemoeid is. Vervolgens heb je de bijzonder speelse rij-eigenschappen van deze roadster. Zijn slipdifferentieel, Bilstein-veren en Brembo-remmen smeken erom om gebruikt te worden. Time to have some fun!

Abarth was een grote naam in de rallywereld van de jaren '70. Vandaar ook het bijzondere kleurenpatroon van onze testwagen. Fan van zijn stijl of niet, opvallen doet hij! Alleen jammer dat de matzwarte motorkap en dito kofferdeksel niet van carbon zijn…

 

Manuele kap 

Net zoals in de Mazda MX-5 kan je het stuur van deze Abarth niet in de diepte verstellen. Een gemis, al blijkt dat bij deze Italiaan iets minder groot dan bij zijn Japanse broer. De zetels zitten namelijk beter in dit wit-met-zwarte monstertje en dat maakt voor ondergetekende een verschil. Verder is het manueel te bedienen dakmechanische gelijk. Je kan van open naar gesloten toestand (en omgekeerd) in een kwestie van seconden. 2 volstaan! 

Heel erg comfortabel is de Abarth 124 Spider niet maar hij plakt wel aan de weg én laat zich graag verleiden tot kleine driftpartijen die bovendien makkelijk controleerbaar zijn. De stuurinrichting is geweldig, de transmissie een heerlijke 'klikbak' (zij het soms wel wat stroef) en de motor een parel. Van een 'turbogat' is amper sprake, behalve bij een rollende start in tweede. Dat moet zowat het énige moment zijn dat je gelooft dat het hart van deze auto slechts 1.400cc telt…

 

Snel genoeg?

Met de Abarth 124 Spider haal je 100 km/u vanuit stilstand na 6,8 seconden. Da's stevig, net als zijn beloofde topsnelheid van 232 km/u, al kan dit onderstel met deze afstelling meer vermogen aan. Niet dat dat een vereiste is – hij scoort sowieso 10/10 op vlak van plezier – maar hij kan het wel aan. En daarom: alsjeblieft Fiat, tover ons een super-Abarth tevoorschijn!

Conclusie

De Abarth 124 Spider staat synoniem voor opvallen en puur rijplezier. Zijn grootste minpunten zijn zijn prijs én de gedachte dat deze roadster meer aankan. De 240 pk sterke turbomotor uit de Alfa 4C bijvoorbeeld? 

+

Lichtgewicht

Wát een sound! (uitlaat)

Gewichtsverdeling

Stuurinrichting

Versnellingsbak

Opvallende, sexy look

Niet goedkoop

Zitpositie niet voor iedereen

Geen 12V-stekker

Trekkracht bij lage toeren

De Abarth 124 Spider in cijfers

Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.368cc, 170pk bij 5.500tr/min, 250Nm bij 2.500tr/min

Aandrijving : achterwielen

Versnellingsbak : manuele zesbak

L/b/h (mm) : 4.054/1.740/1.233

Leeggewicht (kg): 1.060

Koffervolume (l) : 140

Tankinhgud (l) : 45

0 – 100 km/u (sec.) : 6,8 

Prijs : 40.000 € BTWi

Vermogen : 170 pk

Topsnelheid : 232 km/u

Opg. gem. verbruik : 6,4 l/100km

CO2 : 148 g/km