De Aiways U5 is geen hoofdendraaier en zijn vormgeving zal dus waarschijnlijk geen doorslaggevende factor zijn bij de beslissing om hem te kopen, maar het mag gezegd dat zijn design mee is met de tijd. Hij is ook relatief groot (4,68 m lang) en biedt bijgevolg een indrukwekkende binnenruimte.
Achter de 60/40-rugleuning van de achterbank past dankzij de regelmatige vormen gemakkelijk 532 liter bagage: een aardig koffervolume. Bovendien worden passagiers van de genoemde zitrij serieus in de watten gelegd, want de beenruimte is die van zeer dure limousines waardig, zelfs met iemand van een 1m80 achter het stuur. Over het stuur gesproken, dat heeft een bijzonder originele vorm, met daarnaast een groot scherm en digitale bediening.
Nog even over die bediening, die is wat minder ‘verzorgd’ en personaliseerbaar dan die van de concurrentie, al betreuren we vooral dat de informatie tot een minimum wordt beperkt. Een menu gewijd aan elektrisch gebruik had bijvoorbeeld zeer welkom geweest, maar daar is geen spoor van te vinden in het multimediasysteem. Om de pijn te verzachten, zijn de bovenste delen van de cabine in één woord prachtig. Toch weer een minpuntje: de onderzijde van het dashboard en, wat vervelender is, de middenconsole, is krasgevoelig en een handschoenenkastje ontbreekt gewoonweg.
Advertentie – lees hieronder verder
Overtuigend… voor de prijs
De Aiways U5 overdrijft niet qua vermogen: zijn motor levert 140 kW (190 pk), wat in de praktijk meer dan genoeg is, in de eerste plaats omdat deze Chinese auto geen dynamische pretenties heeft. Dit is een – goede – gezinswagen, met de nadruk op comfort, inclusief een deftig gedoseerd dempingssysteem dat de onregelmatigheden van het wegdek perfect opvangt.
Energieterugwinning tijdens het vertragen, om minder slijtage aan de remmen te hebben of om de auto te kunnen laten uitrollen, heb je als bestuurder niet in de hand. Jammer, want zo’n controle kan het verbruik naar beneden halen, dat tijdens onze testrit werd gemeten op ongeveer 25 kWh/100 km, in omstandigheden die verre van optimaal waren voor een elektrische auto. We legden namelijk voornamelijk snelwegkilometers af en bij een buitentemperatuur van ongeveer 5°C. Hadden de omstandigheden beter geweest (warmer en met stadsverkeers) dan hadden we waarschijnlijk dicht bij de door de fabrikant beloofde 400 km gezeten.
Ziezo, nu weet je de belangrijkste zaken die er over deze SUV te vertellen vallen. Nu alleen de prijs nog, en die valt zeer goed mee voor zo’n grote EV. De Aiways U5 wordt exclusief verdeeld door de autosupermarkt Cardoen en kost minimaal 34.999 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be