De elektrificatie in de autosector zorgt voor grote uitdagingen en betekent tegelijk het einde van het tijdperk van de verbrandingsmotor dat ruim een eeuw heeft geduurd en heel wat prachtige bolides heeft voortgebracht. Daarom brengt Alfa Romeo nu een eerbetoon aan de 100e verjaardag van Quadrifoglio, het sportieve label dat de snelste wagens van het Italiaanse merk al een eeuw lang tooit. Dat verhaal begon in 1923 met de RL die getooid was met een groen klavertjevier als geluksbrenger, dat sindsdien veel furore maakte op en naast de circuits.
Nog steeds trouwens, want momenteel staan de Quadrifoglio-varianten van de Giulia en de Stelvio in de catalogus. Die worden aangedreven door de 2,9 liter V6 biturbo die intussen goed is voor 520 pk en 600 Nm koppel. Daarmee gaan zowel de berline als de SUV er als een speer van door met een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden, terwijl de Giulia een eind boven de 300 km/u piekt! Cuore sportivo dus, zonder meer!
Feesteditie
Die Quadrifoglio’s werden onlangs nog eens met een extra pikant sportief sausje overgoten in de vorm van de 100e Anniversario Limited Edition. Ter gelegenheid van de 100e verjaardag van dit label wordt namelijk een beperkte reeks van telkens 100 exemplaren van de Giulia en de Stelvio uitgebracht. Die krijgen een specifieke uitdossing en een iets sportievere setup, waardoor ze echt wel een meerwaarde kunnen betekenen voor de ware liefhebbers.
Advertentie – lees hieronder verder
Geïnteresseerd? Dan moeten we je teleurstellen, want alle wagens zijn reeds toegewezen aan bevoorrechte klanten, volgens Alfa Romeo, dat trouwens de exacte prijs niet meedeelt. Noteer echter dat de ‘gewone’ Giulia Quadrofoglio 93.500 euro kost en je voor de Stelvio Quadrofoglio 102.700 euro moet neertellen.
De Giulia Quadrofoglio 100e Anniversario herken je onmiddellijk aan het specifieke Quadrofoglio-logo op de flanken en andere details als het Akrapovich-uitlaatsysteem, de klassieke 19” velgen met ronde openingen waarachter gouden Brembo-remklauwen schuilen en de grille en zijspiegelkappen uit koolstofvezel. In het interieur zorgen de gouden stiknaden in de zetels en de bekleding en een geborduurde ‘100’ voor het specifieke accent. Kortom, dit is een pracht van een Alfa waarvan je zelfs kan genieten zonder dat je er een meter mee hebt gereden.
Intens rijgenot
Maar uiteraard heb ik wel gereden met deze Giulia Quadrofoglio 100e Anniversario. Alfa had namelijk een exemplaar gereserveerd voor de media om dit intense rijgenot te delen. Waarvoor dank! Dit was inderdaad nog eens genieten aan het stuur, na de vele zoemende elektrische modellen die de laatste tijd op het testprogramma stonden. De heerlijk grommende zescilinder is een lust voor het oor en levert ook een stevige push telkens als je het gaspedaal indrukt. Schakelen doe je met de peddels aan het stuur, alhoewel manueel schakelen natuurlijk nog meer had bijgedragen tot het authentieke rijplezier.
Maar goed we zijn in de 21e eeuw beland en zowat elke racewagen heeft tegenwoordig paddle shift. Dus kan de achttrapsautomaat zeker door de beugel. Zeker omdat die in de sportstand zeer assertief schakelt en bovendien extra rijcomfort biedt bij dagelijks gebruik. Inderdaad, je kan deze Giulia Quadrofoglio perfect in alle omstandigheden gebruiken om er elk moment van te genieten.
Maar natuurlijk wil je deze bolide ook al eens stevig op zijn staart trappen. En dat levert heftige sensaties op met de 520 briesende paarden die hun weg naarstig naar de achterwielen zoeken. Zeker in de Race-stand waarbij het gaspedaal sneller reageert, de ophanging strakker staat en de rijhulpmiddelen beperkt of helemaal niet tussenkomen. Dan moet je bij de pinken blijven om de Giulia Quadrofoglio in het gareel te houden en steeds de goede richting uit te sturen.
Flitsende acceleraties, dolle driftnummertjes en het betere bochtenwerk tot de limiet van het gripniveau, het is allemaal van een ander niveau met de Giulia Quadrofoglio die rijsensaties van topniveau biedt. Jammer genoeg is dat rijgenot in een Alfa Romeo weldra nog enkel weggelegd voor enkele gelukkigen, zoals de 33 eigenaars van de nieuwe 33 Stradale, die het Italiaanse merk zopas heeft onthuld.
Conclusie
De Giulia Quadrifoglio 100e Anniversario is een van de laatste, zo niet de allerlaatste echte Alfa Romeo met een verbrandingsmotor die een geweldig authentiek rijplezier verzekert. Dat is echter voorbehouden aan enkele gefortuneerde liefhebbers die een exemplaar kregen toegewezen. De gewone fans zullen zich weldra tevreden moeten stellen met beelden op YouTube of een virtuele ervaring om nog een vleugje Cuore Sportivo op te vangen.
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 100e Anniversario in cijfers
Motor: zescilinder, benzine, biturbo, 2.891cc ; 520 pk bij 6.500 t/min ; 600 Nm bij 2.500 t/min.
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.639/2.024/1.428
Leeggewicht (kg): 1.660
Koffervolume (l): 480
Tank (l): 58
0 tot 100 km/u (sec.): 3,9
Topsnelheid: 308 km/u
Gem. verbruik WLTP: 10,0 l/100 km
CO2: 227 g/km
Prijs: + 93.500€
BIV: Vlaanderen: 6.123,98€; Wallonië en Brussel 4.957€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 1.062,42€; Wallonië en Brussel 980,10€
Ecomalus Wallonië: 1.200€
- Laatste echte Alfa Romeo?
- Geweldige prestaties
- Bijzondere rijsensaties
- Alle exemplaren verkocht
- Enkel automaat
- Afwerking mocht nog wat exclusiever
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be