TEST Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 100e Anniversario: potent feestvarken

Hoewel ook Alfa Romeo volop op de elektrificatie inzet, heeft het Italiaanse merk toch nog oog voor zijn sportieve verleden. Zo wordt de 100e verjaardag van Quadrifoglio gevierd met een speciale reeks van de sportiefste Giulia die de harten van de liefhebbers nog eens sneller zal laten slaan.

8 / 10
Gepubliceerd op 1 september 2023
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 100e Anniversario: potent feestvarken

De elektrificatie in de autosector zorgt voor grote uitdagingen en betekent tegelijk het einde van het tijdperk van de verbrandingsmotor dat ruim een eeuw heeft geduurd en heel wat prachtige bolides heeft voortgebracht. Daarom brengt Alfa Romeo nu een eerbetoon aan de 100e verjaardag van Quadrifoglio, het sportieve label dat de snelste wagens van het Italiaanse merk al een eeuw lang tooit. Dat verhaal begon in 1923 met de RL die getooid was met een groen klavertjevier als geluksbrenger, dat sindsdien veel furore maakte op en naast de circuits.

Nog steeds trouwens, want momenteel staan de Quadrifoglio-varianten van de Giulia en de Stelvio in de catalogus. Die worden aangedreven door de 2,9 liter V6 biturbo die intussen goed is voor 520 pk en 600 Nm koppel. Daarmee gaan zowel de berline als de SUV er als een speer van door met een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden, terwijl de Giulia een eind boven de 300 km/u piekt! Cuore sportivo dus, zonder meer!

2newGiuliaStelvioQ100Anniversario

Feesteditie

Die Quadrifoglio’s werden onlangs nog eens met een extra pikant sportief sausje overgoten in de vorm van de 100e Anniversario Limited Edition. Ter gelegenheid van de 100e verjaardag van dit label wordt namelijk een beperkte reeks van telkens 100 exemplaren van de Giulia en de Stelvio uitgebracht. Die krijgen een specifieke uitdossing en een iets sportievere setup, waardoor ze echt wel een meerwaarde kunnen betekenen voor de ware liefhebbers.

Advertentie – lees hieronder verder

Geïnteresseerd? Dan moeten we je teleurstellen, want alle wagens zijn reeds toegewezen aan bevoorrechte klanten, volgens Alfa Romeo, dat trouwens de exacte prijs niet meedeelt. Noteer echter dat de ‘gewone’ Giulia Quadrofoglio 93.500 euro kost en je voor de Stelvio Quadrofoglio 102.700 euro moet neertellen.

NewGiuliaQ100Anniversario7

De Giulia Quadrofoglio 100e Anniversario herken je onmiddellijk aan het specifieke Quadrofoglio-logo op de flanken en andere details als het Akrapovich-uitlaatsysteem, de klassieke 19” velgen met ronde openingen waarachter gouden Brembo-remklauwen schuilen en de grille en zijspiegelkappen uit koolstofvezel. In het interieur zorgen de gouden stiknaden in de zetels en de bekleding en een geborduurde ‘100’ voor het specifieke accent. Kortom, dit is een pracht van een Alfa waarvan je zelfs kan genieten zonder dat je er een meter mee hebt gereden.

NewGiuliaStelvioQ100anniversary-interiors6

Intens rijgenot

Maar uiteraard heb ik wel gereden met deze Giulia Quadrofoglio 100e Anniversario. Alfa had namelijk een exemplaar gereserveerd voor de media om dit intense rijgenot te delen. Waarvoor dank! Dit was inderdaad nog eens genieten aan het stuur, na de vele zoemende elektrische modellen die de laatste tijd op het testprogramma stonden. De heerlijk grommende zescilinder is een lust voor het oor en levert ook een stevige push telkens als je het gaspedaal indrukt. Schakelen doe je met de peddels aan het stuur, alhoewel manueel schakelen natuurlijk nog meer had bijgedragen tot het authentieke rijplezier.

Maar goed we zijn in de 21e eeuw beland en zowat elke racewagen heeft tegenwoordig paddle shift. Dus kan de achttrapsautomaat zeker door de beugel. Zeker omdat die in de sportstand zeer assertief schakelt en bovendien extra rijcomfort biedt bij dagelijks gebruik. Inderdaad, je kan deze Giulia Quadrofoglio perfect in alle omstandigheden gebruiken om er elk moment van te genieten.

NewGiuliaQ100Anniversario3

Maar natuurlijk wil je deze bolide ook al eens stevig op zijn staart trappen. En dat levert heftige sensaties op met de 520 briesende paarden die hun weg naarstig naar de achterwielen zoeken. Zeker in de Race-stand waarbij het gaspedaal sneller reageert, de ophanging strakker staat en de rijhulpmiddelen beperkt of helemaal niet tussenkomen. Dan moet je bij de pinken blijven om de Giulia Quadrofoglio in het gareel te houden en steeds de goede richting uit te sturen.

Flitsende acceleraties, dolle driftnummertjes en het betere bochtenwerk tot de limiet van het gripniveau, het is allemaal van een ander niveau met de Giulia Quadrofoglio die rijsensaties van topniveau biedt. Jammer genoeg is dat rijgenot in een Alfa Romeo weldra nog enkel weggelegd voor enkele gelukkigen, zoals de 33 eigenaars van de nieuwe 33 Stradale, die het Italiaanse merk zopas heeft onthuld.

NewGiuliaQ100Anniversario10

Conclusie

De Giulia Quadrifoglio 100e Anniversario is een van de laatste, zo niet de allerlaatste echte Alfa Romeo met een verbrandingsmotor die een geweldig authentiek rijplezier verzekert. Dat is echter voorbehouden aan enkele gefortuneerde liefhebbers die een exemplaar kregen toegewezen. De gewone fans zullen zich weldra tevreden moeten stellen met beelden op YouTube of een virtuele ervaring om nog een vleugje Cuore Sportivo op te vangen.

NewGiuliaQ100Anniversario17

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 100e Anniversario in cijfers

Motor: zescilinder, benzine, biturbo, 2.891cc ; 520 pk bij 6.500 t/min ; 600 Nm bij 2.500 t/min.

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.639/2.024/1.428

Leeggewicht (kg): 1.660

Koffervolume (l): 480

Tank (l): 58

0 tot 100 km/u (sec.): 3,9

Topsnelheid: 308 km/u

Gem. verbruik WLTP: 10,0 l/100 km

CO2: 227 g/km

Prijs: + 93.500€

BIV: Vlaanderen: 6.123,98€; Wallonië en Brussel 4.957€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 1.062,42€; Wallonië en Brussel 980,10€

Ecomalus Wallonië: 1.200€

NewGiuliaQ100Anniversario16
Voor
  • Laatste echte Alfa Romeo?
  • Geweldige prestaties
  • Bijzondere rijsensaties
Cons
  • Alle exemplaren verkocht
  • Enkel automaat
  • Afwerking mocht nog wat exclusiever

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.