Het ging jaren helemaal niet goed met Alfa Romeo. Eind jaren negentig maakte de ooit zo iconische fabrikant een geweldige comeback met de 156 maar helaas was deze rentree van korte duur en kon zijn opvolger, de 159, geen potten breken in de verkoop, ondanks het prachtige, tijdloze design van die berline en break. Latere inspanningen wierpen gelukkig wel vruchten af, zoals de Stelvio bijvoorbeeld, terwijl van de Tonale ook veel wordt verwacht.
Sinds de fusie van de groepen FIAT/Chrysler met PSA, die nu samen Stellantis vormen, is er een compleet andere strategie ingevoerd. CEO Carlos Tavares heeft zelfs de algemene directeur van Peugeot, Jean-Philippe Imparato, naar Alfa Romeo gestuurd. Daar moet die man er alles aan doen om de fabrikant weer stevig op de rails te krijgen. En hoe creëer je als automerk op relatief korte tijd weer een gedroomd imago? Juist ja, door een droomwagen in productie te brengen…
“Met de nieuwe 33 Stradale wilden we iets creëren dat onze geschiedenis eer aan zou doen, het merk zou dienen en Alfa-fans trots zou maken,” klinkt het vanuit Milaan: “Dit is de eerste fuoriserie (‘op maat gemaakte’) auto van het merk sinds 1969, en ik beloof dat het niet de laatste zal zijn.” De weg ligt volledig open, zeg maar.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen exemplaar (meer) te bemachtigen
Beelden zeggen meer dan duizend woorden, dus we kunnen het kort houden. Dit is écht wat we een dream car noemen. Er zullen ook maar 33 exemplaren van geproduceerd worden en die zijn jammer genoeg allemaal al verkocht.
Teleurgesteld? Niet zijn, want de 33 Stradale staat synoniem voor een nieuw begin, ook al is het een moderne herinterpretatie van een klassieker, de originele Tipo 33 Stradale, het legendarische model dat in 1967 op het Autosalon van Turijn werd voorgesteld.
De 33 Stradale werd in het Centro Stile Alfa Romeo ontworpen en met de hand geassembleerd in de ateliers van Carrozeria Touring Leggera in Turijn. Het betreft een tweezits coupé gebaseerd op een aluminium chassisframe waaraan een koolstof monocoque is vastgeschroefd. De carrosserie is een mix van aluminium en carbon en wordt gekenmerkt door het gebruik van twee vleugeldeuren. Het verrassingseffect is totaal!
Twee motorisaties
Om zowel Alfisten als ecologisten tevreden te stellen, ging de fabrikant beide kanten uit. Zo komen er zowel 100% elektrische als benzinedrinkende 33 Stradale’s uit de fabriek gerold.
De verbrandingsversie maakt gebruik van de 2,9-liter V6-motor uit Alfa GTA’s, die in het midden achteraan in de lengterichting ronkt. Het blok is inmiddels een oude bekende – ontwikkeld door een ingenieur van Ferrari – en gekoppeld aan een achttraps dual-clutch-versnellingsbak die het opgevoerde vermogen – 620 pk, komende van 540 pk – uitsluitend naar de achteras versluisd. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft hij minder dan 3 seconden nodig en zijn topsnelheid bedraagt – niet lachen – 333 kilometer per uur…
De remmen zijn uiteraard carbon-keramisch (Brembo), dus dat zit wel goed – als ze warm genoeg zijn, tenminste.
Wat met de EV?
De 100% elektrische 33 Stradale levert 750 pk – phew! – en is vierwielaangedreven. De accucapaciteit houdt Alfa Romeo voorlopig nog geheim, maar de actieradius werd wel al aangekondigd: 450 km, wat wellicht te optimistisch is.
Om het af te ronden: klanten konden maar voor drie kleuren kiezen – Rosso Alfa pastello, Blu Reale en Rosso ‘Villa d’Este’ – al zal elke 33 anders zijn en helemaal aangepast aan de klant. En de prijs? Laat ons niet onbeleefd zijn…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be