Slechts een paar jaar geleden zou een Aston Martin SUV inderdaad aanzien worden als een zonde die net zo schandalig was als naakt in het Vaticaan rondlopen, omdat bij het Britse merk de elegantie van een auto wordt gespiegeld aan het iconische ontwerp van de DB5 die ooit door een zekere Mr. Bond werd bestuurd. Gelukkig – en dit draagt sterk bij aan hun charme – weten onze Britse vrienden ons ook te verrassen, wat bewijst dat hun tradities het verlangen naar modernisme en vooruitgang niet noodzakelijk verstikken…
Hoewel we hem stilaan in het verkeer beginnen te zien – vooral in Knokke, voor het Casino van Monte-Carlo of in de wijk Belgravia in Londen – blijft de DBX nog voldoende zeldzaam en exclusief zodat hij alle aandacht krijgt die zijn status verdient. Hij is al een aristocraat door zijn prestigieuze naam, maar het is subtieler dan dat. Ondanks zijn royale afmetingen blijkt hij slank en elegant te zijn en ligt hij daarmee dichter bij de ziel van een Maserati Levante dan een Porsche Cayenne of een Lamborghini Urus. Wellicht zou deze SUV zichzelf liever tooien met een blazer van Versace dan een driedelig pak gekocht in Oxford Street …
Mister DBX heeft klasse, daar bestaat geen twijfel over. Er is slechts één puntje van kritiek: de specifieke vorm van de achterklep, waarvan het onderste deel een bolle vorm aanneemt en vervolgens overgaat in de indrukwekkende diffuser die niet zou misstaan op de dienstauto van de heren Vettel en Stroll …
Advertentie – lees hieronder verder
Sport en cocooning
Ook in het interieur gaat de DBX zijn eigen stilistische toer op met een vrij geslaagde mix tussen Engels comfort, vooral weerspiegeld door de edele materialen van het dashboard, de dakhemel, de deurpanelen en de stoelen, en een voldoende sportieve sfeer, om de passagiers er altijd op te wijzen dat ze aan boord van een 550 pk sterk voertuig reizen.
Om deze sportieve roeping te onderstrepen zijn de rugleuningen van de voorstoelen integraal en bieden ze een prima ondersteuning. De zitting mocht daarentegen een paar centimeter langer zijn.
Het imposante dashboard strekt zich via een console uit tot de achterbank. Het aantal knoppen en bedieningstoeten is overdadig en hun positionering is… lagen we zeggen… soms speciaal! Hetzelfde geldt voor het stuurwiel, dat op zich al een handleiding verdient. Toch voel je je lekker aan boord van deze Aston en de vele instellingen maken het mogelijk om de rijpositie te vinden die het beste past bij je gemoedstoestand van het moment.
Ook op de tweede rij is er “voldoende” ruimte voor twee volwassenen, terwijl de middelste plek eerder bedoeld is voor een kind. Dat is de prijs die betaald wordt voor de elegante, aflopende daklijn, die aanleunt bij een SUV-coupé. De koffer met een inhoud van 632 liter voldoet dan weer aan de verwachtingen voor dit type voertuig.
Dus Dr. Jekyll of Mr Hyde? Zelfs als het betekent dat we de spanning daarmee een beetje moeten bederven, kunnen we het net zo goed meteen zeggen: de DBX verdient een staande ovatie bij Covent Garden, omdat hij deze twee rollen tot in de perfectie beheerst!
Wat een pit!
Om dit te ondervinden volstaat het om te switchen tussen de verschillende rijmodi (GT, Sport en Sport +) die inwerken op zowel de power en de alertheid van de V8 biturbo (4 liter, 700 Nm) als op de dempingseigenschappen van de luchtvering. En natuurlijk zijn de kleppen in de uitlaat aanwezig … waardoor de sound evolueert van een ingetogen gegrom bij stationair draaien naar een krachtig gebrul naarmate het motortoerental toeneemt. Om nog maar te zwijgen van de befaamde “knal” bij elke gangwissel onder volle motorbelasting!
Gezien de kwaliteiten van de aandrijflijn (van AMG-origine, een referentie voor potente V8-motoren) en de ophanging, is het rijplezier echt aangenaam. Zeker als we rekening houden met de grootte (5,04 meter) en het gewicht (2.245 kg leeg) van dit beest.
De motor reageert op de geringste druk van het rechterpedaal, met echter wel een zeer lichte reactietijd tijdens kick-downs. De overgangen tussen de 9 versnellingen van de automatische transmissie zijn nauwelijks merkbaar, terwijl de transmissie ook zeer alert functioneert in de handmatige modus.
Dankzij de compensatie door een elektrisch systeem is de koetswerkrol beperkt, wat de bochtprecisie bevordert. Ook over de reminstallatie zijn er geen klachten, met voldoende kracht en uithoudingsvermogen, hoewel er rekening mee moet worden gehouden dat het stoppen van een dergelijke massa bij hoge snelheid een zekere beheersing van de bestuurder vereist. Dankzij de vierwielaandrijving blijft ook de tractie altijd verzekerd. De 0 tot 100 km/u wordt in 4,5 seconden volbracht, terwijl Aston een maximumsnelheid van 291 km/u aankondigt.
En verassend wendbaar!
Tijdens de wegtesten in Duitsland had Aston Martin ook het leuke idee om ons over de verschillende pistes van het rijopleidingscentrum op de Nürburgring te sturen. Een perfecte gelegenheid om de mogelijkheden van de Engelse SUV te testen in “extreme” situaties, zoals een plots gripverlies, het ontwijken van een obstakel, slaloms en ander noodremtoestanden.
Ook hier heeft de DBX onverwachte kwaliteiten getoond, vooral op vlak van wendbaarheid, wat niet zo vanzelfsprekend is voor een voertuig in deze klasse. Proficiat in ieder geval aan de ingenieurs die meteen een meesterwerk hebben afgeleverd.
Natuurlijk hangt aan zo’n niveau van prestaties, comfort en exclusiviteit een stevige prijs. Het basistarief bedraagt 197.000 euro, wat al een aanzienlijk bedrag is, dat nog verder zal toenemen naarmate er meer vakjes van de eindeloze optielijst worden aangevinkt…
Conclusie
Het heeft lang geduurd vooraleer Aston Martin zich op de SUV-markt waagde. Maar deze tijd werd gebruikt om een van de meest overtuigende voertuigen in de klasse te creëren, vooral omdat hier ook het merk-DNA werd gerespecteerd.
Aston Martin DBX: technische fiche
Motor: V8, benzine, turbo, 3.982cc ; 550pk bij 6.500 t/min ; 700Nm bij 2.200-5.000 t/min.
Aandrijving: naar de 4 wielen
Versnellingsbak: 9-trapsautomaat
L/B/H (mm): 5.039/1.998/1.680
Leeggewicht (kg): 2.245
Koffervolume (l): 632
Tank (l): 85
0-100 km/u (sec.): 4,3
Prijs: 197.000 € BTWi
Vermogen: 550 pk
Top: 291 km/u
Gem. verbruik: 11,8 l/100km
CO2: 269 g/km
- Exclusiviteit
- Comfort
- Prestaties op Aston-niveau
- Verrassende wendbaarheid
- Gemiddelde interieurruimte
- Verbruik
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be