TEST Audi A5 Cabriolet: meer en beter

Na de coupé en de Sportback is het nu de beurt aan de cabriolet om het A5-gamma te verrijken. Een variant met een directe link met zijn voorganger waarvan hij zich onderscheidt door enkele zeer praktische details.

Gepubliceerd op 17 april 2017
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Audi A5 Cabriolet: meer en beter

De lijnen van de nieuwe Audi A5 Cabrio zijn uiteraard geïnspireerd door die van de coupé. De trekken zijn dus gespierder dan het model dat vervangen werd, met sterker benadrukte vormen en een scherpere blik. Zowel open als gesloten blijft de Duitse wagen een elegant model dankzij het stoffen vouwdak dat toelaat steeds een vloeiend profiel te behouden. En net zoals in de coupé kunnen vier personen van een gemiddeld gestalte makkelijk aan boord plaatsnemen.

Microfoons in de gordels

De A5 Cabrio innoveert vooral in het dagelijkse gebruik. Bijvoorbeeld door de elektrische kap die je voortaan bedient met een eenvoudige “klik” al rijdend tot 50 km/u, zonder dat het nodig is de druk op de knop te behouden tijdens het hele manoeuvre dat wordt volbracht in 15 seconden. Ook het compartiment in de koffer bestemd voor de kap vergt nu geen enkele menselijke tussenkomst meer: het ontvouwt en plooit zich automatisch op in functie van de positie van het dak. Opgevouwen neemt het 60 liter van het oorspronkelijke laadvolume (380 liter) in beslag.

Uiteraard werd de blazer voor de nekverwarming behouden. Maar wel activeer je die nu via het bedieningspaneel van de airco zodat je niet meer zoek raakt in het omvangrijke menu van het multimediasysteem. Audi had verder ook het goede idee microfoons in de veiligheidsgordels te integreren om een gesprek met de haren in de wind beter verstaanbaar te maken.

Compleet gamma

Advertentie – lees hieronder verder

Het hele motorenaanbod van de coupé is beschikbaar. Het dieselgamma bestaat dus uit de 2.0 TDI van 190 pk en de V6 3.0 TDI in zijn configuraties met 218 of 286 pk. Op benzine is de 2.0 TFSI met 252 pk in een eerste fase leverbaar en krijgt er weldra een variant van 190 pk bij. Deze laatste heeft als enige een handgeschakelde zesbak. De andere motorisaties doen beroep op de automatische oplossingen met de S-Tronic met 7 verhoudingen en dubbele koppeling of de Tiptronic met 8 versnellingen. De Quattro-vierwielaandrijving is eveneens verkrijgbaar op de krachtigste versies.

Genereus koppel

We begonnen onze test met de 252 pk sterke 2-liter. Een motor die perfect aansluit bij de «grand tourisme» spirit van de A5. Deze krachtbron klimt zeer lineair in de toeren en laat toe van het genereuze koppel te profiteren bij de minste beroering van het gaspedaal om zeer degelijke prestaties neer te zetten: 6,7 seconden volstaan om van stilstand tot 100 km/u te spurten. Als je de Drive Select op «Dynamic» instelt aarzelt deze A5 TFSI niet om het ritme meteen te verhogen, dankzij een precieze voortrein en een fraaie assertiviteit van de combinatie motor-transmissie die zeker de verwachtingen inlost. Toch beperkt zijn aanzienlijk gewicht (1.650 kg droog aan de haak) de dynamiek enigszins in bochtencombinaties.

S5

Het gamma wordt bovenaan afgerond door de S5 met zijn V6 3 liter TFSI goed voor 354 pk. Een motor die overtuigt met zowel zijn loopcultuur, melodie én punch, want de spurt van 0 tot 100 wordt in slechts 5,1 seconden afgehaspeld. Het zeer uitgebalanceerde chassis reageert bovendien op de kleinste impuls en profiteert ook van de standaard Quattro-vierwielaandrijving om met een verbluffende tractie en efficiëntie uit te pakken. Met het optionele Quattro Sport differentieel ligt de limiet zelfs nog een heel stuk verder! Toch is de S5 nog “gematigd” sportief en blijft hij perfect geschikt voor dagelijks gebruik met een relatieve discretie.

Besluit

Eens te meer benadert Audi de perfectie. Deze nieuwe A5 Cabrio bouwt verder op de troeven van het vorige model en voegt er enkele vernuftige nieuwigheden aan toe, terwijl hij ook nog eens aangenamer rijdt.

  

Pluspunten

Onberispelijke kwaliteit

Praktische nieuwigheden

Efficiënt rijgedrag

Dynamischer

Aantrekkelijke S5

Geluidsisolatie vouwkap
 

Minpunten

Gewicht

Geluid TDI’s

Audi A5 cabrio 2.0 TFSI Quattro in cijfers

Motor : viercilinder, turbobenzine, 2.987cc; 252pk tussen 5.000 en 6.000tr/min; 370Nm tussen 1.600 en 4.500tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.673/1.846/1.383

Leeggewicht (kg) : 1.650

koffervolume (l) : 380

Tankinhoud (l) : 54

0-100 km/u (sec.) : 6,7

Prijs : 55.850 € BTWi

Vermogen : 252 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 6,2 l/100km

CO2 : 141 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.