Autotests

TEST Audi Q4 e-tron: Dubbelspel

Geschreven door Nicolas Morlet | 16/07/2021

Audi elektrificeert zijn gamma in ijltempo, want een paar weken na de RS e-tron GT maakte de Q4 e-tron al zijn opwachting. Deze elektrische SUV is een zeer belangrijk model voor de constructeur, dat meteen in twee koetswerkvarianten wordt aangeboden om zijn verleidingskracht te vergroten.

De Audi Q4 e-tron zal niet lang alleen blijven. Vanaf de herfst krijgt hij namelijk het gezelschap van de Sportback-variant, met een dynamischer profiel dankzij de aflopende daklijn. De twee koetswerkvormen delen verder de gespierde en stoere trekken, vooral ter hoogte van de schouderlijn en de wielkasten. De Q4 is in werkelijkheid ook imposanter dan op de foto’s. Met zijn gedrongen uiterlijk leunt hij op de plaatjes dichter aan bij een Q2, maar in het echt positioneert hij zich met zijn lengte van 4,59 meter tussen een Q3 en een Q5. De hiërarchie van de benamingen blijft dus gerespecteerd. De afmetingen van deze Q4 zijn trouwens vergelijkbaar met de Volkswagen ID.4. En dat is logisch omdat hij er het befaamde MEB-platform mee deelt, dat speciaal gewijd is aan elektrische voertuigen.

Ruimte en knopjes

Audi Q4 e-tron 2021 interieur

Aan boord is er echter geen gelijkenis tussen deze Audi en zijn “volkse” neef. In deze cocon waar de productiekwaliteit vrij van alle kritiek is, waren we verrast slechts een bescheiden scherm van 10,1” voor het MMI-multimediasysteem te vinden, of 11,6” optioneel tegen het einde van het jaar. De overige bedieningselementen voor de airco, het volume of de Drive Select (waarmee tussen de verschillende rijmodi gewisseld kan worden) hebben recht op echte fysieke knoppen. Zou men zich bij Audi gerealiseerd hebben dat de overdaad aan schermen zoals in een e-tron of een Q8 uiteindelijk niet het wondermiddel is?

Swipen of klikken

De bestuurder heeft een gloednieuw stuurwiel in handen dat wordt gekenmerkt door een dubbele afvlakking (boven- en onderaan) en door bedieningselementen die naar keuze tactiel (door te swipen) of fysiek (door te klikken) gebruikt kunnen worden. Tenslotte kan de Virtual Cockpit worden gekoppeld aan een nieuw head-up display in augmented reality, waarvan het nut ons niet helemaal kon overtuigen.

Verder zorgen dit platform en de compactheid van de motoronderdelen voor veel ruimte aan boord, zowel voor de inzittenden – vooral achterin – als voor de bagage, met een koffer van 520 liter (535l in de Sportback). Dit is meer dan zijn rivalen (BMW iX3 en Mercedes EQB in het bijzonder), die gebruik maken van een aangepast chassis dat ze delen met de varianten met verbrandingsmotor. En de Q4 positioneert zich ook beter qua prijs: tussen de €41.990 en €56.350. Maar opgepast voor de optielijst!

Audi Q4 e-tron 2021 koffer coffre

Gedeelde organen

Voor de technische kant heeft Audi logisch beroep gedaan op de organenbank van het moederhuis. Deze Q4 e-tron laat de keuze tussen twee batterijcapaciteiten, 55 of 72 kWh, en drie vermogensniveaus: 125kW/170pk (e-tron 35), 150kW/204pk (e-tron 40) en 220kW/299pk met een dubbele motorisatie en vierwielaandrijving (e-tron 50). Het geteste model, e-tron 40 in combinatie met de grote batterij, is het meest efficiënte, met een aangekondigd rijbereik van 520 km. Deze versie is ook uitgerust een 11 kW wisselstroomlader (AC) en kan ladingen met gelijkstroom (DC) tot 125 kW aan om tot 130 km te recupereren na 10 minuten aan de stekker. Dit alles plaatst hem boven het gemiddelde van het segment.

Audi Q4 e-tron

Op zijn Duits

Als goede Audi vertoont deze Q4 een uitgebalanceerd temperament, waarvan de dynamiek of zachtheid kan worden ingesteld via de Drive Select, die echter alleen inwerkt op de reactie van het stuurwiel en het gaspedaal bij afwezigheid van een gestuurde ophanging. Steeds is de demping vrij stug, zeker op onze auto die uitgerust was met de optionele 21” velgen en een zeer strak onderstel dat elke oneffenheid in het wegdek doorgeeft. De Q4 is daarentegen veel alerter en levendiger op een dynamisch parcours dan zijn Volkswagen-neef, aangezien zijn koetswerk minder rolt. Zelfs het gewicht laat zich niet voelen, wat niet voor de hand ligt met een voertuig van meer dan 2 ton! Maar het verbazingwekkendste is het gemak waarmee de SUV energie terugwint. De regeneratie, dus de vertraging, is configureerbaar volgens drie niveaus via de peddels aan het stuur en maakt het mogelijk om een maximum aan elektriciteit terug te sturen naar de batterij. Daarbij komt een zeer praktische B-stand in de stad – een primeur voor een e-tron-voertuig – en de adaptieve recuperatie van de D-stand die de vertraging moduleert op basis van het verkeer, de snelheidslimieten en het wegreliëf. Kortom, er is keuze te over! En dit alles verloopt zeer efficiënt, aangezien de boordcomputer aan het einde van onze rit 18,8 kWh/100 km weergaf. Wat betekent dat een actieradius van meer dan 400 km echt haalbaar is met een zeer gevarieerd rijtempo.

Audi Q4 e-tron 2021 test drive

Conclusie

Met deze Q4 e-tron levert Audi een mooie entree tot zijn zeer overtuigend elektrisch aanbod op vlak van uitrusting en efficiëntie. En de twee verschillende koetswerkvarianten moeten toelaten de verkoop snel aan te zwengelen.

Audi Q4 40 e-tron

Audi Q4 e-tron 40: technische fiche

Motor: elektrisch ; 204pk ; 310Nm

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/b/h (mm): 4.588/1.865/1.632

Leeggewicht (kg): 2.050

Koffervolume (l): 520

Batterij (kWh): 77

Autonomie (km) : 520

0 tot 100 km/u (sec.): 8,5

Prijs: € 48.500 BTWi

Vermogen: 204 pk

Topsnelheid: 160 km/u

Gem. verbruik: 17,3 kWh/100km

Autonomie WLTP: 520 km

Score van de redactie

Pluspunten

  • Interieurruimte
  • Rijdynamiek
  • Ergonomie interieur (echte knopjes!)
  • Draaicirkel/wendbaarheid
  • Instelbare regeneratie

Minpunten

  • Stugge ophanging
  • Talrijke en dure opties
  • B-stand niet helemaal « One pedal »

Lees ook