Nog nooit van BAW gehoord? En hoort een pony volgens jou in de weide te staan? Geen zorgen, we maakten tot voor kort dezelfde bedenkingen. De persinformatie bracht echter verheldering en leerde ons dat BAW staat voor Beijing Auto Works. Dit is een Chinese autogroep die voorheen vooral militaire voertuigen produceerde, maar zich nu eveneens richt op de privémarkt met voornamelijk compacte elektrische wagens. Want daar zit toekomst in.
Betaalbaar elektrisch rijden
In steeds meer steden wordt immers de klassieke auto met een verbrandingsmotor geweerd en wordt die vervangen door verschillende vormen van micromobiliteit, zoals al dan niet gedeelde fietsen, steps en microcars. Die laatste hebben een elektrische aandrijving en produceren dus geen uitstoot. En ze zijn vooral zeer compact zodat ze weinig plaats innemen in de stadskern. Dus gewoonweg het ideale vervoermiddel in de hedendaagse periferie?
We deden de test met BAW Pony die in België wordt ingevoerd en verdeeld door One Automotive. Dit bedrijf uit Geel is intussen bijna uitgegroeid tot een Chinese autosupermarkt met tal van automerken, waaronder bijvoorbeeld BAIC dat met de X55 onlangs nog werd verkozen tot VAB Gezinswagen 2024. In het segment van elektrische microcars wordt de aanwezigheid sinds kort verzekerd met de BAW Pony. Dit is een compacte vierzitter van 3,1 meter lang met een rijbereik van 170 km die voor 15.595 euro van eigenaar verandert.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat is een bescheiden prijs voor een bescheiden vervoermiddel, maar hiermee komt elektrisch rijden wel in het bereik van een veel breder publiek. De BAW Pony is dan ook perfect geschikt als tweede gezinswagen of als auto voor wie er meestal enkel mee rond de spreekwoordelijke kerktoren rijdt.
Golfkar met koetswerk
Maar wat geeft dat in de realiteit? Bij de eerste aanblik zou ik de BAW Pony omschrijven als een guitige golfkar met een koetswerk. Dat wordt ook in de hand gewerkt door frivole kleurtjes, zoals het turqoise van onze testwagen. Een tint die ook in het interieur terugkomt met accenten op het dashboard, de console en de stoelen. Het lijkt wel een ‘echte’ auto met een digitaal dashboard waar naast de tellerpartij ook de bediening van de boordfuncties en de multimedia werd geïntegreerd.
Vooraan zit je lekker, ruim en comfortabel in de gestileerde, kuipvormige stoelen. Er is ook plaats voor twee passagiers achteraan, die daar uiteraard iets krapper zitten. Maar voor kortere ritten in de periferie is dit zeker een goede oplossing. Je kan eveneens kiezen voor meer laadruimte zoals in onze testwagen, die na de verwijdering van de achterstoelen flink wat spullen kan vervoeren. Inderdaad, ook als compacte elektrische bestelwagen is er voor de BAW Pony een toekomst weggelegd.
Vinnig maar luidruchtig
De aandrijflijn van de 740 kilogram wegende BAW Pony bestaat uit een elektromotor die 26 pk op de achterwielen zet. De nodige energie wordt opgeslagen in een 13,7 kWh LFP-accu die een actieradius van 170 km verzekert. Een waarde die voor een gebruikersprofiel als tweede auto die meestal niet ver rijdt zeker acceptabel is. Opladen gebeurt aan een gewoon stopcontact en neemt in de realiteit een nachtje in beslag voor een volledige laadbeurt.
In deze configuratie haalt de BAW Pony een top van 100 km/u, zodat ook een rit over de gewestwegen zeker doenbaar is. In het stadsverkeer kan deze microcar vlot mee aangezien hij zeker de eerste meters zeer vinnig uit de startblokken schiet. Daarbij is het stuurgevoel vrij direct en de reminstallatie krachtig genoeg. Je kan daarbij rekenen op ABS om een noodstop veilig uit te voeren.
Minder aangenaam is het geluid dat de aandrijflijn produceert. Het gezoem van de elektromotor en de aandrijving dringt volop het interieur binnen, wat vooral tijdens langere en snellere ritten echt irritant en vermoeiend is. Dat gevoel wordt nog versterkt door de weinig verfijnde demping die oneffenheden in het wegdek amper filtert en dus het rijcomfort verder beperkt. Daarmee limiteert het gebruik van de BAW Pony zich eigenlijk tot de essentie van een microcar: korte verplaatsingen tegen een geringe snelheid.
Besluit
De BAW Pony biedt elektrisch rijden voor een beperkt budget en luidt misschien wel het toekomstbeeld van de auto als individueel vervoermiddel in. Hij heeft duidelijke troeven, maar tegelijkertijd moet de koper ook de beperkingen accepteren van een microcar, die zich voornamelijk richt op een gebruik in en rond de stad of de dorpskern.
De BAW Pony in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 26 pk
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automaat 1 verhouding
L/B/H (mm): 3162/1498/1585
Leeggewicht (kg): 740
Koffervolume (l): n.b.
Batterij (kWh): 13,7
0 tot 100 km/u (sec.): n.b.
Topsnelheid (km/u): 100
Rijbereik WLTP (km): 170
CO2: 0 g/km
Prijs: 15.595€
- Betaalbaar elektrisch rijden
- Frivole uitdossing
- Modern en ruim interieur (vooraan)
- Rijgeluiden
- Beperkt rijcomfort
- Summiere afwerking
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be