Autotests

TEST Bentley Bentayga V8 Diesel: de ultieme gezinswagen

De Bentayga moet zowat de meest atypische Bentley ooit zijn. Vanwege zijn koetswerkvorm natuurlijk en omdat het de allereerste Bentley is die je met een dieselmotor kan bestellen, maar er is nóg een eigenschap die de Bentayga bijzonder maakt in de topklasse. Die kan je niet zien maar enkel voelen…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 7 apr. 2017 | Leestijd: 7 min

De marktintroductie van de Bentley Bentayga is niet ongemerkt voorbijgegaan en dat had natuurlijk in de eerste plaats met zijn voorkomen te maken. De Bentayga is voor de verandering geen limousine of luxecoupé maar een uit de kluiten gewassen SUV die niet vies is van een beetje modder. Heel erg verwonderlijk is het dus niet dat de Britten klanten de mogelijkheid bieden om voor een dieselmotor te opteren. Geen vier- of zescilinder uiteraard, maar een kloeke 4.0 liter V8 twin-turbo die we ook al kennen uit de Audi SQ7 en in de Bentley van een elektrische compressor vergezeld wordt. Deze kolos moet dan ook op elk moment genoeg spierballen in huis hebben om snel weg te kunnen stuiven.

Advertentie – lees hieronder verder

Horen we daar iemand heiligschennis mompelen? Da's onterecht. Dieselen is meer regel dan uitzondering in het luxe-SUV-segment en als merken als Jaguar en Porsche zich aan oliestoken mogen 'bezondigen', is er geen enkele reden waarom Bentley niet op de vraag van klanten zou mogen inspelen. De voordelen van een zelfontbrander ten opzichte van een benzine in een alleskunner die 2,5 ton weegt, liggen immers voor de hand. Enerzijds krijg je snel en – in dit geval – héél veel koppel te beschikking (900Nm, alstublieft!), anderzijds is er het aspect zuinigheid waardoor de actieradius groeit en de Bentley-chauffeur een pak langer aan één stuk kan blijven doorrijden zonder te hoeven tanken – niet onbelangrijk voor wie ver met de auto reist. En ook: de technologie staat tegenwoordig dermate ver dat je al een rasechte dieselhater moet zijn om de stille en vooral zeer gulle V8 uit de Bentayga links te willen laten liggen…

Koppelmonster

Om je een idee te geven van de trekkracht: de Bentayga V8 Diesel heeft evenveel Newtonmeter in de aanslag als… een Ferrari LaFerrari! Dat vertaalt zich naar een sprintje naar 100 km/u in amper 4,8 seconden, exact wat Porsche voor de 911 Carrera Cabrio opgeeft. Voeg daarbij een stevige 435 pk, goed voor een topsnelheid van 270 km/u, en je begrijpt waarom ik me in deze Über-SUV geen koning maar keizer van de autosnelweg waan. En niet alleen daar trouwens, want de Bentayga blijkt ook enorm veel aanleg te hebben voor het betere draaiwerk en dit ondanks zijn hoog zwaartepunt en de vele kilo's die hij meezeult. Ondergetekende was dan ook aangenaam verrast dat deze Bentley niet alleen hobbels, putten en verkeersdrempels absorbeert als de beste, maar zichzelf ook door scherpe bochten jaagt zonder ook maar een beetje over te hellen. Wat je er ook mee doet, waar je ook bent: met een Bentayga rijden is een rustgevende en relaxerende ervaring en daar is elke potentiële klant naar op zoek. Agressief wordt hij dan ook nooit. Daar is hij veel te beschaafd voor.

On that note

Het mag duidelijk wezen: de Bentayga is de grote Bentley uit het gamma die je als eigenaar vooral zélf wil besturen. Da's ongebruikelijk voor een model dat niet Continental heet en dus over meer dan twee portieren beschikt. Bovendien gaat het hier om een echte gezinswagen. De ultieme gezinswagen zelfs, of toch voor zij die het heel breed hebben. De beste plaatsen zitten vooraan en hoewel de achterbank minder zacht is dan de voorste stoelen, wordt er voldoende steun geboden met aandacht voor de (kinder)rug. Daarnaast bezit deze Bentayga ook nog eens een grote koffer (met noodzitjes) die de zin in een uitstapje alleen maar doet toenemen. En dat mag gerust naar een drukke plek. De Bentayga-besturing is ook in de stad uitermate bevredigend en om helemaal op veilig te spelen, tuurt een legertje camera's en sensoren de omgeving af, klaar om te waarschuwen of om de remmen in te schakelen. Vanzelfsprekend krijg je deze Brit dan ook zo ver dat je enkel nog hoeft te sturen…


Conclusie

De Bentayga is de eerste Bentley SUV en de eerste Bentley die ook met een dieselmotor leverbaar is. Maar laat je niet inpakken door vooroordelen. Deze kolos is een gezinswagen pur sang die zijn eigenaar het liefst in de bestuurderszetel ziet zitten. Zijn de Porsche Cayenne of Audi SQ7 niet luxueus of exclusief genoeg? Dan moet je hoger mikken. En de Bentayga, die staat momenteel helemaal alleen aan de top…

Pluspunten

Comfortniveau

Prestaties V8 diesel

Bentley-atmosfeer tot in de puntjes

Algemeen rijgedrag

Minpunten

Achterin minder ruim dan verwacht

Grote draaicirkel

Onopgemerkt blijven is moeilijk

De Bentley Bentayga Diesel in cijfers

Motor : 8-cilinder twin-turbodiesel, 3.956cc; 435pk tss 3.750 en 5.000tr/min; 900Nm tss 1.000 en 3.250tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 5.140/1.998/1.742

Leegewicht (kg) : 2.499

Koffervolume (l) : 431

Tankinhoud (l) : 85

0 – 100 km/u (sec.) : 4,8
 

Prijs : vanaf 180.290 € BTWi

Vermogen : 435 pk

Topsnelheid : 270 km/u

Gem. verbruik : 7,9 l/100km

CO2 : 210 g/km

Andere motorisatie : 6.0 liter twin-turbo W12, 608 pk, 900 Nm, 310 km/u, vanaf 215.017 € BTWi

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon