Autotests

TEST BMW 420d Cabrio: Verfrissend

Geschreven door Laurent Zilli | 19/07/2021

In een autowereld die volop in beweging is, is het leuk om af en toe een goede oude klassieker uit te kunnen testen. Als die wagen dan ook nog eens een motortype dat we niet meer gewoon zijn in zich draagt, is zo’n testweek des te verfrissend. Wij reden met de nieuwe BMW 420d Cabrio…

Ondanks zijn naam is de 4 Reeks Cabrio een klassieker in autoland, want in wezen gaat het gewoon om een herwerkte 3 Reeks met twee deuren en zonder een vast dak. Hij maakt duidelijk deel uit van dezelfde dynastie van (familiaire) vierzitscabrio’s: elegant, niet opzichtig, handig in gebruik. Modellen die altijd al de voorkeur hebben gekregen van een chique en smaakvol clienteel. Alleen beginnen hun aantallen te slinken. Audi produceert geen zonnekloppende A3’s of A4’s meer en de generalistische fabrikanten hebben die markt al lang verlaten. Wij vonden de zomers in ieder geval vrolijker met al die gezinnen of vriendengroepen in Peugeots, Renaults, Fords, Opels en VW’s die toelieten om met de haren in de wind te rijden. Van deze 4 Reeks dachten we haast dat het de laatste der Mohikanen was, al hebben we intussen vol blijdschap vernomen dat Mercedes een cabrioletversie van zijn nieuwe C-Klasse zal produceren. Noem het het bewijs dat de genadeloze oorlog tussen beide fabrikanten, die in de loop der jaren enkele ronduit overbodige vierwielers hebben geproduceerd, ook zijn voordelen heeft.

De goeie ouwe “d”

Met wat je zonet hebt gelezen in het achterhoofd, begrijp je ongetwijfeld dat het ons een goed gevoel gaf om een tijdje met een nieuwe 4 Reeks Cabrio rond te rijden. Dat gevoel werd alleen nog maar versterkt toen vrouw en kinderen mee in de pret konden delen. Rustig over de weg glijden in deze comfortabele BMW, heerlijk gewoon! Genietend van de zon en de frisse lucht, van zijn onmiskenbare efficiëntie bediening… Zelfs zonder windscherm en aan hoge snelheden bleef dat gevoel intact.

BMW 4 Cabrio 2021

Over de aerodynamica van deze bolide werd dan ook duidelijk nagedacht. Ben je echter in een dynamische bui en beslis je om je rechtervoet in de vloer te ploffen, dan gebeurt er… niet zo veel. Dat komt ervan als er een motor die we niet meer gewend zijn tussen de voorwielen ligt. Dit is dan ook een 4 Reeks met een ‘d’ achter zijn naam, meer bepaald een 420d. Een diesel!? In dit tijdperk van elektrificatie en de demonisering van zelfontbranders is zo’n motor een zeldzaamheid geworden, in die mate zelfs dat automerken ze nog maar amper uitlenen aan de pers. De ervaring met deze 2-liter van 190 pk was dan ook een beetje vreemd. Alsof je een oude vriend tegenkomt waartegen je niet weet wat je moet zeggen. Bovendien vroegen we ons onderweg af waarom zulke aandrijvingen in hemelsnaam zo lang in de hemel werden geprezen en dat dieselmotoren werkelijk overal werden ingestopt. Het mag gezegd: de beschikbare 190 pk en 400 Nm koppel transformeren deze veelwegende BMW alles behalve in een slak, maar het blok getuigt niet bepaald van veel karakter. In dit opzicht heeft diesel in onze ogen nooit kunnen tippen aan benzine. Wetende dat niet iedereen het met deze mening eens zal zijn, maar elke huidige plug-in hybride en zelfs elke elektrische motor is opwindender dan een 4-cilinder turbodiesel. Deze test bevestigt eigenlijk alleen maar dat diesel uitsluitend voor kilometervreters bedoelt is, niet meer of minder. Deze brandstof had nooit zijn weg mogen vinden naar sportmodellen, stadswagens of pleziervoertuigen. Maar goed, de CO2- en verbruikskwestie werd op een gegeven moment zo belangrijk dat regeringen en consumenten bijna niets anders meer wilden.

Ook zijn goede kanten

BMW 4 Cabrio 2021 drive

Kritiek spuien is natuurijk gemakkelijk, maar toegegeven moet worden dat de 420d Cabrio bijzonder soepel rijdt, zo zacht als boter. In dat opzicht is dit de ideale metgezel voor langgerekte ritten op mooie zomerdagen. Last but not least : deze BMW is zeer zuinig. Wij zaten aan een gemiddelde van amper 5,4l/100km, zonder ons de 190 paarden te ontnemen en zonder de kap te sluiten (wat voor een betere aerodynamica op de snelweg zou zorgen). De “anti-EV’s” hebben geen ongelijk: diesel blijft bijzonder aantrekkelijk als je puur naar het rendement kijkt.

Conclusie

Benzine, diesel, elektrisch, da’s niet het debat van de dag. Belangrijker om te vermelden is dat de cabriolet, de typische plezierwagen, te zeldzaam wordt. Vandaar onze welgemeende ‘dank u’ aan BMW, dat dit koetswerktype in leven houdt én trouw blijft aan het klassieke concept. Een waar genot!

BMW 4 Cabrio 2021 interieur

De BMW 420d Cabrio in cijfers

Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.995 cc; 190 pk bij 4.000 tr/min; 400 Nm van 1.750 tot 2.500 tr/min

Aandrijving: achterwielaandrijving

Transmissie: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.768/1.852/1.384

Rijklaar gewicht (kg): 1.850

Koffervolume (l) : 385

Inhoud brandstoftank (l): 59

0 tot 100 km/u (sec.): 7,6

Prijs: € 57.500 BTW inbegrepen

Vermogen: 190 pk

Topsnelheid: 236 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 4,9 l/100km

CO2: 128 g/km

BMW M4 Cabrio 2021

Binnenkort de M4 Cabrio

Voor de nieuwe M4 Cabrio (zie foto boven) keert BMW terug naar de softtop, die 40% lichter is en het zwaartepunt van de auto verlaagt. Deze versie zal enkel als ‘Competition’ worden aangeboden, met 510 pk/650 Nm in de aanslag én met xDrive-vierwielaandrijving. Weet echter dat hij net zoals de M5 en de M8 over drie modi beschikt: 4WD, sportieve 4WD en zelfs… pure achterwielaandrijving zodra de stabiliteits- en tractiecontrolesystemen zijn uitgeschakeld. Dankzij de extra geleverde grip is deze Beierse sportwagen supersnel uit zijn startblokken en lukt het sprintje van 0 tot 100 km/u in amper 3,7 seconden. Zijn basisprijs? Een al even indrukwekkende 101.600 euro.

Lees ook: 

Score van de redactie

Pluspunten

  • Een van de weinige gezinscabrio’s
  • Algemeen comfort, rijplezier
  • Kan 365 dagen per jaar gebruikt worden

Minpunten

  • Dieselmotor zonder echt karakter
  • Niet de scherpste BMW

Trefwoorden

Lees ook