TEST BMW X1 xDrive 23i: een zekere keuze

De nieuwe BMW X1 krijgt een heel gamma geëlektrificeerde aandrijvingen. Wij kozen voor de mild-hybride variant die nog steeds een zekere keuze blijft.

7 / 10
Gepubliceerd op 8 april 2023
Leestijd : 3 min

Deel

TEST BMW X1 xDrive 23i: een zekere keuze

De BMW X1 is al zijn derde generatie toe en is één van de sterkhouders in het gamma van het Duitse merk. Dat is natuurlijk in grote mate te danken aan de sterke positie van deze SUV op de markt van bedrijfswagens, waar vooral voor de geëlektrificeerde versies wordt gekozen omwille van de fiscale voordelen die daaraan verbonden zijn. Dat zijn tegenwoordig vooral de volledig elektrische iX1 of de plug-inhybride varianten xDrive30e en xDrive25e.

BMW-X1-7

Vinnig maar fiscaal ongunstig

Daarnaast bestaat er ook een zogenaamde ‘zelfopladende’ mildhybride X1 xDrive 23i, die zoals de benaming het al aangeeft niet aan de stekker moet maar zelf instaat voor de recuperatie van een beperkte hoeveelheid elektrische energie, die de aandrijving een extra boost geeft om efficiënter en zuiniger te rijden.

Zo krijgt de 2 liter-benzinemotor hier de bijstand van een starter-generator op 48 volt die tijdelijk voor 19 extra pk’s zorgt. Het totale systeemvermogen bedraagt 218 pk en het maximumkoppel 360 Nm. Deze X1 xDrive 23i beschikt over vierwielaandrijving en maakt steeds gebruik van een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

Advertentie – lees hieronder verder

Deze combinatie laat volgens BMW een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 146 g/km toe. Op zich zijn dat gunstige waarden, die ook in de praktijk benaderbaar zijn voor de bewuste bestuurder. Maar deze CO2-waarde maakt dit model natuurlijk zeer ongunstig als bedrijfswagen. Voor de privérijder is de X1 xDrive 23i wel een mooi alternatief om nog lang zorgeloos te rijden. Wel op voorwaarde dat je bereid bent minstens 47.900 euro neer te tellen voor deze versie.

BMW-X1-3

Aantrekkelijke gezinswagen

Nochtans krijg je wel heel wat in de plaats. Zo is de nieuwe X1 een ruime SUV met een aantrekkelijke look in de nieuwste stijl van het merk met een complete basisuitrusting. Deze generatie werd ook weer een maatje groter, waardoor de binnenruimte riant uitvalt voor een wagen in deze klasse. Zowel vooraan als achteraan zit je zeer comfortabel en de koffer is eveneens ruim met een inhoud van 500 liter, die tot 1.560 liter kan oplopen na het neerklappen van de achterbank.

BMW-X1-11-1

Achter het stuur kijk je uit op het dubbele digitale dashboard waarop alle informatie verschijnt en waarmee je de belangrijkste boordfuncties bedient samen met de toetsen en hendels op het centrale paneeltje, waar je ook het schakelpookje terugvindt. Het hele concept is handig en ergonomisch en ziet er bovendien ook fraai uit.

P90479948_highRes_bmw-x1-xdrive-23i-09

Onderweg overtuigt de X1 xDrive 23i met een neutraal en vrij dynamisch rijgedrag. Eigenlijk net wat je van een hedendaagse SUV verwacht. Het sportieve BMW-rijgevoel van weleer is echter nostalgie, maar dat is een algemene tendens in de autowereld die zich stilaan voorbereidt op autonoom rijden waarbij de actieve rol van de bestuurder tot een strikt minimum zal beperkt blijven. Jammer voor de liefhebbers, maar dat is de realiteit en het toekomstbeeld dat niet meer af te wenden lijkt.

BMW-X1-2

Conclusie

De BMW X1 xDrive 23i is een zeer degelijke SUV, die sterke prestaties neerzet, vrij zuinig functioneert en met zijn interieurruimte ook zeer geschikt is als gezinswagen. Althans voor de privérijders, want beroepsrijders zullen afhaken door de relatief hoge CO2-waarde.

BMW-X1-9

De BMW X1 xDrive 23i in cijfers

Motor: Full hybride: 2.0 liter benzinemotor + mildhybride; 218 pk en 360 Nm

Aandrijving: op de vier wielen 

Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.500/1.845/1.642

Leeggewicht (kg): 1.720

Koffervolume (l): 500/1560

Tank (l): 47

0 tot 100 km/u (sec.): 7,1

Topsnelheid: 233 km/u

Gem. verbruik WLTP: 6,6 l/100 km

CO2: 149 g/km

Prijs: 47.900 €

BIV: Vlaanderen: 456,39€; Wallonië en Brussel 4.957€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 408,74€; Wallonië en Brussel 486,02€

Ecomalus Wallonië: 100€

Voor
  • Interieurruimte
  • Vlotte prestaties
  • Knap digitaal dashboard
Cons
  • Fiscaal ongunstig
  • Stevige prijs
  • Afwerkingsdetails

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.